Budfirmor?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Budfirmor?

Post by Batman » 22 Sep 2009 09:54

Hur många budfirmor finns det i Stockholm, som kör med cykelbud?
WarHeadCouriers

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Bud firmor?

Post by scand » 22 Sep 2009 11:28

Ryska posten, Bring, Asa och Ronin är nog dom större, det finns nog flera, sugen på att köra?

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bud firmor?

Post by Batman » 22 Sep 2009 12:33

Absolut. Det hade gjort mitt 2009 och 10 faktiskt... :D
WarHeadCouriers

J.
Posts: 1
Joined: 22 Sep 2009 12:25

Re: Bud firmor?

Post by J. » 22 Sep 2009 12:37

..
Last edited by J. on 27 Jun 2010 18:17, edited 1 time in total.

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Budfirmor?

Post by Sam L » 22 Sep 2009 15:03

Hade nog också diggat det vår/sommartid. Frågan är hur mycket pengar man drar in, är det 100 % provision? Hur långa arbetsdagar är det? Någon som vet?
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Budfirmor?

Post by Batman » 22 Sep 2009 16:10

Jag skiter i om det är lågavlönat eller skitväder... (lönen har jag förövrigt ingen aning om)

Tror att man kanske inte är det gladaste om det är minus och snöar i fejjan på en men när dagen är slut och man sitter hemma i soffan skulle jag tro att man uppskattar det som fan...

Rätta mig om jag har fel, ni som jobbar med det...
WarHeadCouriers

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Budfirmor?

Post by Sam L » 22 Sep 2009 18:00

Batman wrote:Jag skiter i om det är lågavlönat eller skitväder... (lönen har jag förövrigt ingen aning om)

Tror att man kanske inte är det gladaste om det är minus och snöar i fejjan på en men när dagen är slut och man sitter hemma i soffan skulle jag tro att man uppskattar det som fan...

Rätta mig om jag har fel, ni som jobbar med det...
Nåväl, nog kan det vara skönt att ha både hårda arbetspass och cykelpass ibland men jag vet inte om jag personligen skulle orka köra i -20 motvind och snöstorm fem dagar i veckan för en timlön på 70 kr, tyvärr. Man måste ju överleva också :P
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: Budfirmor?

Post by Kaffe » 22 Sep 2009 20:20

Batman: Livet som bud är hårt helt enkelt, mycket hårdare än man tänkte sig innan man började. Dock upptäcker man att det går att pusha sig själv mycket hårdare än tidigare. Ta bara detta scenario: Du vaknar på morgonen, det är mörkt, regnet hörs trummande mot fönstret, du är fortfarande seg efter gårdagens slit mellan tullarna, du förtrycker tanken att de flesta morgnarna kan komma att se ut så här i ett par månader framöver... Låter det lockande?

Sam L: Man tjänar mer än 70 kr timmen nu för tiden.

Måste tillägga de roligaste dagarna jag haft var under och strax efter snöstormen i vintras! :D

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Budfirmor?

Post by Batman » 22 Sep 2009 20:35

Kaffe wrote:Batman: Livet som bud är hårt helt enkelt, mycket hårdare än man tänkte sig innan man började. Dock upptäcker man att det går att pusha sig själv mycket hårdare än tidigare. Ta bara detta scenario: Du vaknar på morgonen, det är mörkt, regnet hörs trummande mot fönstret, du är fortfarande seg efter gårdagens slit mellan tullarna, du förtrycker tanken att de flesta morgnarna kan komma att se ut så här i ett par månader framöver... Låter det lockande?

Måste tillägga de roligaste dagarna jag haft var under och strax efter snöstormen i vintras! :D
Jag tror faktiskt att jag hade trivts. Vet inte om jag e sjuk eller vad det är. Men så länge jag har något på schemat ger jag mig aldrig. Jag har haft i åtanke att det kommer bli ett helvete men att få arbeta fysiskt och vara ute om det så fan är snöstorm gör mig ännu mer intresserad och gör det lockande. (Kanske kan vara för att se om man klarar det).

