OT: Knäsmärtor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

OT: Knäsmärtor

Post by hycken » 08 Jun 2011 10:56

Hey, Tänkte slänga ut frågan här där vi alla använder knäna mer eller mindre..
Har den senaste tiden börjat få ont i knän, haft problem tidigare i&me 25 år av stort skateboard intresse. Men nu vill jag nog härleda min smärta till cyklingen..
Har den senaste åren cyklat mkt, pendla till jobb och använder cykeln som mitt främsta transportmedel året runt.
De är fastnavet som fångat mitt intresse, cyklar liksom inte och träna landsväg,
((i nu läget)).. Men de blir ju ändå ca2 mil/dagen när jag jobbpendlar..

Frågan blir väl typ, har ni några tips hur man belastar knäna mindre, med fastnav??
Håller på att provar olika utväxlingar 48/17 i nu läget i Gbg och runt omkring, lättare känns liksom lite ADHD..
Blir lättare utväxling blir mer hälsosamt för knäna än en tung utväxling i alla lägen, beror väl på hur man cyklar tänker jag??

Vad mer kan påverka knäbelastning??
Sadelhöjden såklart, hur böjt skall benet vara när vevramen är neråt?? Har ni några tips för de ömma knäna??
Skidda kan kanske in vara de bästa eller?? Men även hålla imot utan skid känns som de sliter i längden..
Är de några andra saker man kan tänka på ????
Tur att jag har en frambroms iallafall, den är trogen och hjälper mig..
Hur som helst de blev långt skrivet, ni som orkat läst och känner för och bju på lite tips.... Go Bananas!! Vill liksom göra fortsätta med de här aktiva livet..
/Frid
Last edited by hycken on 08 Jun 2011 11:08, edited 1 time in total.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT: Knäsmärtor

Post by olebole » 08 Jun 2011 11:05

Lätt utväxling sparar på dina knän. Att du sitter på rätt höjd är också extremt viktigt. Det finns mängder av bike-fit tips på nätet så det är bara att gotta ner dig.

Ett par pedaler som medger mycket float kan också hjälpa rejält.


Annars är fixed en ganska dålig idé för knäna.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: OT: Knäsmärtor

Post by Fredde » 08 Jun 2011 11:43

Värm upp innan du tar i och håll knäna varma (kör med knickers/knävärmare osv...)

Finns det egentligen några konkreta fakta för att fixie skulle vara skadligt för knäna?

Ja menar, det är ju ingen större skillnad om man har en fixie med frambroms (så man slipper hålla emot neråt när det går utför) jämfört med frihjul.

/Fredde

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT: Knäsmärtor

Post by olebole » 08 Jun 2011 12:18

Fredde wrote:Värm upp innan du tar i och håll knäna varma (kör med knickers/knävärmare osv...)

Finns det egentligen några konkreta fakta för att fixie skulle vara skadligt för knäna?

Ja menar, det är ju ingen större skillnad om man har en fixie med frambroms (så man slipper hålla emot neråt när det går utför) jämfört med frihjul.

/Fredde

Näe just fastnavsdelen är väl inte boven i dramat, snarare en enväxelsfråga.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: OT: Knäsmärtor

Post by pettermagnus » 08 Jun 2011 13:24

Jag fick ont i knäna när jag började pendla (typ 3 mil tor) trots lätt utväxling (började med 42x17) det gick över när jag fortsatte pendla, men var noga med att stretcha och började bromsa med handbromsen mer. Nu stretchar jag inte längre eftersom jag fuskade några gånger utan att få men av det, samtidigt har jag också skaffat bättre cykelkläder och säkert lite bättre sittställning men tror att huvudsaken är att jag byggt upp musklerna ändå hyfsat bra nu. Innan jag började cykla mer än en vanlig person så har jag haft problem med knäna till och från sedan jag var typ 10 och slutade simma för att jag fick så ont i knäna av det, nu känns det som att de mår bättre än någonsin innan.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT: Knäsmärtor

Post by K-dregg » 08 Jun 2011 15:06

Den senaste månaden har jag av och till fått knä fotsmärtor efter cyckling.. Det gör ont på insidan ovanför knäet och i hålfoten på insidan av foten, smärtan påminner lite om hur växtvärk kunde kännas om ni minns.. Nån som haft något liknande?

