Lackfråga

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Lackfråga

Post by Inizio » 25 May 2011 07:49

Hej,

Lyckades få en tunn repa i lacken på överröret. Först trodde jag det var smuts, så jag tog lite diskmedel+vatten å gnodde. Men döm om min förvåning! När dimman lagt sej var det alldeles repigt / matt runt den ursprungliga repan (!). Pappret jag torkade med verkade ha agerat som ett extremt fint sandpapper.

Så nu står jag här å vågar inte röra hojjen. Och två frågor dyker upp i mitt huvud:

1. Den där matta ytan som Torky-pappret lämnade efter sej, går det att polera upp överröret på nåt sätt så att det blir blankt å fint igen? Vilka grejjer ska jag använda? Hur ska jag göra?

2. Repan som var starten på det här eländet, kan man lacka över den? Den är liten å jag är fåfäng, jag vet. Google säjer "get over it" eller "nagellack". Hojjen är ganska ny, så det finns goda chanser att få tag i liten burk med orginalfärg. Men hur gör man?

Specialized Langster Steel 2010 (den röda!)

// fåfäng

hycken
Posts: 358
Joined: 02 Oct 2010 16:07
Location: Göteborg 414

Re: Lackfråga

Post by hycken » 25 May 2011 08:58

Lyssna på google "get over it"
Tacka repan den har givit din cykel lite karaktär, nu är den unik (ingen har en likadan repa, många har en sådan cykel)
Var inte rädd att slita på din trogne vän, jag vill tro när din cykeln "gjordes" (blev en cykel) var ändå målet att bli använd, cyklas på o åldras med stil, inte vara nåt blingbling objekts som leds i handen som en förlängning på nån speciell still som verkar var inne just nu. Använd den och njut av att den finns där för dig. Skit i repan.
-Never trust a guide with a new backpack.

Inget illa menat men blir lite trött på folk som har en cykel och knappt vågar använda den, varför då ha en cykel ??

Edit: Sorry vill inte vara suragubben, finns tillräckligt av sådana här på forumet ibland. Hoppas du får bort din lilla repa... -Har hört att de går snabbare om man har en repfri cykel, mer Aero liksom. Hehhehheeeee, frukosten gjorde visst gott jag blev en lite snällare människa.
Oki hoppas eran dag blir repfri// Händerna i Namaste

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Lackfråga

Post by Fredde » 25 May 2011 14:17

Man ska aldrig polera med papper.

Testa lite bilvax och en trasa av bomull. Gillar inte lacken det ja då har du årets sämsta lack.

/Fredde

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Lackfråga

Post by Streamliner » 25 May 2011 21:34

Som son till en billackerare så hade jag gjort så här:

Köp färg som passar till din cykel, bör inte vara svårt. Langstern är ju klarröd. Humbrol har nog som passar i deras enamelserie, dvs den syntetiska, kolla i hobbyaffären.

Gör rent repan med kemiskt ren bensin, finns i livsmedelsaffären, mycket mer kan du inte göra i det läget.

Måla i extremt försiktigt med en mycket tunn pensel. Flera gånger i tunna lager tills du fyllt repan och att den höjer sig något över omgivande yta, tålamod.

Låt torka ett par dygn efter att du målat klart, färgen torkar ganska långsamt, typ 6 timmar. Själv brukar jag köra en omgång på morgonen före jag går till jobbet och så kan jag lägga ett lager till på kvällen, osv.

Polera försiktigt över hela ytan med repan med en mycket fin rubbing som du nog hittar på Mekonomen eller liknande. Rubbing är en slippasta som finns i olika finhetsgrader, du ska ha en mycket fin. Autosol kan gå också men den är lite grov.

Polerar gör du bäst med polérpapper på rulle som finns hos macken eller så, Turtle har det bästa tycker jag. Tidigare polerade man med trassel men det är svårare att polera exakt och med kontroll på små ytor med det. Tyger som bomull, gamla t-shirts etc. repar mer än polérpapper.

Du polerar försiktigt och i små steg! Tryck inte hårt...

När du är nöjd efter en kort stund så polera rent med nytt papper och gå sedan över hela ytan med ett bra vax, de bästa är hårdvaxer, Turtle har bra varianter men ett annat bra tips är båtvax som finns t ex hos Watski. Undvik vax med silikon, bra för stunden men gör det svårare att bättra små repor och sådant.

Som med all polering så var försiktig då lacken inte är så tjock.

Du når varierande resultat beroende på vad ramen är lackad med.

