bultat bakdrev
-
- Posts: 12
- Joined: 29 Aug 2019 17:23
bultat bakdrev
Tänkte bara dela lite bilder från bygget av mitt nya bakhjul i velosolo anda
Hittade ett dt-swiss nav med kapslade lager där innerdiametern smidigt nog satt på 10mm.
Snodde axeln från ett gammalt hjul och med några hemmapysslade spacers och orginalmuttrarna gick navet navet från 100 till 120mm
Fixade på ett 15t beg. växlat drev men ska införskaffa ett av velosolos egna drev
I efterhand kan jag bara undra varför i helvete kör alla med gängade låsrings nav. Hjulet känns bombsäkert, väger cirka 1,3kg och med kapslade lager lär det hålla för alltid, plus enkelheten i att byta drev e ju himmelskt. Rekommenderar starkt!
Resultatet:
Hittade ett dt-swiss nav med kapslade lager där innerdiametern smidigt nog satt på 10mm.
Snodde axeln från ett gammalt hjul och med några hemmapysslade spacers och orginalmuttrarna gick navet navet från 100 till 120mm
Fixade på ett 15t beg. växlat drev men ska införskaffa ett av velosolos egna drev
I efterhand kan jag bara undra varför i helvete kör alla med gängade låsrings nav. Hjulet känns bombsäkert, väger cirka 1,3kg och med kapslade lager lär det hålla för alltid, plus enkelheten i att byta drev e ju himmelskt. Rekommenderar starkt!
Resultatet:
Last edited by Johnstrandberg on 04 Nov 2019 18:06, edited 1 time in total.
Re: bultat bakdrev
Bra fråga: Track/velodrom maffian är en konservativ hög och gillar stenåldersteknik ?Johnstrandberg wrote: ↑29 Oct 2019 18:57I efterhand kan jag bara undra varför i helvete kör alla med gängade låsrings nav
Är det ett dishat framhjul med diskfäste? - hur blir kedjelinjen ?, - räcker 3 bultar?
Mycket intressant bygge, för en som mig som nyligen upplevt ett envist glidande drev/låsring hur jävla hårt man än drog åt eländet - slutade med ett pling när låsringen flög in i ramen, och jag förstog varför vissa nav beskrivs som gjorda av ost!
mvh
g
Last edited by gnorf on 31 Oct 2019 09:31, edited 1 time in total.
-
- Posts: 12
- Joined: 29 Aug 2019 17:23
Re: bultat bakdrev
Jo, får hoppas ingen tar illa upp av den brutala ärligheten
Precis, navet är ett skivbromsnav gjort för fram på en mtb. Byggde upp hjulet häromdagen men antar eftersom jag satte 1cm distans på båda sidorna förblev väll fälgen odishad precis som den skulle varit på en mtb. Kedjelinjen är väll något långt in men har sett att det finns spacers till just det ändamålet, alternativ att man dishar hjulet åt vänster och använder en mindre distans på den sidan
Värt å nämna är väll velosolo som säljer konverterade nav utav shimano xt modell https://www.velosolo.co.uk/shophub.html
Det drevet som sitter på var lite av ett test bara. Har tänkt att gå och köpa ett gjort för saken likt: https://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html
då går det fint att bulta i alla hålen plus att de lovar livet ut garanti på drevet.
Har lidit samma öde som dig och känner mig lite frälst med denna uppfinning
Hoppas bygget går bra!
Precis, navet är ett skivbromsnav gjort för fram på en mtb. Byggde upp hjulet häromdagen men antar eftersom jag satte 1cm distans på båda sidorna förblev väll fälgen odishad precis som den skulle varit på en mtb. Kedjelinjen är väll något långt in men har sett att det finns spacers till just det ändamålet, alternativ att man dishar hjulet åt vänster och använder en mindre distans på den sidan
Värt å nämna är väll velosolo som säljer konverterade nav utav shimano xt modell https://www.velosolo.co.uk/shophub.html
Det drevet som sitter på var lite av ett test bara. Har tänkt att gå och köpa ett gjort för saken likt: https://www.velosolo.co.uk/shopdisc.html
då går det fint att bulta i alla hålen plus att de lovar livet ut garanti på drevet.
