Ser man på en av Mosers egna cyklar finns numera nere i Japan. Detta är en cykel som byggdes efter rekordet i Mexiko och har längre hjulbas som verkar vara identiskt med temporamen. http://cycle.montecorona.net/
Posted: 18 Sep 2008 22:51
by Jonatan S
Ronny wrote:Ser man på en av Mosers egna cyklar finns numera nere i Japan. Detta är en cykel som byggdes efter rekordet i Mexiko och har längre hjulbas som verkar vara identiskt med temporamen. http://cycle.montecorona.net/
Va ful den var! Om hjulet ska sitta så långt bak så finns det ju ingen mening med det svängda sadelröret.
PS. fast den var ganska tuff ändå.
Posted: 18 Sep 2008 22:57
by Christer
Eiiiik!
Antar att gänget på Rossins lackavdelning körde en PRAO-runda på Mosers designavdelning
Posted: 18 Sep 2008 23:12
by Ronny
Jonatan S wrote:
Va ful den var! Om hjulet ska sitta så långt bak så finns det ju ingen mening med det svängda sadelröret.
PS. fast den var ganska tuff ändå.
Har funderat på det och frågan är om han upplevde rekordcykeln från 84 som för ¨nervös¨ när den var med en väldigt kort bakgeometri. Den här hjulbasen ger en stabilare cykeln men vad man förlorar i kroppsvikt som skjuter på med en kort bakre del är mycket. Sedan reglerna vid den här tiden minns jag inte. Min egen Moser temporam har en längre hjulbas än samtliga tempocyklar med 650cc framhjul jag har haft och har nu. Att sadelstolpsröret i princip är vertikalt är inget de har dragit nytta av till fullo som synes.
Här rekordcykeln från 84.
Posted: 19 Sep 2008 20:46
by Ronny
En till Moser ram från tidigt 90-tal. Den fick ett kort liv när den vart förbjuden. Den här på bilden ska vara ca:56-57cm stor.
Posted: 20 Sep 2008 09:29
by Mossa
Nu har det blivit lite för seriöst och för mycket Moserfetisch, slänger in en kompensation:
Posted: 20 Sep 2008 17:41
by Otto
Vad tänkte dom här?
Posted: 20 Sep 2008 17:44
by Indurain
[/img]
Posted: 20 Sep 2008 18:31
by boon
det far fan ingen dålig framklinga på den sista där...
Posted: 21 Sep 2008 09:17
by Ronny
boon wrote:det far fan ingen dålig framklinga på den sista där...
Jag är ganska säker på att den cykeln var byggd åt Rominger men det är inte hans sista rekordcykel. Utväxlingen var om Romingers 60x14 eller 59x14.
Diskhjulen är i alla fall Colnagos egna med struktur när de ansåg dessa hjul vara snabbare än helt släta diskar.