Byta fram och bakdrev

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
HarryA
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2015 19:06

Byta fram och bakdrev

Post by HarryA » 14 Jun 2015 19:26

Hej allihopa, helt ny användare här så ha lite tålamod om jag gör ngt fel när jag postar bilder osv.

Köpte nyligen en fixie med flipflop hub, en gammal peugeotram, bockstyre, nyare fälgar, renoverade den en del och passade på att vända på hjulet då jag hellre vill ha den som SS. Det jag glömde var att utväxlingen var så in i h*** tung, 52 kuggar fram och 16 bak vilket ger mig ca 1:3,25 funderade ett tag på att byta endast bakdrev till en 22a kanske, vilket skulle ge mig 1:2,35 men jag har svårt att hitta större än 20 så nu funderar jag på att byta både fram, bak och kedja samtidigt, då har jag bytt alla slitdelar i princip sen den köptes.

Nu till min fråga, hur får man loss grejerna? Bifogar bilder:
Image
Image
Image


Om jag ska beställa framdrev, är det ett så kallat fauber framdrev? Bakdrevet heter väl frikrans som de till bmx?

Vilka verktyg behövs? Kedjepiska eller hylsa från parktools till bakdrevet? En kedjebrytare behövs om jag ska byta kedja, något annat? Och vart får man tag på allt detta? har varit inne lite på cykelkraft.se och hittat en del grejer, men hur löser ni det?

Mvh Harry

Post Reply