Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ostkaka
Posts: 36
Joined: 07 Nov 2010 21:30

Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by ostkaka » 28 Jul 2012 13:45

Hejsan,

Jag ska cykla halva cykelvasan om några veckor. Sträckan är totalt 45km. Jag har en enväxlad mountainbike som jag tänkte använda. Jag har funderat på att montera växlarna igen men det känns fel eftersom jag tycker enväxlat är så roligt.

Så jag vänder mig till er: är det någon som har kört cykelvasan med en enväxlad cykel? Vad rekommenderar ni för utväxling?

Trevlig sommar!

/V.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by AndreasVH » 28 Jul 2012 13:56

Var väl några härifrån som körde fixed cross förra året?

Halva distansen på oväxlad mtb borde väl gå bra. Det är ju hyfsat kuperat men jag skulle lägga mig på ungefär samma utväxling som jag kör Retaarden på. Dvs runt 2,6 och sedan hellre gå uppför någon backe.

Vad har du för hoj och utväxling?
Pflanzgarten stole my virginity

AND.ers
Posts: 343
Joined: 03 Feb 2009 20:38

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by AND.ers » 28 Jul 2012 15:16

Körde ss 42/16 förra året på min charge plug hela distansen. Gick finfint. Blir nog samma i år. dock lite skakigt långt bak i leden med 35mm däck.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by svennelainen » 28 Jul 2012 19:00

Kan 100 pers köra en Retard på fixed, så kan man garanterat köra Vasan på en singel. ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by ravelax » 28 Jul 2012 21:05

Min moster körde cykelvasan på en vanlig damcykel, så himla svår borde den inte vara! Lycka till! :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by Fredde » 29 Jul 2012 11:44

Klart det går! Kör! :)

Kör några träningsrundor på 2.5-2.6 och se hur det känns.

ostkaka
Posts: 36
Joined: 07 Nov 2010 21:30

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by ostkaka » 29 Jul 2012 15:10

Tusen tack för era svar. Det låter ju som att det verkar gå bra att köra på SS. Jag ska försöka köra en träningsrunda med 42/16 i veckan och se hur det känns. Tack för alla tips :)

Ha det!

/V

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by AndreasVH » 29 Jul 2012 19:09

svennelainen wrote:Kan 100 pers köra en Retard på fixed, så kan man garanterat köra Vasan på en singel. ;)
Har du kört Cykelvasan? Retaarden är mycket lättare.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by svennelainen » 29 Jul 2012 23:39

AndreasVH wrote:
svennelainen wrote:Kan 100 pers köra en Retard på fixed, så kan man garanterat köra Vasan på en singel. ;)
Har du kört Cykelvasan? Retaarden är mycket lättare.
Ser ju rackarns jobbigt ut hörru.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by AndreasVH » 29 Jul 2012 23:50

Jaja... Jag har varit reggad här så länge så jag vet bättre än att försöka argumentera med dig. Tackar för mig i denna tråd och önskar trådskaparen lycka till. Berätta hur det gick!
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by svennelainen » 30 Jul 2012 09:41

AndreasVH wrote:Jaja... Jag har varit reggad här så länge så jag vet bättre än att försöka argumentera med dig. Tackar för mig i denna tråd och önskar trådskaparen lycka till. Berätta hur det gick!
Fegis. ;)
Ronde-retardern i Gbg för ett par år sen gick på sprängsten och över ett berg med spänger som stig (hur många gick ner sig i kärren i skogen? Hur många benbrott blev det totalt, tre?). Det var 45 km innan lunch, var det 85 totalt?
Sista retarden i Stockholm hade en del jobbigt grus och en Hammarbybacke på slutet. Kommer inte ihåg hur lång den var men 110 km, låter det bekant?

Ravelax moster cyklade Vasan på damcykel.
Den går på grusväg och stig. Är det svår terräng någonstans över huvudtaget?
Den längsta cykelvasan är 90 km.
I motionsklassen 2011 var snabbaste tiden 3.13, ett snitt på lite drygt 29 km/h.
4000:e plats kom in på 06.29, dvs ett snitt på ~16 km/h.
Svårcyklat med de tiderna?..

Nej, jag har inte cyklat Cykelvasan. Jag kommer med största sannolikhet inte göra det heller. Att påstå med det givet ovan att det är ett jobbigt lopp är nog att ta i och jag har mycket svårt att se att Cykelvasan med en singel skulle vara jobbigare någonstans längs sträckan än exempelvis sista Sthlm-retarden, oavsett om du gjorde retarden med en singel eller fixed.

ostkaka
Posts: 36
Joined: 07 Nov 2010 21:30

Re: Cykelvasan med singlespeed - roligt eller ren idioti?

Post by ostkaka » 11 Aug 2012 17:34

Det blev 44/18 på min 26-tummare. Det passade mig perfekt och jag tycker cykelvasan passade utmärkt att köra på enpetare. Det är ett snabbt och inte så kuperad streckning. Jag tycket det kändes bra. Det var några backar som jag gick upp för fast då var det mest på grund av att det var så många cyklister som stannade upp mig i mitt tempo. Jag kom in på 1h53min (45km). Jag funderar på att köra hela nästa år. Det var ett riktigt bra lopp :)

Post Reply