Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
someone_great
Posts: 93
Joined: 08 Jul 2009 10:56
Location: Stockholm

Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by someone_great » 29 Mar 2017 12:47

Hej!

Jag har vid flera tillfällen fått punktering på exakt samma ställe på bakhjulet på insidan av slangen precis bredvid ventilhålet. Det är uppenbart att ingenting har trängt igenom däcket och gjort det här hålet. När jag kikar på fälgbandet runt ventilhålet ser allting ut precis som det ska.

Äre nån som har en aning vad som pågår?

Image
Image

cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by cartaq » 29 Mar 2017 15:11

someone_great wrote:Hej!

Jag har vid flera tillfällen fått punktering på exakt samma ställe på bakhjulet på insidan av slangen precis bredvid ventilhålet. Det är uppenbart att ingenting har trängt igenom däcket och gjort det här hålet. När jag kikar på fälgbandet runt ventilhålet ser allting ut precis som det ska.

Äre nån som har en aning vad som pågår?

Image
Image
Slangen är en White? hade precis samma problem med en kartong slangar som köptes på XXL i storpack utav White.
Efter 5-6 slangar så tröttnade jag och bytte märke, efter det så har jag inte haft några problem. Allmänt dålig kvalité tillsammans med ett hårt tryck som inte slangen klarar av skulle jag tro.

User avatar
someone_great
Posts: 93
Joined: 08 Jul 2009 10:56
Location: Stockholm

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by someone_great » 29 Mar 2017 15:17

cartaq wrote:
someone_great wrote:Slangen är en White? hade precis samma problem med en kartong slangar som köptes på XXL i storpack utav White.
Efter 5-6 slangar så tröttnade jag och bytte märke, efter det så har jag inte haft några problem. Allmänt dålig kvalité tillsammans med ett hårt tryck som inte slangen klarar av skulle jag tro.

Nuvarande slang är en Michelin Aircomp Ultra Light. Hände på en annan slang tidigare som jag inte minns vad det var för märke. Men inte en White.

Den här gången rullade jag med ett tryck på 90 psi då det är max mina cyclocross däck klarar.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by matsa » 29 Mar 2017 22:49

Du kör inte racer slangar till ett CX däck eller?

Om du gör det så har du svaret där.

User avatar
someone_great
Posts: 93
Joined: 08 Jul 2009 10:56
Location: Stockholm

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by someone_great » 29 Mar 2017 23:04

matsa wrote:Du kör inte racer slangar till ett CX däck eller?

Om du gör det så har du svaret där.
Fuck! Jo det är precis det jag gör :D

Men det är 30mm CX däck som jag kör på samma fälgar jag brukar ha mina racer, Mavic Open Pro. Slangen är iofs för 18-23mm men jag har tänkt att det inte spelar nån roll. Det låter jävligt rimligt det du säger men vad är det som gör att en smalare slang går sönder i CX däcken? Jag menar lufttrycket på 90 psi är ju ingenting. Jag kör på 140 med racerdäck. O att slangen får expandera 7mm längre är ju inte mycket det heller. Blåser man upp den utanför hjulet kan den bli hur stor som helst nästan.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 30 Mar 2017 08:31

Jag tror att däcket har satt sig dåligt vid ventilen och att slangen hamnat i kläm? Se till att peta in ventilen ordentligt i däcket innan du pumpar, och massera ner kanttråden i botten. Att köra för tunn slang ska inte i sig leda till punktering, jag gör det själv ofta, men det är klart att den blir skörare uttänjd.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by matsa » 30 Mar 2017 13:27

Jo, som abacaxi säger så kan det bero på att däcket har satt sig dåligt vid ventilen och slangen hamnat i kläm.

Men, jag har vid ett flertal tillfällen tidigare också punkterat väldigt ofta när jag har kört smala racerslangar till ett CX däck. Och då har hålet också uppkommit just vid ventilen oavsett vilket däcktryck som jag har valt. Bäst helt klart är att köra rätt storlek på slang till berört däck.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by merkur » 29 Dec 2018 00:24

Jag hade ett liknande bekymmer, jag bytte fälgband till såna som ska tåla högt tryck och problemet försvann. Inne i däcket så kan slangen liksom vikas av trycket så att det i profil blir ett V så att säga, har man då en för tunn slang eller en slang som pumpats lite extra för att fylla ut ett lite större däck så blir det då hål i mitt i klykan på v:et,
Liknande problem uppstår om man mular in en för stor slang i ett däck, det blir håll i vecken... svårt att förklara. Har du löst det nu?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Märklig punktering på samma ställe - huvudbry

Post by Nobody » 21 Jan 2019 07:24

du får tänka på att du inte expanderar slangen 7mm, du kan se däcket som att det har en rund tvärsnittsarea. kan skrivas som (pi*diametern^2)/4.
jämfört med varandra ((pi*23^2)/4) / ((pi*30^2)/4). skriv om som 30^2 / 23^2, dvs 1.7

arean ökar mer just över 70%, vilket innebär att din slang blåses upp till 70% större volym i ditt 30mm däck motför i ditt 23mm däck.




Sen låter 90psi i i ett 30mm däck sjukt högt. Man brukar väl säga att kring 15% deformation ("wheel drop") är rätt lagom, låta däcket deformeras över ojämnheter istället för att studsa över dem och i praktiken ge ett lägre rullmotstånd.

https://cdn.road.cc/sites/default/files ... k=gQ09vWL-

https://road.cc/content/feature/180830- ... t-and-grip



lagom nördigt en måndagsmorgon.

Post Reply