Länge leve liket!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Länge leve liket!

Post by almlof » 18 Jun 2021 12:21

Det börjar sakta bli dags att åter igen ställa sig frågan; Ska forumet finnas kvar? Ska det vara aktivt eller arkiverat? Som det ser ut idag finns knappast ett behov om man ser till antalet nya inlägg, men ser man till antalet besökare per dag är det en helt annan saga.

Problemet är att det inte är gratis. Varesig i pengar eller arbetsbelastning. På senare år har jag tappat greppet om mjukvaran så det kommer behövas en rejäl insats när nästa php går i graven.

Lyckligtvis hjälps medlemmar än så länge åt att ta kostnaden för webbhotell.. men jag ser samma personer återkomma år efter år. När de tröttnat har vi ingen finansiering heller.

Hur ser ni på frågan? Hur vill vi förvalta fixedgear.se?

gnorf
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2019 06:28
Location: Tokholm

Re: Länge leve liket!

Post by gnorf » 18 Jun 2021 15:00

Är ju bara tragik att konstatera att Zuckerberg har vunnit!

För egen del har jag resignerat.

mvh
g

gomiworks
Posts: 152
Joined: 23 Oct 2017 23:27
Location: Göteborg

Re: Länge leve liket!

Post by gomiworks » 20 Jun 2021 07:42

Jag förstår din fråga med tanke på nuvarande låga aktivitetsnivå. Känns inte riktigt som att det kommer att återhämta sig heller :-(

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Länge leve liket!

Post by SåsenFrÅsen » 22 Jun 2021 17:27

Förutsatt att dem som hänger här hittar ett nytt digitalt fixed-hem så är det kanske så det får bli. Själv så räcker diverse Facebook grupper och Happy ganska långt, och många som hänger här finns ju också där.

Om jag har fel är det ju bara bra!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Länge leve liket!

Post by ravelax » 28 Jun 2021 11:17

Jag verkar vara bland de sista som tittar in och skriver en rad då och då. Själv har jag sen flera år inget intresse för hela "fixiekulturen" eller vad man ska kalla det, även om jag fortfarande cyklar fixed. För de som är intresserade verkar andra plattformar som sagt ha tagit över, jag ser ingen större poäng med att fortsätta göra konstgjord andning på forumet om det är kännbart ekonomiskt. Köp och sälj finns det andra (och bättre lämpade) platser för, nästan varje annons som lagts upp de senaste åren har ju hänvisat till happy t.ex.. Mekfrågor och allt annat sånt praktiskt är en googling bort.

Möjligen kunde forumet vara intressant att behålla som ett arkiv över ett subkulturellt fenomen i Sverige under en viss period, men snarare än att betala pengar för att hålla sidan uppe på nätet hade jag undersökt möjligheten att arkivera det via Wayback Machine, eller helt enkelt spara ner forumet och dess innehåll och erbjuda typ Nordiska museet eller nån annan institution som kan tänkas ha intresse av det att arkivera det, så det blir ordentligt gjort liksom.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Länge leve liket!

Post by Naugas » 04 Aug 2021 22:49

Fan. Ska inte fixedgear alltid finnas alltså, för all framtid? Jag tänkte ju sätta ihop min allra första fixie nu till vintern, någon slags homage till gammal traditionell vinterträning för landsvägscyklister. Det var ju här också en trevlig själ lånade ut en cykel till mig när jag jobbade en vecka i Stockholm. Träffade han aldrig tyvärr, han bara sa vilken sten han hade gömt nyckeln under. Vet inte om något sånt hade funkat på happy? Hmm, kanske...

Post Reply