Bäst att polera är cellulosalacker och acryllack. Det kan tänkas att du har acryl och den är kalas att polera, det går jättelätt.
Celluslosalack blir helt matt när man sprutar på den och poleras upp. Acryl blir ganska blank men blir lika blank som cellulosa vid polering.

(Man lackar ofta fina bilar som Rolls och Bentley med cellulosa som poleras, då får man helt bort den lilla krusning som kallas "apelsinskal" som finns på alla bilar mer eller mindre. Polerad cellulosalack ser ut som en polerad flygel i jämnhet. Cellulosa har en svaghet - den tål inte thinner eller cellulosaförtunning ens när den sitter på bilen...)

Toppen att polera med rubbing är också epoxi som är bindemedlet på kolfiberramar, det blir väldigt bra. Jag har bättrat massor av små skador på tävlingskajaker i glasfiber och kolfiber med fantastiskt resultat som ovan.

Pulverlack och tvåkomponent syntetisk kan vara svårare att få upp ytan på, det är bara att testa. Du kan alltid testa först, försiktigt, på undersidan av ett kedjestag så får du känna lite på grejerna och få lite känsla.

Slutligen; är du det minsta osäker på polering med rubbing, det är risker med allt, så testa först med att lacka repan och sedan att bara vaxa ytan, ibland kan det räcka. De små reporna finns förvisso kvar under vaxet men de syns inte så länge vaxet finns kvar på ramen.

Jo en sak till: En hel del cyklar har först ett antal lager med en solid lack och därefter sätt dekalerna på och slutligen lägger man ett par lager klarlack. Om man råkar polera en sådan ram för hårt med rubbing så kan man gå igenom lagret med klarlack. Gör man det brukar man drabbas av ångest, man får då en skada som syns i vissa ljusvinklar men i regel inte rakt ovanifrån. Sådant kan få mig sömnlös. Går ej att rätta till.

Jag vet inte om din cykel har klarlack men det känner man på dekalerna. Om man kan känna en kant på dekalen relativt tydligt så har du inte klarlack men om dekalen verkar smälta ihop med lacken eller bara känns ytterst lite och diffust har du klarlack...

Nu fick du ett långt svar som många säkert retar sig på men det får man ta. Less is more... 8)
Loch Ness is Deep.

User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Re: Lackfråga

Post by Inizio » 26 May 2011 04:38

Tack Streamliner. Det var precis det svaret jag hade hoppats på. Långt, och med massor av kunskap. Jag håller precis på att lära mej om cyklar. Och i god Asperger-stil vill jag veta allt. Även hur det där med lack funkar. Det är möjligt att jag till slut lyder Google och kommer över repan. Vem vet.

Mitt förhållande till cykeln är lite som förhållandet till den där gamla Sonic Youth t-shirten som man alltid har på sej. Den är inte direkt värd nåt, men man har den på sej varenda dag, för att man gillar den. Man har den på jobbet, tränar i den, till och med sover i den ibland. Oftast är den lite skitig och kanske luktar en smula. Men är det kalas, eller om brorsan gifter sej, vill man förstås att den ska vara nytvättad och så fin som den kan vara, och håller trycket på att lossna nånstans tar man fram strykjärnet och försöker få det att fästa igen. Små hål lagas och sömmar som gått upp sys igen.

Nu har den kommit ut ur tvättmaskinen helt rosa, för att jag var klantig nog att skicka med ett par röda brallor in i maskinen... Tur då att det finns kunskap där ute om hur färg funkar!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Lackfråga

Post by Streamliner » 27 May 2011 20:42

^ Tack det samma, du fångar orden så väl. Kanske blir den där repan en dag något värdefullt, en värdefull patina och något unikt. Vad vore livet utan repor? Ja de kommer om man vill eller ej till slut, vissa går att undvika, vissa går att reparera men vissa får man leva med - och det går det också. Ibland...

Hur du gör, lycka till!
Loch Ness is Deep.

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Lackfråga

Post by Bjoerling » 28 May 2011 10:47

Utförlig och regelrätt beskrivning där Streamliner! :)
Personligen hade jag satsat på att i första hand vaxa runt skadan, den mattheten som uppstod efter ditt gnuggande är jag nästan säker på att du "trollar bort" med ett lager vax.
Gällande repan kan man väl ha olika åsikter. Jävligt bull när det händer, det sköna är att hojen nästan alltid fungerar exakt lika bra även med en tunn repa på ramröret. Däremot är det viktigt att måla i den med någonting (nagellack, färg, liknande) om repan är nere i stålet för att förhindra rostangrepp på ramen.
Lycka till :)
-Lundacyklisterna

Post Reply