Just nu försöker jag lista ut om det beror på att jag bytte bakdrev till en tand mindre i våras eller det faktum att jag har flip-flop sandaler på jobbet hela dagarna..

User avatar
försökaduger
Posts: 42
Joined: 04 May 2011 17:09

Re: OT: Knäsmärtor

Post by försökaduger » 08 Jun 2011 16:41

Känns som att mina knän kan börja göra ont i ibland när jag cyklat väldigt tungt eller väldigt långt en dag, men inte annars.

Dock så kan jag även berätta att jag är målvakt i innebandy på elitnivå (man står på knä nästan hela tiden) och det jag gör när det är intensivt med träning eller matchande är att jag stretchar framsida lår och baksida ordentligt samt ser till att värmer upp ordentligt. Det finns många muskelfästen runtom och på knät som gör att det kan göra ont så uppvärmning tror jag är a och o. Om det inte hjälper kanske du kan testa med något värmande t ex tigerbalsam eller liknande, självklart i samband med uppvärmning, det kanske inte luktar så gott men det kan ju göra gott för knäna :)
It doesn't matter if it's good, it only matter if it rocks!

gonza
Posts: 15
Joined: 27 Apr 2011 09:35

Re: OT: Knäsmärtor

Post by gonza » 08 Jun 2011 22:37

K-dregg wrote:Den senaste månaden har jag av och till fått knä fotsmärtor efter cyckling.. Det gör ont på insidan ovanför knäet och i hålfoten på insidan av foten, smärtan påminner lite om hur växtvärk kunde kännas om ni minns.. Nån som haft något liknande?
exakt så känner jag med, bara i mitt högra knä. Är relativt kort så jag har ingen större erfarenhet av växtvärk.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: OT: Knäsmärtor

Post by svennelainen » 09 Jun 2011 07:48

Om ni använder skor med clips, se till att de är inställda korrekt. lek inte Zeb Macahan, håll in knäna.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: OT: Knäsmärtor

Post by olebole » 09 Jun 2011 08:11

En liten tumregel brukar ju vara:
Ont på fram/ovansida, du sitter för lågt
Ont på baksida, du sitter för högt


Patellarsenan och knäskålen som den löper "igenom" ska ju fungera som hävarm och ta emot all kraft från lårmuskeln vilket leder till stora belastningar i området. En kort lårmuskel kan ofta vara anledningen till smärta då detta leder till ännu högre belastning i lårmuskelsenan/fästet. Så stretcha ordentligt och regelbundet, sluta inte bara för att smärtan tillfälligt försvinner!

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: OT: Knäsmärtor

Post by NOOB » 03 Jul 2011 20:38

Hur är det TS?

Mitt bästa tips är att gå till en sjukgymnast som mäter de olika musklerna i benet. I och med att de här knäsmärtorna har uppkommit efter en del träning så låter det enl mig som att du kan ha tränat upp vissa muskler mer än andra. Då kan musklerna "dra" i knät så att det gör ont. Trixet då är att träna upp vissa av de andra musklerna så att det blir balans igen.

Ett annat, enklare, skäl skulle kunna vara att du inte fått igång ledvätskan ordentligt innan du cyklar, och då är lösningen mjuk uppvärmning samt värme.

Att du bara har det på ena knät skulle kunna förklaras av att du har en obalans bara där, men eventuellt eventuellt kan det vara en skada som legat obemärkt sedan du hade problem tidigare - hade du problem med samma knä då? Har du känt av några låsningar? Instabilitet vid träningsvärk? Eftersom jag är en mästare på att projicera mina egna problem på andra så skulle det i så fall kunna vara en "plica" som relativt enkelt knipsas bort vid en artroskopi. *chop chop*
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: OT: Knäsmärtor

Post by K-dregg » 04 Jul 2011 16:31

Höjde sadeln 5mm och BOOM! knä och fot smärtan borta.. Livet leker och jag kan fortsätta att ha flip-flop sandaler på jobbet.. :D

Post Reply