Styrstam fast på gammal stålracer
Styrstam fast på gammal stålracer
När jag skulle justera styrstammen på den gamla stålracern som stått och samlat damm i källaren upptäckte jag att styrstammen är fast. Någon som har några knep på hur man kan lösgöra denna? Helst utan att offra stammen.
Hittade följande tips men slipper gärna detta om det kan gå att lösa på annat sätt.
http://www.flickr.com/photos/genkinogen ... 321208753/
Hittade följande tips men slipper gärna detta om det kan gå att lösa på annat sätt.
http://www.flickr.com/photos/genkinogen ... 321208753/
Jag har haft av 2st styrstammar, så det sitter en bit nere i gaffelröret.
Aluminiumet var väldigt svagt på stället där dom gick av, satte fast gaffeln i ett skruvstäd och vred bara, inte alls så hårt.
Har haft dom liggandes i ett rostlösningsbad, satte en kork på gaffeln och fyllt upp hela gaffeln med 5-56, biltemas rostlösning och lite annat, häxblandning.
Bankat ordentligt men bitarna lossnar inte.
Mer tips?.
Har en gasolvärmare i garaget men det får verkligen bli sista utväg.
Aluminiumet var väldigt svagt på stället där dom gick av, satte fast gaffeln i ett skruvstäd och vred bara, inte alls så hårt.
Har haft dom liggandes i ett rostlösningsbad, satte en kork på gaffeln och fyllt upp hela gaffeln med 5-56, biltemas rostlösning och lite annat, häxblandning.
Bankat ordentligt men bitarna lossnar inte.
Mer tips?.
Har en gasolvärmare i garaget men det får verkligen bli sista utväg.
Ojdå, nu blev jag lite orolig här. Vill inte att något skall fastna då jag tänkt använda hojen på Retarden.Nibbe wrote:Jag har haft av 2st styrstammar, så det sitter en bit nere i gaffelröret.
Aluminiumet var väldigt svagt på stället där dom gick av, satte fast gaffeln i ett skruvstäd och vred bara, inte alls så hårt.
Vad är det som vanligtvis fastnar egentligen, kilen eller själva stammen? Är det bäst att banka lite försiktigt rakt ner eller vrida? Känns som vridmomentet sätter mest stress på metallen (gissning från min sida).
Om skruven följer med upp när du skruvar så kan du bara slå ner den med en gummihammare (skruven alltså) så lossnar kilen såvida det inte är fastrostat. Men det hade du säkert redan testat.
Gängade styrlager går att ta isär med en skiftnyckel modell större. Men det är fördel om du har platta nycklar när du ska sätta ihop det igen. Hackar det så är det nog läge att byta om man ska vara kinkig. Då är det antagligen skador i lagerskålen, konan eller kulorna.
Gängade styrlager går att ta isär med en skiftnyckel modell större. Men det är fördel om du har platta nycklar när du ska sätta ihop det igen. Hackar det så är det nog läge att byta om man ska vara kinkig. Då är det antagligen skador i lagerskålen, konan eller kulorna.
Mimi ni fundi baiskeri.
Eller så är det åtdraget för hårt. Kan vara extremt känsligt det där. Läget mellan glappande och hackande styrlager är ofta väldigt litet.mzee wrote:Hackar det så är det nog läge att byta om man ska vara kinkig. Då är det antagligen skador i lagerskålen, konan eller kulorna.
Ta isär, tvätta ordentligt, fetta in med segt fett, inte rinnande, sätt ihop och hitta det där perfekta mellanläget när du drar åt!