chaintugs, mks eller annat?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

chaintugs, mks eller annat?

Post by Nobody » 29 May 2017 16:52

behöver dra åt hjulet så sjukt hårt för att inte det ska glida då man trycker på eller skiddar ordentligt så jag känner att det är dags att införskaffa ett par chaintugs, är det MKS version som är bäst eller är det några andra som är the shit?


Ska sitta på en caad10 track så antar att jag behöver den bredare varianten.
Helst med insexhuvud så man slipper ha med ett till verktyg. Någon som har koll vart man kan hitta det? Velodromeshop o hubjub verkar bara ha den andra varianten

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by efredrikson » 29 May 2017 20:27

nu vet jag inte var du bor men jag skulle kolla gamla stans cykel, de har massor av mks, pedaler o tugnuts och grejer. rätt trevliga är de också
there can be only one

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by grangeyard » 30 May 2017 08:47

Nobody wrote:behöver dra åt hjulet så sjukt hårt för att inte det ska glida då man trycker på eller skiddar ordentligt så jag känner att det är dags att införskaffa ett par chaintugs, är det MKS version som är bäst eller är det några andra som är the shit?


Ska sitta på en caad10 track så antar att jag behöver den bredare varianten.
Helst med insexhuvud så man slipper ha med ett till verktyg. Någon som har koll vart man kan hitta det? Velodromeshop o hubjub verkar bara ha den andra varianten
Kanske har dåliga muttrar utan tänder/räfflor eller behöver ruffa upp gaffeländarna lite. MKS är sjyssta men lite knepiga.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by Ogge » 30 May 2017 09:31

Inte riktigt med på vad som menas med bredare variant så mitt tips kanske är åt helvete men köpte denna när jag drog en stororder från Planet X och är nöjd med den. Trodde först att det blivit fel när jag inte fick ett 2-pack men det har funkat bra med bara en på drivsidan än så länge :)

http://www.planetx.co.uk/i/q/FSOOCT/on-one-chaintug

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by grangeyard » 30 May 2017 11:52

Ogge wrote:Inte riktigt med på vad som menas med bredare variant...
För enkelhetens skull kan man säga att aluramar ofta har bredare gaffeländar, därav behövs bredare kedjespännare, kanske bestäms av designen. MKS har olika breda.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by NKDMS » 30 May 2017 15:04

Kanske bra med chaintugs eller var det heter, men jag har kört fixedgear ett bra tag, både stål och alu och aldrig haft problem med detta.
Skulle se över muttrarna istället, de är ju de som ska hålla fast hjulet, se till att de har lite räfflor.

Image
FISTASTHLM

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: chaintugs, mks eller annat?

Post by ravelax » 30 May 2017 20:03

Chaintugs underlättar i min erfarenhet inte fasthållning av hjulet, men gör det däremot lättare att centrera det i gaffeländarna och att precist justera kedjespänningen. Om du har problem med ett hjul som lossnar kommer de, som sagt, inte lösa det.

Post Reply