Har lidit samma öde som dig och känner mig lite frälst med denna uppfinning
Hoppas bygget går bra!
Re: bultat bakdrev
Nyfiken på vad det är för ost-nav ni fått tag i
Jag tycker detta verkar krångligare än ett vanligt tracknav..?
Jag tycker detta verkar krångligare än ett vanligt tracknav..?
-
- Posts: 12
- Joined: 29 Aug 2019 17:23
Re: bultat bakdrev
Billigt kina-skit antar jag..
krångligt tycker jag inte att det var, visst det kräver lite sökande för att hitta ett nav som funkar men sen är det ju som att bygga som vilket annan hjul som helst.
Rätt enkelt att bara titta på navens tidigare användning. Skivbromsar är det definitivt ingen som sätter på med gänga och en låsring, av anledningar..
Var inte tanken att argumentera men kan väll lägga till lite pros & cons utifrån min erfarenhet
+ navens hållbarhet(gjorda för mtb)
+ kapslade lager (lär väll många fixed nav också ha men men)
+ Antal verktyg och lättheten i att byta drev, istället för låsringstång och en kedjepiska krävs endast en torx-nyckel
+ vikten (mitt nav låg runt 250g + tunga andra delar = ca 1,3kg med däck och drev)
+ lätt att hitta --> billiga priser (betala noll för mitt hjul då jag hade allt hemma)
+ stolthet över bygget
+ status med dt-swiss nav på en fixed?
+ Du behöver aldrig tänka på att drevet släpper nerför Götgatan!
- lite klurigare att bygga
krångligt tycker jag inte att det var, visst det kräver lite sökande för att hitta ett nav som funkar men sen är det ju som att bygga som vilket annan hjul som helst.
Rätt enkelt att bara titta på navens tidigare användning. Skivbromsar är det definitivt ingen som sätter på med gänga och en låsring, av anledningar..
Var inte tanken att argumentera men kan väll lägga till lite pros & cons utifrån min erfarenhet
+ navens hållbarhet(gjorda för mtb)
+ kapslade lager (lär väll många fixed nav också ha men men)
+ Antal verktyg och lättheten i att byta drev, istället för låsringstång och en kedjepiska krävs endast en torx-nyckel
+ vikten (mitt nav låg runt 250g + tunga andra delar = ca 1,3kg med däck och drev)
+ lätt att hitta --> billiga priser (betala noll för mitt hjul då jag hade allt hemma)
+ stolthet över bygget
+ status med dt-swiss nav på en fixed?
+ Du behöver aldrig tänka på att drevet släpper nerför Götgatan!
- lite klurigare att bygga
Re: bultat bakdrev
Lite grävande i kaninhålet ger att en konvertering av 100mm (9mm qr?) hjul med 10 +10mm symmetriska spacers så dishingen funkar, så får man en kedjelinje på ca 41 mm.
Konsten verkar vara att få fatt på nav där det går att pilla dit en 10mm axel, shimano (HB?)-M756, dt-swiss 240, surly och phil är nav som verkar ha konverterats med gott resultat.
Är ju ett intressant projekt om man kan finna ett hjul i skrotlådan, är imho helt oförsvarbart att investera i nytt färdigt, velosolo vill ha närmare 1k skr med frakt för ett konverterat FH-M756 (cup'n'cone vilket jag av ålder och erfarenhet har utvecklat allergi mot), ett drev för 300:- kan däremot kanske motiveras om man redan har ett hjul med vettigt nav som TS.
