Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Spontanfrågor

Post by Inzah » 04 Feb 2019 14:03

rilleh wrote:
04 Feb 2019 10:56
almlof wrote:
01 Feb 2019 11:23
rilleh wrote:
01 Feb 2019 10:11
xshzu wrote:
30 Jan 2019 18:11
Kul projekt! Vad blire för ram?
Mvh, Nyfiken
Det är inte riktigt klart ännu. Vad jag vet är att jag vill ha utrymme för mycket gummi och horisontella drop outs, vilket ger mig rätt få alternativ egentligen. Surly Steamroller eller All-City Natureboy kanske. Vad finns det mer?
JA! men..

Surly SR är en fixie med mycket däck utrymme, AllCity NB är en skivbromsad SSCX. Du behöver reda ut vad du vill ha och hur mycket gummi som är "mycket".
Jag körde fixed på 559*55mm, blev skumt. Kan vara 559-fixedupplevelsen men tror mer kombon av en rapp geo med seg kontaktyta. 35mm upplevde jag som nog mycket för att kunna köra tracklocross etc. Hur skall du köra hojen?

Oddcycle ATTB tillåter redan 42mm på 700C hjul.. kanske går att köra 47*584?? Kolla med Erik på 116.

Annars finns även Brother Cycle Allday, Soma Rush, Cinelli Tutti, Mash Steel och All city Big Block som fixed 120mm baknav med plats för bredare däck.

OnOne Pompetamine är likt AllCity NB en SSCX med skivbroms. Brukar gå loss billigt. Bombtrack Arise finns som både skivbroms och canti. Dessa kör på 135mm baknav vilket inte är ett direkt problem, men kräver lite omtanke.

Skall du köra fixed avråder jag från tubeless. SS? Go for it!
Tack för bra synpunkter!

Målet med 650B är mest för vinterpendling, med så tjocka dubbdäck som det går tillsammans med stänkskärmar. På sommaren kommer jag antagligen att köra med 700cx35, eller runt där. Vill mest ha en hoj man kan åka långt med och där underlaget inte spelar så stor roll, man ska fram ändå liksom.

En NB går väl att köra med fixed nav och lite spacers? Eller har jag missförstått något?

Att tubeless är no bueno för fixed var nytt för mig, vill du utveckla det?

/R
650B har jag på min pendlare, hopplöst att hitta dubbade vintersulor som var max 50mm. Continental har nåt dubbfritt men det litar jag inte på. Breda 650b är sköna på torrt underlag dock, fjädrar bra.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 06 Feb 2019 10:05

Jag har haft liknande tankar, som kanske märks. :)
Fastnade i att jag hade svårt att hitta dubbdäck till 584/650b. Förutom Schwalbes monsterspikes eller winter finns inte mycket. Soumi har några i 584x54mm som fått usel review, verkar typ ha 5 dubbar totalt (överdriver för att göra en poäng). Kenda Klondike Wide verkar intressant men inte många fixed-ramar som klarar 53mm dock.
Det där sätter ju helt klart lite grus i maskineriet...
Det baseras inte på svinmycket erfarenhet och forskning, men två saker gör mig skeptisk; Vinter och kladd..

Under vintern har jag upplevt att TL-däck "rapar" (burp) enkelt. Lufttrycket i däcken som förvaras och pumpas inomhus minskar i kyla och blir lätt för lågt under vintern vilket i mitt fall har lett till att däcket rapar och sen fallerar. Om däcket hoppar av kanten är man ganska rökt. Lätt att justera men opraktiskt i mina ögon.

TL är kladdigt när man vill byta däck ofta, vilket jag gör på mina fixed- och "allt i allo"-hojar.
Sen är jag för snål för att "offra" tätningvätska och byter därför inte däck förrän vätskan stelnat. Så typ en gång per år.

När jag kollade för några år sedan var både däck och fälg avsevärt dyrare än vanliga däck och fälg. Men TL är väl kanske så etablerat nu att vanligt=TL? Iaf i bredare ligan..