Och anledningen med att testa på att jobba som cykelbud är i första hand inte att få cykla på min "fixie" utan snarare det här ovanför...

Någon som har något tips i sökandet eller vet om något ledigt kan väl pm:a och tipsa?

Tack för svaret "Kaffe"!
WarHeadCouriers

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Budfirmor?

Post by Panos » 22 Sep 2009 20:55

Bra tänkt Batman :wink:
Låt inget komma emellan. Ju skitigare det är desto roligare blir de.
När jag flyttade upp till stockholm för att köra mcbud, så visste jag inte vad jag
hade gett mig in på. Hade aldrig varit i sthlm förut och tänkte..'' WTF, just go
for it''. Jag tyckte vintrarna var roligaste o köra. Kallt o jävlig...mmmm underbart :D
Så fort det passerade -20'C så kom hornen fram :twisted:

Då när jag sökte jobbet på Mcbudet, så ringde jag bara till han som var ansvarig.
Fick svaret...''Nope, finns inget för tillfället'', men han tog mitt namn o nummer.
Veckan efter så ringde han o ville ha upp mig på en intervju och började jobba
veckan därpå.
Bara ring runt till olika budfirmor och lämna ditt intresse :wink:

/panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: Budfirmor?

Post by Kaffe » 22 Sep 2009 22:33

Batman: Definitivt rätt attityd! Vi är alla sjuka som älskar det här jobbet! :twisted: Kan tyvärr inte ge bättre tips än att bara vara envis och hoppas på lite tur när du söker. Lycka till!

Freeskier
Posts: 82
Joined: 04 Aug 2008 18:40
Location: Östersund

Re: Budfirmor?

Post by Freeskier » 24 Sep 2009 19:18

Kaffe wrote: Måste tillägga de roligaste dagarna jag haft var under och strax efter snöstormen i vintras! :D
Samma här, men jag satt i min varma bil. Det värmde lite extra när jag hittade Axel, som börjat jobba för mig strax innan, släpandes sin cykel genom snön i Gamla Stan! :twisted:

[Internt]
Gjottis: Gissa vem som satt på Sture häromveckan? 285...
[/Internt]

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Budfirmor?

Post by Panos » 24 Sep 2009 19:25

Freeskier wrote:[Internt]
Gjottis: Gissa vem som satt på Sture häromveckan? 285...
[/Internt]
Fan va coolt :D
Är Göran ute o kör bud 8)
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Budfirmor?

Post by Panos » 24 Sep 2009 19:48

Panos wrote:
Freeskier wrote:[Internt]
Gjottis: Gissa vem som satt på Sture häromveckan? 285...
[/Internt]
Fan va coolt :D
De är chiefen som är ute o gasar 8)
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Budfirmor?

Post by Busken » 24 Sep 2009 21:12

@Batman: Jag tror du har helt rätt inställning, nu har jag ju en månad på jobbet och jag är fortfarande lika barnsligt förtjust och tjurskalligt kämpande som första dagen. Det ÄR ju fruktansvärt roligt att köra bud, eller det är nog roligt om man pallar att slita 8h om dagen. Det året jag spenderade på ett kontor framför en dator var arbetsmässigt mitt värsta år någonsin, jag är ju typen som tycker att det ger mig något att ligga och slita i motvind med en väska som är fullpackad med turer och en styrmand som skriker på en i radion att nästa tur ligger och väntar. Tror precis som kaffe säger att man måste vara något av en masokist för att palla jobbet i en längre tid!

Jag sökte hos budstikken (där jag jobbar nu) 2 gånger innan jag fick jobbet, hos dom gröna buden 2 gånger och skulle på intervju hos DKT innan jag fick mig en anställning. Generellt så tror jag att en arbetsgivare söker någon som är stabil, som har en kropp som håller för jobbet, inte blir sjuk i tid och otid samt som förstår att jobbet inte är att glida runt på sina phil woods och se snygg ut...

Om du är sugen på att flytta till södern så skicka ett PM!

Post Reply