Vancouver och Victoria BC

Resereportage och tips på ställen att besöka!
Post Reply
User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Vancouver och Victoria BC

Post by viktor » 28 Aug 2015 12:55

Spenderade två veckor på Vancouver Island nyss med två dagar i Vancouver också.
Den mest spännande cykelkulturen jag sett hitintills.
I Vancouver var det tätt mellan fixiecyklarna, framförallt i down town men även i utkanterna och cykelbuden såg riktigt hårda ut.

Det som förvånade mig mest dock var alla vardagspendlare. Inga hybrider eller kärringcyklar så långt ögat kunde nå utan växlat stål.
Massa touringhojjar, gamla eller nya. Aldrig sett så många Surly eller Soma på en gång.
Riktigt roligt att se alla fina stålcyklar, det var heller inte någon motsvarighet till våra 80-tals bockstyren utan alla cyklarna var byggda med ett syfte såg det ut som.
Även ute i Victoria var stålcyklarna i majoritet men med betydligt fler inslag av MTB och inte så många fixies.

Om nån har vägarna dit kan jag rekommendera en fantastisk liten cykelaffär i Vancouver. Den låg på Comercial Drive några kilometer från down town. Pratade med ägaren i 20 min om ditt och datt. Han sålde Soma och Surly men samarbetade även med en lokal byggare som gjorde måttbeställda cyklar till kunder. Utöver alla cyklar hade han ett riktigt fint sortiment med inriktning på touring eller lätt pendling.
En jäkla massa panniers och skärmar i alla modeller.
På fredagkvällar brukade dom bjuda på öl och ha små kurser i mekande. Rekommenderas varmt!

Dream Cycle 1010 Comercial Drive.

Hade tänkt hyra en hoj ute på Vancouver Island och cykla en tur eller två men vi var ute och vandrade och skulle träffa en hel massa folk så tiden tog slut men kommer åka dit nån gång om året framöver. Min kära fru har bott på ön under några år så många vänliga människor vill att vi kommer så ofta vi kan.

Bara gott att säga om Kanada, naturen är fantastisk trots att jag bara sett en liten, liten del. Människorna är väldigt trevliga men inte riktigt på samma ytliga sätt som i staterna.
Mycket bra mat, fantastisk öl och sa jag att naturen vara helt jävla vansinnigt vacker?
/Viktor

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Vancouver och Victoria BC

Post by Je85 » 28 Aug 2015 15:03

viktor wrote:Bara gott att säga om Kanada, naturen är fantastisk trots att jag bara sett en liten, liten del. Människorna är väldigt trevliga men inte riktigt på samma ytliga sätt som i staterna.
Mycket bra mat, fantastisk öl och sa jag att naturen vara helt jävla vansinnigt vacker?
Instämmer!
Jag har varit på ett flertal platser runtom i BC samt några dagar i Vancouver och kan varmt rekommendera Kanada.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 10 Oct 2015 03:27

Låter grymt! Aldrig haft nån större lust att åka till Kanada förut men nu fick jag det.

Image

Post Reply