Vad är anledningen till att du vill köra TL? Är det någon speciell anledning eller bara en del av utvecklingen inom cykelvärlden generellt?
Som jag förstår det så är många nya fälgar nu som klarar både kant och TL. Så det enda man behöver göra är att kränga på däcket, spruta in vätska och så är man redo att köra. Så det ger mig valmöjlighet att köra TL om behovet skulle uppstå.
All City NB ser f.ö. riktigt fin ut som SS med 584x47mm:
Fantastiskt läckert! Är dock mest sugen på fixed just nu.

Tack för ovärderlig input! Jag kanske får tänka om angående 650B och satsa på 700c istället. Kan man kränga i ett par 35 mm så räcker det ju ändå långt...

Singular
Posts: 96
Joined: 29 Nov 2012 19:00

Re: Spontanfrågor

Post by Singular » 06 Feb 2019 19:39

Mike wrote:
03 Feb 2019 11:09
"Chase the threads" - Vad säger man på svenska? BB-gängorna i min nya ram är kassa, så jag tänkte be om prisförslag från ett par cykelverkstäder. Vore fördelaktigt att veta vad jag ska fråga efter.
"Brotscha".

Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by Gaerdet » 24 Mar 2019 03:06

Vilka handtag/ grips är riktigt sköna på brett styre?

Moxxi
Posts: 30
Joined: 21 Apr 2018 16:08
Location: Stockholmen

Re: Spontanfrågor

Post by Moxxi » 24 Mar 2019 20:40

Gaerdet wrote:
24 Mar 2019 03:06
Vilka handtag/ grips är riktigt sköna på brett styre?
kör med strong v's. sköna om man inte ska ha bromshandtag

Carlito
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2019 15:32

Re: Spontanfrågor

Post by Carlito » 14 Jun 2019 15:46

Börjar tro att det är lönlöst att leta efter en billig cykel/ram att göra en fixie av när man är 198cm lång, ska man ta och nöja sig med vilken ram som helst som är 60+ cm eller helt enkelt köpa en cykel från fixie inc. som går upp till 60cm tex?

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Spontanfrågor

Post by Inzah » 16 Jun 2019 18:24

Carlito wrote:
14 Jun 2019 15:46
Börjar tro att det är lönlöst att leta efter en billig cykel/ram att göra en fixie av när man är 198cm lång, ska man ta och nöja sig med vilken ram som helst som är 60+ cm eller helt enkelt köpa en cykel från fixie inc. som går upp till 60cm tex?
Dolan Precursa finns i 60cm, ramen kostar 110£. Om det nu bara är ram du är ute efter. Enligt Dolan ska 60 vara upp till ca 195cm men kan inte tänka mig att ett par cm till är några problem.

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 03 Jul 2019 23:20

Har letat lite efter pedaler som går att montera straps på och de verkar alla vara lite större än de pedalerna man kan montera korgar på. Jag vet inte varför men jag är livrädd för att pedalerna ska slå i kurvor och har precis börjat våga lägga ner cykeln lite när jag svänger. Har dock skaffat ett par straps nu för jag ville pröva men; blir det någon skillnad i praktiken med ex.

dessa
https://www.urbanbikewear.com/en/compon ... s-916.html

jämfört med

https://www.urbanbikewear.com/en/compon ... track.html

?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 04 Jul 2019 10:32

Kör både MKS och plattisar med straps. Det är lugnt. Toe overlap är ett större issue än att slå i marken med pedalerna överlag tycker jag. Sen är ju inte axeln egentligen så fasansfullt mkt bredare på en bmx-plattis jämfört med en MKS Sylvan typ... lite bredare kanske, men inte överdrivet mkt bredare.

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 04 Jul 2019 19:48

h.wallin wrote:
04 Jul 2019 10:32
Kör både MKS och plattisar med straps. Det är lugnt. Toe overlap är ett större issue än att slå i marken med pedalerna överlag tycker jag. Sen är ju inte axeln egentligen så fasansfullt mkt bredare på en bmx-plattis jämfört med en MKS Sylvan typ... lite bredare kanske, men inte överdrivet mkt bredare.
Ok, tack för svar. Lika bra att testa :)

