Läste den här tråden viewtopic.php?f=4&t=7904
och började fundera över det här med trail och rake, och hur det påverkar styrningen.
Har kollat runt på nätet men har ganska svårt att greppa hur det hänger ihop.
Som jag fattat det;
Brantare styrrör= mindre trail
Mindre rake= mer trail
Så t.ex. på en mkt tight bancykel; ett brant styrrör (head tube) och en liten böj (rake eller offset) på gaffeln tar ut varandra angående trail? Och det som är vunnet är en kort hjulbas?
Så en lvg-cykel med inte fullt så brant styrrör men med mer böj på gaffeln kan ha lika mycket trail som bancykeln?
Några andra påståenden som jag inte heller är helt säker på;
Mycket trail = stabilare styrning, lättare att hålla kursen (till att cykel blir understyrd på den extrema sidan.)
Lite trail = byter spår lättare/snabbare, kan upplevas nervös i styrningen, bra om man vill köra i terräng och parera ojämnheter (?) Läste att en lvg-cykel med för lite trail kan börja wobbla i höga farter.
Och så undrar jag hur hjulbasen fungerar i förhållande med trail? Kort hjulbas ger ju mindre svängradie, men vad betyder det i praktiken på bana?