Canti - löjligt dålig bromsverkan?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Canti - löjligt dålig bromsverkan?

Post by tsarpjotyr » 06 Oct 2016 17:56

Hej,

Jag har ett problem, och har haft det rätt länge. Bakbromsen på min Surly CC (en tektro canti av ändå rätt okej modell) vill inte bromsa. Inte över huvud taget. Det är omöjligt för den att nypa fast hjulet i fart på asfalt, och nästan inte ens på grus (vilket är jobbigt få jag gillar att cykla grus). Jag har prövat att dra om käkarna kablaget, testat både vänster och höger handtag på mina Shimano 105, men ändå vill den inte med sig. Beställde kompressionslösa kablar men dom verkar ha försvunnit i posten..
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Canti - löjligt dålig bromsverkan?

Post by fredsays » 06 Oct 2016 18:51

Som min kompis och supermek uttryckte sig:
cantibromsar är känsliga själar, men livslånga vänner då de är rätt justerade
Finns många guider till justering av cantibromsar, hatar att kolla på videos men fann denna ganska bra www.youtube.com/watch?v=G_tDym0G6zo

Problemet är dock oftast STI-reglage tycker jag, svårt att få tillräckligt med drag. Kompressionslösa höljen hjälper redan mycket och försök få vajern som kopplar bromsarmarna så lågt ner som möjligt.

Ibland får man dock grejer inte att fungera helt enkelt. Måste själv också erkänna min förlust då det kom till kombinationen 5700 STI-reglage, XTR M900 bromsar, KoolStop Salmons och kompressionslösa höljen (man tycker det borde fungera...).
Dock var det min touringhoj som väger +25kg i hel packning så det kändes helt okej att slänga på ett par V-bromsar istället. Canti/road-reglage drar ju dubbelt så mycket vajer som V-bromsreglage så bromsverkan var rätt så crazy utan packning, men funkade bra då man dundrade ner för t.ex. Kroatiens kust eller Alperna i 60 blås.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Canti - löjligt dålig bromsverkan?

Post by merkur » 29 Dec 2018 00:31

Försök se om ramen flexar vid bromsfästena när du bromsar, sadelstagen kan ptessas utåt av canti och direct pull bromsar.

På mtb hade man ofta brakebooster eller snakestays för att motarbeta flex vid bromsning i synnerhet på bakbromsen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply