Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pean » 27 Dec 2010 14:25

Efter att vevpartiet sprack på gamla vintercykeln så fick den andra cykeln ny skrud:
Image

Desperat skaffade jag Race Blades för en dyr peng hos LBS. Fanns bara den smala varianten så det är ganska tight med 35mm däcken. Skarvade på med en gammal plaststänka som jag kapade lagom lång. Det är riktigt tight i gafflarna, men gott om plats i övrigt. Ramen är ju knappast gjord för 35mm-däck.

Nästa vinter skulle jag nog gärna skaffa något som har plats för både skärmar och dubbdäck. Allt hittils har kännts lite rappligt och hafsigt.
Image Image Image Image

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Blattin » 30 Dec 2010 11:09

Pean: Otur med Raleighn och synd på ett så läckert vevparti. Beklagar. Vet du varför det sprack?

Vill du inte använda cykelcrossen med dubbdäck som vintercykel? Förstår i och för sig om du inte vill lämna den utomhus.

Du har säkert redan stenkoll på detta men Schwalbe har jättefina, svindyra 35mm dubbisar som kanske får plats i road master. Sen finns det ju Nokian A10 32mm för mindre än halva priset men det är jävligt glest med dubb. Snyggt mekat med skärmarna!
Martin

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by pean » 30 Dec 2010 16:35

Tack för tipset om dubbdäcken, jag ska kolla närmare på det. Det här är mer av ett fulmek av det som fanns hemma. Har alltid tyckt att dubbdäck känts lite overkill, men jag börjar ana fördelarna (färre vurpor).

Jag tror vevpartiet gav upp för att det var skitgammalt, men möjligen också för att klinbultarna var en liten aning för långa och dessutom gängade ur sig med ojämna mellanrum så stundtals glappade alltihopa och det var säkert en bidragande faktor.
Image Image Image Image

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by FSS » 01 Jan 2011 20:18

Image Image

On-One Pompetamine för vinterpendling, mycket trevlig :)

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Patch » 01 Jan 2011 21:05

Snyggt, men vad i helvete är det du har i ekrarna?
Image

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Jonathan » 01 Jan 2011 21:10

Ett spokecard.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spoke_card" onclick="window.open(this.href);return false;

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by perp » 01 Jan 2011 21:10

nöjd med din pompetamine? jag är löjligt sugen på att bränna lite julbonus på en pompetamine versa eller en gensis day one som pendlare men jag vet inte vilken jag ska välja, genesis är snyggare men dyrare, on one verkar bättre på allt men ser inte lika hård ut
pompetamine versa
genesis day one

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by FSS » 01 Jan 2011 22:32

Patch wrote:Snyggt, men vad i helvete är det du har i ekrarna?
En stor reflex i form av ett spokecard.
perp wrote:nöjd med din pompetamine?
Jag har cyklat 15 minuter på den. Den är lite udda uppbyggd av det jag hade hemma så den har 559-hjul med W106 och sen en lite väl kort styrstam. Hur som helst är jag ännu löjligt nöjd med den, väldigt lekfull. Tanken är den ska få smaka min varje-dag-pendling om 2 x 20 minuter.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by måns » 01 Jan 2011 22:34

Image

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by perp » 01 Jan 2011 23:04

är den självlysande? :D

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by FSS » 02 Jan 2011 00:12

Ja, men som med allt självlysande måste det ju till att föremålet kommer från ett relativt ljust ställe till ett mörkare. T.ex. att cykla in i ett dunkelt garage från sommarsolen. Nu står den och smålyser lite i badrummet...

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by MaxPower » 20 Sep 2013 21:49

pean wrote:Tack för tipset om dubbdäcken, jag ska kolla närmare på det. Det här är mer av ett fulmek av det som fanns hemma. Har alltid tyckt att dubbdäck känts lite overkill, men jag börjar ana fördelarna (färre vurpor).

Jag tror vevpartiet gav upp för att det var skitgammalt, men möjligen också för att klinbultarna var en liten aning för långa och dessutom gängade ur sig med ojämna mellanrum så stundtals glappade alltihopa och det var säkert en bidragande faktor.
Hade en XB3 med kilbultar till vevpartiet. Det ända som hjälpte för mig var låsmuttrar och fast handlag.

Hittade nya kilbultar här http://www.cykelkraft.se/catalogsearch/ ... ?q=kilbult

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by ravelax » 20 Sep 2013 22:28

^
Han snackar om klingbultar, inte kilbultar. Dessutom snackade han om dem för tre år sen, tror problemet är ur världen vid det här laget.

Däremot rätt lämpligt att nån grävde upp den här tråden när det börjar bli höst.

Jag diskuterar gärna problemet vintercykling + skor.

Hur ska man göra? De få dagar jag cyklade förra vintern blev det gympadojjer i clips-å-remmar, funkade verkligen inte alls över huvud taget (kallt och blött).

Vill helst inte överge clipless, men det kommer bli jävligt kallt med bara cykelskor. Några feta sockar får jag nog inte plats med i cykelskorna. Hur mycket hjälper överdrag? Vilka är bra?

Alternativet är typ platformspedaler med straps och cykla i vinterkängor. Men det känns inte heller så jävla kul.

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by MaxPower » 20 Sep 2013 22:52

Sorry läste lite snabbt och datum är inte min grej...men som du säger det börjar bli dags

Ska köra en Gary Fisher Aquila från 1998 som vinterhoj. Är det någon som har erfarenhet från att konvertera en mtb till fixed?

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by Kiliam » 20 Sep 2013 23:22

ravelax wrote:^
Han snackar om klingbultar, inte kilbultar. Dessutom snackade han om dem för tre år sen, tror problemet är ur världen vid det här laget.

Däremot rätt lämpligt att nån grävde upp den här tråden när det börjar bli höst.

Jag diskuterar gärna problemet vintercykling + skor.

Hur ska man göra? De få dagar jag cyklade förra vintern blev det gympadojjer i clips-å-remmar, funkade verkligen inte alls över huvud taget (kallt och blött).

Vill helst inte överge clipless, men det kommer bli jävligt kallt med bara cykelskor. Några feta sockar får jag nog inte plats med i cykelskorna. Hur mycket hjälper överdrag? Vilka är bra?

Alternativet är typ platformspedaler med straps och cykla i vinterkängor. Men det känns inte heller så jävla kul.
Hur fult det än är så köp ett par sko- skydd/värmare, det är grymt bra! Sen vet jag inte om alla modeller passar till Chrome men det får du ju testa dig fran.

Edit: slöläste ditt inlägg..
Jag köpte Biltemas överdrag halvvägs genom en runda förra hösten och de räddade mig. Har använt dem några gånger och de funkar rätt bra (när du väl har fått på dig dem), värt att kolla in med tanke på priset. Dock vet jag inte om de passar till chromeskor.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by ravelax » 21 Sep 2013 00:14

Fulhet är inget problem. Ska kolla in Biltemas överdrag! De har ju egna cykelskor som inte är direkt slimmade i designen, och man kan ju anta att deras överdrag passar deras egna skor. Chromedojjerna är inte särskilt klumpiga så det går nog.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by RZ-1 » 21 Sep 2013 00:37

Jag kör "praktiskt" med walkingskor i gore tex och clips/remmar. skönt att slippa bli blöt + kunna gå i samma skor, lagom hård sula men man ser ju ut som en civilspanare... :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 21 Sep 2013 02:19

Biltema skorna är ok, inte klockren passform men funkar att gå lite i, tourade till tyskland o tbx med ett par, skorna höll men klossarna är mos! (Biltema)

Edit, upptäckte att jag svarade på frågor som inte ställts:p trött:) och vet inte hur jag raderar i taptalk
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by russ_meyer » 21 Sep 2013 07:48

Håller på att samla delar till en fulväderspendlingshoj och detta är ju en kanontråd! Det blir en växlad uncle John. Lurar just på detta med skor och pedaler, hur är chromes spd-skor ni som har dem? Kursk vs truk? Vattentåliga? Storleken?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Berätta om din höst/vinter-hoj-tråden.

Post by ravelax » 21 Sep 2013 11:10

Jag är mycket nöjd med mina Chrome Truk. Solida i konstruktionen. Bekväma och bra att både cykla och gå i. Vattentåliga... Tja, kanske tåliga. Men inte vattentäta. Annars väldigt lätta att borsta av smuts och skit ifrån! Storleksmässigt har jag samma storlek som i vanliga skor (i mitt fall 44 = 10).

Post Reply