Nu var det dags igen, en insamling för att finansiera forumet ytterligare ett år. Nu är kostnaden 1043,75 kr/år.
Lämna ett bidrag av valfri storlek, allt hjälper.

https://paypal.me/pools/c/8qRhOLzITc

Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by Fredde » 24 Mar 2011 20:06

Naugas wrote: Hittade inget att citera, tvärtom ser jag att det står att linolja fungerar ganska bra i Jobsts bok, och han säger att annat kan användas också. Det jag tycker är att linolja kan härda helt och verkligen limma fast nipplarna, och göra det svårare eller omöjligt att rikta hjulet ute efter vägen.
Ja ja en bok är bara en bok och kanske inget man ska ta som en absolut sanning. Jag brukar inte ha linolja för att nippeln inte ska lossna utan för att det går enklare att bygga när det glider bättre och för att det känns "rätt" att ha något "gött" mellan olika material. Men det är bara min uppfattning.

/Fredde

hlafk
Posts: 89
Joined: 22 Apr 2010 13:20

Re: Hjulbygge; estetik och hållbarhet.

Post by hlafk » 30 Mar 2011 20:18

Då var hjulena ihopbyggda och riktade...typ...

Så hur rakt ska ett riktat hjul vara? När är jag nöjd, när är ni nöjda och vad säger regelboken?

Det är ganska rakt, rakare än vad jag sett fabrikshjul på mellanklass cyklar vara...
Men det är inte spikrakt, håller man en linjal brevid så kanske det svajar 0,1-0,2 mm...

Kan tillägga att det är gjort på en uppochnedvänd cykel, med sisådär centrerade bromsar och två tummar som mått...

Post Reply