Cykelfrämjande videoklipps-projekt i Göteborg

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Michel
Posts: 1
Joined: 02 Nov 2012 10:28

Cykelfrämjande videoklipps-projekt i Göteborg

Post by Michel » 03 Nov 2012 19:46

Hej,

Jag söker någon som skulle vara intresserad av att samarbeta kring att göra en (enklare) videoserie med syfte att öka/belysa/främja cyklingen i Göteborg. Min tanke är kortare avsnitt med intervjuer, instruktioner och annat intressant. Målgruppen är först och främst att få folk motiverade att använda cykeln mer och blir (troligen) högst aktuellt när trängselskatten införs efter årsskiftet.

Det kommer att vara intervjuer med folk som cykelpendlat många år i alla väder och givetvis intervjuer med allt från cykelbud, mekaniker till trafikskolelärare.

Jag kommer troligen att börja göra filmer själv, men det blir mycket roligare om man är ett par stycken som är engagerade i frågan (mycket bättre resultat om inte annat). Tanken är också att projektet ska finansiera sig själv på något vis (t.ex annonsintäkter via YouTube).

Själv gör jag projektet som del av marknadsföringen av mitt företag (Tramperiet) och om någon vill samarbeta är det absolut inget hinder om man vill markandsföra sitt "cykelföretag" - det ger bara ytterligare motivation att hålla på med serien. I grund och botten kommer företaget sponsra projektet med främst tid och utrustning.

Inspirationskällan är serien "PureFixTV" (YouTube). Det kommer kanske inte vara lika proffsigt rent videomässigt (åtminstone inte i början - eller med lika sexig programledare för den delen), men kvaliteten på innehållet ska vara desto bättre och mer relevant till folk som funderar på att antingen börja cykla eller börja cykla ännu mer. Dvs, mer instruktionsrelaterat och lärorikt samt att visa att man kan använda cykeln till massor av saker (tunga transporter t.ex).

Först och främst söker jag någon som är starkt motiverad och med gott cykelkunnande i allmänhet. I övrigt är det ett plus att ha kunskap inom film/TV/media. Själv har jag troligen inte så bra "TV-nylle", men det får vi lösa - kanske är du bättre i rutan än jag?

PM:a mig om idén låter intressant.

Post Reply