hub/hjul/bygge+hjälp

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
sam
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2008 17:16
Location: Kbh

hub/hjul/bygge+hjälp

Post by sam » 29 Sep 2008 21:20

Hej hej..

Nu vågar jag mig på en fråga om dessa hubbar, är det farligt att investera i dem? dvs, är de svåra att bygga hjul på, och få tag på eh, det som sitter i själva hubben? Vad kallas det, Body?
De är italienskt gängade.. kanske ni alla förstod :oops:

Image


Tack..

Lite mer info:

Fram: 40 hål
Bak: 32
På beskrivning på hubben bak står det att det är italienskt gängat för freewheel, på båda sidor. Men han som säljer dem har skrivit att man kan lägga på fixed på båda sidor också. Betyder det riktig fixed, dvs. inte suicide lösning med loctite? För de ska väl vara gängade åt motsatt håll, inte sant, för att kunna göra the the real stuff..
Hur vet man att hubbar är gängade motsatt? Om det inte står i beskrivningen? Är det möjligt att se det, med era proffsögon?

Tack igen för er expertis!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 30 Sep 2008 00:30

hubbar? nav, snälla. det som sitter inuti kallas axel och kullager, frågan är vilken typ? sen behövs lite grejer för att hålla lager på plats och i bra spänning. Ser ju onekligen ut som på bilden som det är gängat för låsring och drev.
Jag skulle nog låtit bli. det skulle nog blivit en dyr och tråkig historia gissar jag på. Speciellt då du inte verkar speciellt hemma i navmek (det är inte jag heller)
Näe, skulle jag vara du skulle jag satsa på något färdigt om det inte är av någon speciell orsak du vill ha några tokgamla, förvisso fina campa(?) nav.

hejdå

Post by hejdå » 30 Sep 2008 07:44

Det är inte farligt att investera i några NAV så länge om du vet vad du du ska använda NAVEN till, trackbikeshop har ett par precis likadana NAV inne i butik är det dom du ska bygga hjul av? Om så är fallet så rekomenderar jag att du låter trackbikeshop bygga upp hjulen till dig, jumbo byggde mina hjul och jag är mer än nöjd...

sam
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2008 17:16
Location: Kbh

Post by sam » 30 Sep 2008 09:58

Jonis!: Tack för rådet, antog att jag skulle ta vatten över huvudet, det var också därför jag frågade er..

SimonBusk: Tack för rådet. Men som Jonis enkelt skrev så skulle det bli svårt att finna passande axel o kullager. Nej, jag har inte satt min fot i trackbikeshop, World Wide Web är stort..
Men om jag skulle låta dem bygga mina hjul, tror du beaver bygger lika bra hjul som jumbo?

Och en allmän fråga; varför är svenskengelska illegitimt här på forumet om det inte är det i verkliga livet?

Post Reply