Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
snarkus
- Posts: 941
- Joined: 06 Apr 2008 10:54
- Location: Malmø
Post
by snarkus » 19 Apr 2010 21:25
Busken wrote:snarkus wrote:Ronny wrote:Tachyon tempo sisådär med moderna grejer på och fucked up styre.
Märkligt att den här ramen är godkänd för UCI sanktionerade tempotävlingar men på velodrom är de sedan länge portade.
(Crackyon]
Ytterst märkligt att den skulle vara förbjuden på bana men tillåten på landsväg då såvitt jag förstått det samma regler gäller för tempo på både bana och landsväg (bortsett från de uppenbara skillnaderna, bromsar, växlar, frihjul.. )
Även konstigt att inte ramtillverkare återupplivar designen, somliga åkare i proffsklungan skulle nog trivas bra med en lägre front än vad som går att åstadkomma på "nutida" ramar.
Jag har ingen aning om något av det här med UCI, men jag vet att fab5fabians tempojonne "den sorte slyngel" blev ju förbjuden av UCI, den hade ju väldigt låg front!
Nja, det hade inte med den låga fronten att göra, utan det var spoilern framtill (mellan styrstammen och gaffelkronan) som tydligen stred mot reglerna eftersom UCI bedömde att den inte är en nödvändig, strukturell del av ramen.
Den här artikeln handlar om just det här. (Visserligen Contas hoj i artikeln men Spartacus körde på samma.)
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 21 Apr 2010 20:58
klasolsson wrote:
Nya Cinelli/MASH prototyp. Rå.
Hoppas den förblir sådan men den finishen. Ser riktigt grym och fin ut.
Мясо это убийство
-
calavera
- Posts: 990
- Joined: 21 Dec 2007 19:50
- Location: Henkan/Sthlm
-
Contact:
Post
by calavera » 21 Apr 2010 21:10
Är det inte en FBM the Sword?
-
klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Post
by klasolsson » 21 Apr 2010 21:39
Ronny wrote:klasolsson wrote:[img]CINELLI_MASH[/img]
Nya Cinelli/MASH prototyp. Rå.
Hoppas den förblir sådan men den finishen. Ser riktigt grym och fin ut.
Tydligen ska de måla den när den går i produktion...buhu
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 29 Apr 2010 21:42
Som sagt sadelvinkeln förstör den annars mycket snygg cykel.
Мясо это убийство
-
klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Post
by klasolsson » 30 Apr 2010 07:09
Ronny wrote:Som sagt sadelvinkeln förstör den annars mycket snygg cykel.
Fin som bara den, men hur funkar det egentligen med radikalekring på bakhjul? Radial på icke drivsida har jag hört och sett men hur går det med ett bakhjul som på denna?
-
limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
Post
by limitedlizard » 30 Apr 2010 07:45
klasolsson wrote:Ronny wrote:Som sagt sadelvinkeln förstör den annars mycket snygg cykel.
Fin som bara den, men hur funkar det egentligen med radikalekring på bakhjul? Radial på icke drivsida har jag hört och sett men hur går det med ett bakhjul som på denna?
Borde vara helt värdelöst då det inte finns några ekrar som "håller emot" när man trampar på och kraften ska ner i backen.
-
v_klav
- Posts: 100
- Joined: 15 May 2008 13:34
- Location: stockholm
Post
by v_klav » 30 Apr 2010 08:54
orde vara helt värdelöst då det inte finns några ekrar som "håller emot" när man trampar på och kraften ska ner i backen.
jag håller, rent fysikaliskt, med. ändå ligger ett gammalt mavic bakhjul med 6 delat och 100% radiellekrat hemma på hyllan. jag tror ingenjörerna på mavic har några ess i rockärmen.. det enda som skiljer är att navet har en låsring som ligger över ekerhuvudena och en liten svart cirkulär plastskena som sitter koncentriskt med hjulaxeln utanför navflänsen som alla ekrar går igenom, men den tar knappast upp några krafter. snyggt är det iaf!
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 30 Apr 2010 09:11
v_klav ditt hjul kommer från UFO gubben som fick special nav från mavic.
Radialt på tempo har förekommit men var inte rekommenderat att stå upp/bända samt de var stötkänsliga. Igångdraget var känsligt när hjulet blirt hårt belastat samt
om cyklisten går på låg kadens. Sen banprofilen spelar in när dessa hjul var lämpliga för helt släta lopp. På velodrom slipper man dessa bekymmer med banprofil och dåligt underlag och sen högre kadens och det var igångdraget samt ev, tung cyklist som kunde ställa till det.
Мясо это убийство
-
antone
- Posts: 364
- Joined: 17 Sep 2008 19:53
- Location: Umeå
Post
by antone » 02 May 2010 09:35
Typ en repost på Ronny's inlägg ovan, men fan vilken fin ram..!
-
wellpapp
- Posts: 296
- Joined: 29 Sep 2009 17:10
- Location: Karlstad/Stockholm
Post
by wellpapp » 02 May 2010 10:02
SOLAFIX
-
laban
- Posts: 286
- Joined: 29 Apr 2009 23:52
- Location: Vasastan / stockholm
Post
by laban » 04 May 2010 16:19
Nu på K&S
-
Carl
- Posts: 590
- Joined: 30 Jun 2008 22:03
- Location: Åre
Post
by Carl » 04 May 2010 16:39
mmmm
-
hedström
- Posts: 270
- Joined: 20 Aug 2009 13:51
- Location: Kungsbacka
Post
by hedström » 04 May 2010 16:48
Carl wrote:mmmm
[img]mmmm[/img]
mmmm!
-
ap-ungen
- Posts: 411
- Joined: 12 Apr 2009 19:27
Post
by ap-ungen » 04 May 2010 17:48
hedström wrote:Carl wrote:mmmm
[img]mmmm[/img]
mmmm!
mmmm!
-
Jonatan F
- Posts: 2584
- Joined: 23 Sep 2009 15:35
- Location: GBG
Post
by Jonatan F » 04 May 2010 17:53
ap-ungen wrote:hedström wrote:Carl wrote:mmmm
[img]mmmm[/img]
mmmm!
mmmm!
mmmm!
Har man inget projekt har man inget liv