Konverteringsprojekt (hjälp med att få loss vevparti bl.a.)

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Triphys
Posts: 15
Joined: 13 Jul 2015 21:03

Konverteringsprojekt (hjälp med att få loss vevparti bl.a.)

Post by Triphys » 13 Jul 2015 21:25

Tjenare, nu är det då som såhär att jag köpt mig någon slags cykel (modell 50% vacker, 50% påse skridskor) som jag hade tänkt att konvertera till en singlespeed/fixie (antar att det blir lite både och om man kör på flip-flop nav med frihjul på ena sidan och fixed på andra?). Det här är första gången jag ger mig på ett sånt här projekt och jag inser nu, efter att ha läst i timmar/dagar här, att det kommer kosta mig mer än om jag bara köpt en fabrikscykel. Skit samma, jag vill lära mig så det är en smäll jag får ta (även om jag försöker hålla kostnaderna nere).

Nu är det dock som såhär att jag kört fast lite, jag har sökt en hel del och klarat upp vissa saker, men några frågor återstår. Om intresse finns så kan jag fortsätta uppdatera den här tråden med bilder under projektets gång.

Till frågorna:

1. När jag började strippa cykeln så insåg jag rätt kvickt att det sitter ett fauber-vevparti på cykeln. Jag tänkte först behålla det men då det kändes aningen segt så bestämde jag mig för att öppna upp det och titta inuti. Jag har nu fått upp alla gängor och upptäckte att kullagrena har rostat och tappat kulor och tänkte därför byta ut hela skiten och sätta på ett nytt vevparti med hjälp av en fauber-adapter som jag hittade här i någon tråd.

Problemet är bara att jag får inte loss sista bitarna som sitter i vägen för "vevarmen", jag har tryckt in en skruvmejsel emellan och använt hammare vilket har fått den och röra på sig några millimeter, men inte mer. Jag börjar nu fundera på om den är gängad kanske? Sitter några mystiska hål där som jag är osäker på vad de gör. Bifogar två bilder.

Image
Image

Så hur tycker ni jag ska gå till väga med att få loss detta? Samt, vad behöver jag tänka på när jag letar efter nytt vevparti?

2. Får fan inte loss styrstammen, lossade på vad jag tror är alla skruvar och började slita, men det händer inte så mycket. Ingenting har rostat där inne utan där var faktiskt alla kullager riktigt fina. Just nu ser det ut såhär:

Image

3. Och sist för nu, jag är lite sugen på att sätta dit pedaler med "remmar" eller vad det heter. Har clipless på min MTB men vill kunna köra denna med vanliga skor fast ändå sitta fast. Hittar det dock inte någonstans (jag snackar om sånna med kardborreband, inte sånna där "burar"), någon som vet vart man kan köpa detta?

Det var alla frågor just nu, och som sagt, finns det intresse så uppdaterar jag gärna ju längre jag kommer. Tack så mycket på förhand!

Post Reply