Styrstam fast på gammal stålracer

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Styrstam fast på gammal stålracer

Post by gaisan » 21 Aug 2008 09:34

När jag skulle justera styrstammen på den gamla stålracern som stått och samlat damm i källaren upptäckte jag att styrstammen är fast. Någon som har några knep på hur man kan lösgöra denna? Helst utan att offra stammen.


Hittade följande tips men slipper gärna detta om det kan gå att lösa på annat sätt.

http://www.flickr.com/photos/genkinogen ... 321208753/

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 21 Aug 2008 09:51

spruta på 5-56, rostlösare, coca cola. dunka lite försiktigt...

han hade rolig klocka:
Image
NJS haha.
Last edited by solomon on 21 Aug 2008 11:24, edited 1 time in total.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 21 Aug 2008 10:48

solomon wrote:spruta på 5-56, rostlösare, coca cola. dunka lite försiktigt...
Rakt ner i skruvhålet då antar jag. Verkar bli ett besök på Clahsohlsson idag igen. Funkar Cola lika bra?

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 21 Aug 2008 10:50

Bra där, man bör gå på Clabbe O varje dag.
Image Image Image Image

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 21 Aug 2008 11:43

Jag har haft av 2st styrstammar, så det sitter en bit nere i gaffelröret.
Aluminiumet var väldigt svagt på stället där dom gick av, satte fast gaffeln i ett skruvstäd och vred bara, inte alls så hårt.

Har haft dom liggandes i ett rostlösningsbad, satte en kork på gaffeln och fyllt upp hela gaffeln med 5-56, biltemas rostlösning och lite annat, häxblandning.

Bankat ordentligt men bitarna lossnar inte.

Mer tips?.

Har en gasolvärmare i garaget men det får verkligen bli sista utväg.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 21 Aug 2008 14:25

Nibbe wrote:Jag har haft av 2st styrstammar, så det sitter en bit nere i gaffelröret.
Aluminiumet var väldigt svagt på stället där dom gick av, satte fast gaffeln i ett skruvstäd och vred bara, inte alls så hårt.
Ojdå, nu blev jag lite orolig här. Vill inte att något skall fastna då jag tänkt använda hojen på Retarden.

Vad är det som vanligtvis fastnar egentligen, kilen eller själva stammen? Är det bäst att banka lite försiktigt rakt ner eller vrida? Känns som vridmomentet sätter mest stress på metallen (gissning från min sida).

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 21 Aug 2008 19:26

Kilen brukar vara det som ser skabbigast/rostigast ut på de styrstammar jag råkat ut för. Mitt recept: 5-56 från båda håll, låt stå över natten och banka sedan på skruven(som kilen är fäst i).

Vrida ska väl bara gå att göra när den väl är loss?

User avatar
Hoper
Posts: 117
Joined: 31 May 2008 19:00
Location: Stockholm

Post by Hoper » 22 Aug 2008 11:40

Vad gör man med ett styrlager som "hackar" då? Går det bra att ta loss det med vanlig skiftnyckel eller behöver man specialgrejjer?

mzee
Posts: 14
Joined: 21 Jul 2008 15:28
Location: Eskilstuna

Post by mzee » 22 Aug 2008 21:46

Om skruven följer med upp när du skruvar så kan du bara slå ner den med en gummihammare (skruven alltså) så lossnar kilen såvida det inte är fastrostat. Men det hade du säkert redan testat.
Gängade styrlager går att ta isär med en skiftnyckel modell större. Men det är fördel om du har platta nycklar när du ska sätta ihop det igen. Hackar det så är det nog läge att byta om man ska vara kinkig. Då är det antagligen skador i lagerskålen, konan eller kulorna.
Mimi ni fundi baiskeri.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 01 Sep 2008 23:10

mzee wrote:Hackar det så är det nog läge att byta om man ska vara kinkig. Då är det antagligen skador i lagerskålen, konan eller kulorna.
Eller så är det åtdraget för hårt. Kan vara extremt känsligt det där. Läget mellan glappande och hackande styrlager är ofta väldigt litet.

Ta isär, tvätta ordentligt, fetta in med segt fett, inte rinnande, sätt ihop och hitta det där perfekta mellanläget när du drar åt!

jock3
Posts: 16
Joined: 02 Sep 2008 18:54
Location: Norrköping
Contact:

Post by jock3 » 02 Sep 2008 19:48

Det bästa är att fylla upp underifrån med Olja (smörjolja) aa inte fylla helt men du fattar.. verkligen dränka.
LIve to Ride and have Fun!

Post Reply