Sen ska väl sägas att vill man leka fixie skogsmulle och ha "klättra i träd" drevning så ska det mycket till för att få gängade lösningar att hålla.
mvh
g
Konsten verkar vara att få fatt på nav där det går att pilla dit en 10mm axel, shimano (HB?)-M756, dt-swiss 240, surly och phil är nav som verkar ha konverterats med gott resultat.
Är ju ett intressant projekt om man kan finna ett hjul i skrotlådan, är imho helt oförsvarbart att investera i nytt färdigt, velosolo vill ha närmare 1k skr med frakt för ett konverterat FH-M756 (cup'n'cone vilket jag av ålder och erfarenhet har utvecklat allergi mot), ett drev för 300:- kan däremot kanske motiveras om man redan har ett hjul med vettigt nav som TS.
Ökänt ost-nav från en äldre (2012?) Specialized Langster, troligtvis gjort av gamla colaburkar innan skiddningen var uppfunnen.
Sen ska väl sägas att vill man leka fixie skogsmulle och ha "klättra i träd" drevning så ska det mycket till för att få gängade lösningar att hålla.
mvh
g
Last edited by gnorf on 11 Nov 2019 21:54, edited 2 times in total.
-
- Posts: 12
- Joined: 29 Aug 2019 17:23
Re: bultat bakdrev
ajdå hade inte lagt märke till priset på navet, hoppas ingen får för sig att skeppa hem det. Lär ju få flyga business isåfall
Tråkigt att bitarna inte sammanföll men lär väll kanske ligga och skvalpa något i någons låda, ksk går att fråga här på forumet?
lykke til!
Tråkigt att bitarna inte sammanföll men lär väll kanske ligga och skvalpa något i någons låda, ksk går att fråga här på forumet?
lykke til!
Re: bultat bakdrev
Jag kör Velosolo lösningen. Köpte ett nytt framhjul med XT nav för under 1k på Bike24 och sen drev och konverteringskit från Velosolo som nu är ett fixed bakhjul. Funkar perfa och ser ut så här:
På min andra fastnavshoj kör jag Aerotracks bolt on drev. Jag slutade helt med gängade drev + låsring för flera år sen då jag frihjulade brakeless ned för Västerbron när mjukost navet blev till sallad. (Dock ett noname skithjul) men litar inte på gängade nav längre även om kvalitetsnav säkert håller.
På min andra fastnavshoj kör jag Aerotracks bolt on drev. Jag slutade helt med gängade drev + låsring för flera år sen då jag frihjulade brakeless ned för Västerbron när mjukost navet blev till sallad. (Dock ett noname skithjul) men litar inte på gängade nav längre även om kvalitetsnav säkert håller.
Re: bultat bakdrev
Ja det där ser onekligen jävligt stabilt ut. Jag får inte fram bilderna från trådstartaren.
Men på NJSen kör du väl gängade drev än va, Matsa?
Men på NJSen kör du väl gängade drev än va, Matsa?
-
- Posts: 187
- Joined: 14 Oct 2008 07:10
- Location: hägersten
- Contact:
Re: bultat bakdrev
själv kör jag med
https://levelcomponents.com/
mycket beroende på att förutom bolt-on dreven, så kan man på ett mycket enkelt sätt spacea om så att det passar både sommarcykeln(120mm) och vintercykeln(135mm) med samma hjul. otroligt bra kvalite och lite fulsnygg design.
https://levelcomponents.com/
mycket beroende på att förutom bolt-on dreven, så kan man på ett mycket enkelt sätt spacea om så att det passar både sommarcykeln(120mm) och vintercykeln(135mm) med samma hjul. otroligt bra kvalite och lite fulsnygg design.
there can be only one
Re: bultat bakdrev
Nä, jag kör ett Halo Aerotrack, Fix-G hjul på Njs-ramen med Bolt-on drev. Se länk nedan för beskrivning.xshzu wrote:Ja det där ser onekligen jävligt stabilt ut. Jag får inte fram bilderna från trådstartaren.
