Klickande lager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Klickande lager

Post by Inzah » 11 Sep 2019 05:38

Köpt en begagnad precursa att använda som pendlare och har fixat till den lite med att byta vevlager, framklinga, bakdrev.
Vevlagret som satt i var ett sugino rd2 som gick i två delar, fylld med sand och luktade avlopp när jag tog ut det så på med nytt fräscht begagnat men nyservat, ett Token som jag fick till ett facilt pris och nu började problemen.
Det klickar nåt så förjävligt när jag sätter lite tryck på pedalerna. Har även ett Tange-lager som inte ville gänga i, såg ut som för korta gängor.. idk.

Efter idogt googlande fick jag fram att det kan vara klingbultarna som är lite lösa(ny klinga) så de har jag efterdragit, vevarmsbultarna likaså. Plockat av allt igen och smort om, efterdragit igen men till liten nytta.
Ju längre jag trampar desto mer påtagligt blir klickandet, såpass att det nästan börjar låta som jag satt ett hockeykort i ekrarna (nästan iaf).
Utan kedjan på så spinner vevarna tyst och fint, det behövs inte mycket sving för att de ska snurra på flera varv utan att det ser ut eller känns som de kärvar på något sätt.
Kedjelinjen är, enligt min okulära besiktning, rak.

What gives?
Kan lagret sitta skevt utan att det syns? Som sagt har jag plockat ut och smort om gängor igen.
Kan huset vara skadat?
Någon som har lösning/tips?

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Klickande lager

Post by almlof » 11 Sep 2019 07:05

Vilka vevar har du? Är de kompatibla med lagret? Jis/ISO? Du har inte smort för rikligt? Hur glider kopparna i BB, enkelt eller med kraft?

Det finns tyvärr många anledningar till knak och oljud. Har själv haft problem med så väl vevar, slitna drev, axlar och styrlager som alla resulterar i att det knakar och verkar komma från BB(tänk inte bebisar).

Inget tips direkt bara en notis om att oljudet inte behöver komma från det man först tror.

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Klickande lager

Post by Inzah » 12 Sep 2019 05:33

Har Sugino rd2 vevar. Jag bytte vevarmsbultar till något kortare än som kom med lagret, oljudet minskade.. men när jag efterdragit innan jag stack från jobbet började det igen lite lätt för att minska/sluta ju närmare hem jag kom. För kort lager kanske eller utformningen som ställer till problem, även fast 103mm ska vara rätt.
Som du säger finns det ju en flora av saker förutom lagret som kan spöka men det kan ju också vara så att vevarna inte lirar helt med lagret. Funderar på att beställa hem ett rd2-lager istället om det nu skulle vara så att det är emo-komponenter som är känsliga för nya upplevelser.

Hur som, återrapporterar om och eventuellt hur det löser sig.

Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Re: Klickande lager

Post by Gaerdet » 02 Oct 2019 13:00

Har haft samma problem ett tag, jag drog åt klingbultarna igår och idag var oljudet borta, riktigt skönt. Kan vara värt att prova 8)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Klickande lager

Post by ravelax » 23 Oct 2019 11:50

Sadelstolpen kan ibland klicka och ha sig på ett sätt som låter som om det kommer från veven. Kan ju vara värt att kolla, om det ändå klickar när klingbultarna är ordentligt åtdragna och vevlagergängorna smorda...

Post Reply