Online igen!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Online igen!

Post by ArvidSvensson » 06 Jul 2011 09:16

Håkan wrote:
jon wrote:
Otto wrote:Kan ni inte fixa så att man kommer till ett nytt fönster när man trycker på länkar?
+1!
+1
Rör inte min desktop! Låt användaren/browsern styra i vilket fönster/tab saker och ting ploppar upp. Det enda som är värre är fönster som stänger eller t.o.m. flyttar andra fönster.

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Online igen!

Post by Enigma » 06 Jul 2011 09:35

Otto wrote:Kan ni inte fixa så att man kommer till ett nytt fönster när man trycker på länkar?
Finns lite trick för detta som du kan göra själv.
Håll ner Shift och vänster klick på musen öppnar ett nytt fönster
Har du ett klickbart hjul på musen och klickar på en länk så öppnas en ny flik.

Stort tack och fint jobbat för att forumet är tillbaka, för oss som inte använder facebook har det varit träligt att inte få sin dagliga dos :D

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Online igen!

Post by Otto » 06 Jul 2011 10:27

Enigma wrote:
Otto wrote:Kan ni inte fixa så att man kommer till ett nytt fönster när man trycker på länkar?
Finns lite trick för detta som du kan göra själv.
Håll ner Shift och vänster klick på musen öppnar ett nytt fönster
Har du ett klickbart hjul på musen och klickar på en länk så öppnas en ny flik.

Stort tack och fint jobbat för att forumet är tillbaka, för oss som inte använder facebook har det varit träligt att inte få sin dagliga dos :D
Jo, jag är inte född igår.

Men ibland tänker man inte på det eftersom de flesta sidorna nu under 2000-talet inte brukar ha detta problem. Så helt plötsligt trycker man på en länk utan att tänka på att att den inte öppnar sig i en ny flik. Sedan stänger ner fliken igen för att sidan man öppnade inte va så rolig och vips så får man börja om från början.

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Online igen!

Post by pjock » 06 Jul 2011 10:41

Det går i de flesta moderna browsers att öppna stängda flikar, cmd+shift+t eller cmd+z brukar göra susen för mig, väldigt praktiskt. Där sparas även historiken i tabben så man kan gå bakåt.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Online igen!

Post by Otto » 06 Jul 2011 10:49

pjock wrote:Det går i de flesta moderna browsers att öppna stängda flikar, cmd+shift+t eller cmd+z brukar göra susen för mig, väldigt praktiskt. Där sparas även historiken i tabben så man kan gå bakåt.
Jag vet allt detta. Men det är liksom inte det som är problemet.
Hade det inte vart lättare att ändra i koden så att man slapp köra 15 snabbkommandon för att hitta tillbaka till den sidan man var på från början.

Det går ju att göra och det är ju uppenbart inte bara jag som tycker att det är lite störande.

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Online igen!

Post by pjock » 06 Jul 2011 10:54

Jag håller med, länkar till externa sidor bör öppnas i nya fönster. Tyckte bara detta var användbar information att dela med sig av i sammanhanget.

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Online igen!

Post by Enigma » 06 Jul 2011 11:03

Otto wrote:
pjock wrote:Det går i de flesta moderna browsers att öppna stängda flikar, cmd+shift+t eller cmd+z brukar göra susen för mig, väldigt praktiskt. Där sparas även historiken i tabben så man kan gå bakåt.
Jag vet allt detta. Men det är liksom inte det som är problemet.
Hade det inte vart lättare att ändra i koden så att man slapp köra 15 snabbkommandon för att hitta tillbaka till den sidan man var på från början.

Det går ju att göra och det är ju uppenbart inte bara jag som tycker att det är lite störande.
Jag vet vad du menar, har själv flera gånger råkat ut för detta och man bannar sig själv för att man inte varit mer uppmärksam.
Alternativt kan man ju ställa in sin browser på att varna när man trycker på krysset så att allt inte stängs.

Perris
Posts: 117
Joined: 28 Jun 2010 21:33

Re: Online igen!

Post by Perris » 06 Jul 2011 11:06

Även jag håller med då detta är det enda forum jag frekvent besöker där länkar inte öppnas i ett nytt fönster. Jag håller antagligen på att bli senil för det är tamigtusan dagligen som jag klickar på en länk här inne för att efter mättat länkbehov reflexmässigt kryssa ner den och i nästa ögonblick fundera på var i jösse namn forumet tog vägen nudå efterföljt av en kort men välriktad svordom och ett släpande med muspekaren bort mot historiken för att i traditionsmässig ordning rota bland gamla sönderlästa blaskor.

Men jag får väl sätta en post-it på skärmen eller nåt.

Post Reply