Men på NJSen kör du väl gängade drev än va, Matsa?
https://www.goldsprintshop.com/Halo-Aer ... heel-black
-
- Posts: 12
- Joined: 29 Aug 2019 17:23
Re: bultat bakdrev
Här kommer en uppdaterad bild på kedjelinjen. Kör shimano 600 vevar med klingan på innersta sidan med ett 113mm vevlager. Detta är alltså med lika fördelad spacing på båda sidorna navet med en odishad fälg. Antar att det kanske är några millimeter åt något håll men är mer än bra nog för mig.
Tack för hjälpen med denna tråd förresten, hoppas några av er får för sig att testa detta!
Tack för hjälpen med denna tråd förresten, hoppas några av er får för sig att testa detta!
Re: bultat bakdrev
^Ser ok ut enligt bilden. Men om du stör dig på att kedjelinjen inte är helt rak så kostar några spacers inte mkt.
Men mät kedjelinjen först. Finns instruktion hur du gör det på sheldonbrown.com En diff i kedjelinjen på 3mm är ok, men blir den större så påverkar det slitaget på kedjan och större risk att du tappar kedjan, vilket är obra om du kör bromslöst:-)
Men mät kedjelinjen först. Finns instruktion hur du gör det på sheldonbrown.com En diff i kedjelinjen på 3mm är ok, men blir den större så påverkar det slitaget på kedjan och större risk att du tappar kedjan, vilket är obra om du kör bromslöst:-)
Re: bultat bakdrev
använder velosolos minsta (15?) bultade drev, tycker det fungerar helt okej.
skulle ta och använda ett av de större dreven ifall jag gjorde det igen eftersom att man använder ett par skruvar med koniskt huvud som innebär en alldeles för liten anläggningsyta för att skruvaran ska hålla sig på plats trots loctite.
Det är sjukt mycket smidigare än de phil wood och ellipsehjulen som sitter på dom andra cyklarna
skulle ta och använda ett av de större dreven ifall jag gjorde det igen eftersom att man använder ett par skruvar med koniskt huvud som innebär en alldeles för liten anläggningsyta för att skruvaran ska hålla sig på plats trots loctite.
Det är sjukt mycket smidigare än de phil wood och ellipsehjulen som sitter på dom andra cyklarna
Re: bultat bakdrev
Tycker verkligen inte gängat drev på något sätt är knepigt, även om bolt-on känns mer rationellt. Varför folk ändå väljer gängat är väl antagligen för att bolt-on fortfarande är något av en speciallösning, som kräver lite research för att förstå att möjligheten finns, och som du säger ofta lite pill med spacers och grejer. Folk som bara vill ha en fixie snabbt orkar nog inte befatta sig med det utan köper första bästa billiga fixiehjul, som alltid är gängat.
Har man problem med halkande låsring får man se till att gängorna är ordentligt infettade och att man dragit åt låsringen ordentligt med en riktig haknyckel (Biltemas är ökänt dålig t.ex.).
Har man problem med halkande låsring får man se till att gängorna är ordentligt infettade och att man dragit åt låsringen ordentligt med en riktig haknyckel (Biltemas är ökänt dålig t.ex.).
Re: bultat bakdrev
Appropå att dra åt och låsa drev. Drar man drevet med rotafix-metoden, så blir låsringen mer en säkerhetsdetalj. Det är läskigt vilket moment man kan åstadkomma med bara ett grepp om fälgen då man låst rotationen med hjälp av kedjan. Du kan lätt dra sönder både gängor och drev så viss försiktighet rekommenderas. En kedjepiska kommer inte ens nära ikraft. Omvänt trädd är metoden dessutom garanterad att lossa till och de mest kärvande och fastlåsta dreven. Glöm bara inte att skydda ramen mot kedjan med en bit trasa eller liknande.
Kolla in och testa om ni inte redan gjort det:
http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm
Kolla in och testa om ni inte redan gjort det:
http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm
Re: bultat bakdrev
+1 på rotafix, funkar verkligen superbra!