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 21 Sep 2020 16:21

Finns det någon uppstickare på marknaden som gör prisvärda cyklar med småskalig produktion? Som exempelvis Brother Cycles.
Nu är ju situationen svår i och med ni-vet-vad men tips välkomnas. Jag tycker bara det är trist med de stora jättarna.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by xshzu » 21 Sep 2020 16:37

omnium wrote:
21 Sep 2020 16:21
Finns det någon uppstickare på marknaden som gör prisvärda cyklar med småskalig produktion? Som exempelvis Brother Cycles.
Nu är ju situationen svår i och med ni-vet-vad men tips välkomnas. Jag tycker bara det är trist med de stora jättarna.
Är det en gravelhoj du är ute efter, eller annat?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 22 Sep 2020 18:34

Jag är just nu inte ute efter att köpa, det är av ren nyfikenhet. Kul att hålla sig à jour!

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Spontanfrågor

Post by unsuspected » 22 Sep 2020 21:27

Odd bikes gjorda av Marino.
Bianchi Super Pista byggs

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 23 Sep 2020 08:17

omnium wrote:
21 Sep 2020 16:21
Finns det någon uppstickare på marknaden som gör prisvärda cyklar med småskalig produktion? Som exempelvis Brother Cycles.
Nu är ju situationen svår i och med ni-vet-vad men tips välkomnas. Jag tycker bara det är trist med de stora jättarna.
Prisvärt är ju, i min mening, ytterst subjektivt och väldigt beroende på vilken prisklass en syftar till.
Det finns en uppsjö av märken som inte faller under klassiska storföretagsnamn, BrotherCycles som du nämner, 8bar, Nordest, Pelago, Omnium Cargo, osv, men det beror på vilken slags hoj du syftar till och även var gränsen till jättarna går? Just små företag har ofta en snävare inriktning som kanske gör att de inte känns aktuella för dig?

Sen behöver man även ta in i kalkylen att allt utanför EU nästan per automatik blir mindre prisvärt pga hög frakt, moms, tull och en allmänt svårare hantering om problem skulle uppstå. Typ Soma fab, prisvärt från början men ganska dyrt att importera hit..
Kory York är exempelvis handbyggda i Italien, det finns väl även en aspekt som säger att produktion inom Europa borde vara värt något även om priset direkt blir 2x eller 3x?

Jag tycker det är en intressant spegling som många ofta missar/glömmer i sin hets att köpa billig hoj. Närproducerat och småskalig produktion är intressant och om priset, det direkta köpet, inte spelat roll hade jag gärna cyklat på något närproducerat. Den utvecklingen tycker jag mig se i framförallt Nordamerika men även Australien. Europa anser jag ligga långt efter och Svea troligtvis bland de sista i den klungan..

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 05 Oct 2020 21:06

All-City, Cotic, Orange , Surly, Soma, salsa har väl alla hojar i de segmenten mtb, gravel, ss.. Vissa dyrare o vissa mer prisvärda. Men alla görs nog i Taiwan (kan ha fel) men att det skulle vara ngt negativt tror jag är en fördom isåfall. Det finns nog en hel drös jag missat men om man vill ha riktig indie och handgjort blir det ju en annan prisklass..

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 06 Oct 2020 08:15

Tack alla!

skibbers
Posts: 6
Joined: 23 Nov 2018 17:29

Re: Spontanfrågor

Post by skibbers » 21 Mar 2021 21:34

Någon som kan identifiera denna fantastiska bakskärm- och pakethållarkombo? Idel Googling har gett tafatta resultat. Är det något som någon känner igen, eller månne det vara ett custombygge?

Är det kanske till och med någons här? Fotades vid Domkyrkan, Göteborg för kanske ett halvår sedan...
Attachments
photo_2021-03-21_21-30-21.jpg

homecom
Posts: 3
Joined: 20 Mar 2019 08:35

Re: Spontanfrågor

Post by homecom » 05 Apr 2021 19:18

Hej!

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 125#p64125

Letar information kring vad detta är för cykel. Bianchi Vittoria säger ramen, men så svårt att hitta bilder på modellen. Hjälp!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 05 May 2021 22:38

"Vittoria" på ramen där är en dekal med en något äldre version av däcktillverkaren Vittorias logotyp. Ingen modellbeteckning alltså. Vad modellbeteckningen är har jag däremot ingen aning om, tyvärr.

Post Reply