Hjälp med inställningar av och utrustning till cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Hjälp med inställningar av och utrustning till cykel

Post by Speedman » 02 May 2011 09:39

Yo!

Lite oortodoxt, men den här cykeln ska pimpas med en cykelkorg.
Finns det några schyssta för mtb?

Sedan så skulle jag behöva ha lite input för hur den ska ställas in optimalt.
Det är lättare att ställa in hojar för sig själv än till någon annan. Så kom gärna
med era bästa tips. Detta enväxlade forum kanske inte är helt rätt, men jag är lite lätt allergisk mot alternativet "happy"mtb.org.

Image

Jag tycker styret sitter lite väl högt, men cykelns ägare gillar "damcykelsittpositionen".
Var hittar jag en riktigt högt riserstyre?

Image

Cykelns storlek: M
Cyklistens längd: 1.65
Visst sitter hon för lågt!?
Jag har glömt allt. Hur är det egentligen, det här med hälen på pedalen/benets vinkel/sadelposition?

Image

Image

Image

plaatis
Posts: 9
Joined: 14 Aug 2008 21:17
Contact:

Re: Hjälp med inställningar av och utrustning till cykel

Post by plaatis » 11 May 2011 21:18

Hej

Har precis gjort en liknande manöver på min flickväns kona dew.

Vi köpte en billig svart korg på fultema (den som hänger löst med fällbart handtag)

Det jag kunde konstatera är att diverse växel och bromsreglage tenderar att krocka med korgen. Man får ställa vrida upp dom ganska långt för att korgen skall gå fri under. Inte helt ergonomiskt men fungerar.

Ett annat problem vi stötte på är kombinationen förhållandevis lång styrstam kontra en korg som bara hänger på styret. Korgen vill då tippa ner och lägga sig på framhjul/skärm. För estetikens skull vill man ju gärna att korgen är någorlunda horisontell. Detta löstes genom att korgens handtag plockades bort och sen bockades om till ett stag. Jag bockade till en liten ögla som fästes i gaffelns bromshål (stel gaffel). och bockade den sen runt korgen vilket håller upp den.

På min egen cykel har jag en wald korg med stag ner till hjulet men det borde fungera mindre bra i kombination med fjädrande gaffel (har iofs sett det på pizzabuds cyklar i new york).

Det finns ju en lösning med integrerat styre och korg som borde fungera, kommer inte ihåg nu vilket märke det va men det finns att köpa i Sverige. Dock så kostar det ca 1500kr.

Det var det lilla återkommer med länk till dyrstyrkorgen om jag hittar den.

Lycka till!
/erik

plaatis
Posts: 9
Joined: 14 Aug 2008 21:17
Contact:

Re: Hjälp med inställningar av och utrustning till cykel

Post by plaatis » 11 May 2011 21:22

Här vad den!
http://www.gmtn.dk/work/introducing-the-bike-porter

och här kan du köpa den:
http://www.beachcruiser.se/

inte så mkt rise dock.

/erik

Post Reply