VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Hur lyckas alla? Annars bra!El rey wrote: [img]växelfail[/img]
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
^^ Grym Ritchey!
Mobilbild på min titanpendlare:
Ser förstås lite rolig ut pga den tidigare omtalade och lite för långa crossgaffeln. Dock väldigt skön och ändamålsenlig cykel. Ska nu också kittas med skitastor sadelväska eftersom jag är sugen på att pendla utan ryggsäck.
Mobilbild på min titanpendlare:
Ser förstås lite rolig ut pga den tidigare omtalade och lite för långa crossgaffeln. Dock väldigt skön och ändamålsenlig cykel. Ska nu också kittas med skitastor sadelväska eftersom jag är sugen på att pendla utan ryggsäck.
Pflanzgarten stole my virginity
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Det är inte så svårt som man kan tro. På bra växelsystem varken hörs det eller känns det speciellt konstigt.Kiliam wrote:Hur lyckas alla? Annars bra!El rey wrote: [img]växelfail[/img]
Sjukt fin cykel! Älskar BMCs lilla triangel där vid sadelröret.
Andreas: Rätt många vuxenpoäng med titan.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
själva cyklingen får man väl göra som man villmed, det är bilder på internet som har de högsta kraven.Bratt wrote:Det är inte så svårt som man kan tro. På bra växelsystem varken hörs det eller känns det speciellt konstigt.Kiliam wrote:Hur lyckas alla? Annars bra!El rey wrote: [img]växelfail[/img]
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Fina hojar El Rey men flaskhållare på en cross? Nein!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Jag är vuxen. Det är därför jag vill ha en...Bratt wrote:Andreas: Rätt många vuxenpoäng med titan.
AndreasVH wrote:...skön och ändamålsenlig cykel.
Pflanzgarten stole my virginity
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tak mand!Viggen wrote:Rejen, welcome to the dark side.
Det ved jeg godt, men jeg kører mere singletrail på den end "rigtig" cross. Så det er rart at have noget vand med.klasolsson wrote:Fina hojar El Rey men flaskhållare på en cross? Nein!
Ritchey'en er desværre blevet solgt da den var for lille, men min nye Ridley kommer op i morgen.
Tak for den fine velkomst.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tjaa Laser med non fluted Super Record vevar och 1:a generationens Delta är inte kattskit. Sen tidskorrekt framhjul. Dura-Ace bakvxl är liksom grädden på moset.
N.B. det är transparent tejp över ventilhålet på disken.
N.B. det är transparent tejp över ventilhålet på disken.
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Woooooow.......
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Skövde - Sveriges Tokyo
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Är inte så rädd för att använda den. I år har det bara blivit två templopp men nästa år ska jag ställa upp i några lopp utanför tävlan med den pga. 650C i fram.detsamma wrote:Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Härligt att höra! Verkligen roligt när sådana fantastiska klassiker får känna på lite väg och inte endast tillåts hänga på väggen. Osäkert om jag hade vågat själv. Fast det lär ju aldrig bli en aktuell frågaRonny wrote:Är inte så rädd för att använda den. I år har det bara blivit två templopp men nästa år ska jag ställa upp i några lopp utanför tävlan med den pga. 650C i fram.detsamma wrote:Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nu dyker det upp lite funderingar här i huvudet.
Någon speciell anledning till varför du kör en blandad grupp? Inte så många här på forumet(cyklister överlag) som väljer att blanda shimano och campagnolo.
Du saknar växelföraren fram. Har för mig att du med andra varnat för att kedjan lätt kan hoppa av då. Har du gjort något speciellt för att undvika detta? Eller är det bara skönhet före säkerhet?
Läs inte in någon kritik i detta nu.
Kul hoj!
Någon speciell anledning till varför du kör en blandad grupp? Inte så många här på forumet(cyklister överlag) som väljer att blanda shimano och campagnolo.
Du saknar växelföraren fram. Har för mig att du med andra varnat för att kedjan lätt kan hoppa av då. Har du gjort något speciellt för att undvika detta? Eller är det bara skönhet före säkerhet?
Läs inte in någon kritik i detta nu.
Kul hoj!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
När jag byggde upp lasern första gången så var den som hämtad ur en cinelli broschyr vilket även var avsikten. Laser tempo var som bekant inte använd av proffsen mer än av Oersted vid trofeo baracchi sen finns det några obskyra foton med 7 eleven cyklister sittande på tempomodellen.Bratt wrote:Nu dyker det upp lite funderingar här i huvudet.
Någon speciell anledning till varför du kör en blandad grupp? Inte så många här på forumet(cyklister överlag) som väljer att blanda shimano och campagnolo.
Du saknar växelföraren fram. Har för mig att du med andra varnat för att kedjan lätt kan hoppa av då. Har du gjort något speciellt för att undvika detta? Eller är det bara skönhet före säkerhet?
Läs inte in någon kritik i detta nu.
Kul hoj!
Utanför de stora etapploppen utvärderades komponenter från olika tillverkare av proffssen. Moser körde med shimano axbromsar vilket även jag har testat på den. Min laser som har använts i forna Sovjet kan mycket väl fått ¨testat¨ olika fabrikat. Finns massor av exempel på experimenterande hos tempocyklarna med vajerdragning och olika set up. Enkel klinga i fram utan framvxl kan ställa till problem vid ojämnheter i vägbanan. Eftersom jag kör på vägar som jag vet varenda ojämnhet på är det inget problem. Anledningen till enkel var en viktbesparning men finns egentligen ingen övertygande logik i det om man se på alla varianter på temat. Ibland dubbla klingor men blott vxlreglage till bakvxl. Cyklarna stod inte uppbyggda utan plockades ihop för varje lopp och säkert en del kompromissande ibland. Man får även ta i beaktning att inom amatörcyklingen att tempocyklarna då kan ha allsköns bråte monterat och det finns mängder av fina ramar men med mycket enkla grupper. Om det nu sitter en billig 600 grupp istället för en c-record gör lite för prestandan och det var specialiserade cyklar som inte användes så ofta och man sparade då lite slantar.
Som rekonstruktör av en laser kan man ta sig ganska stor frihet när den har en historia som min. I forna Sovjet finns det mängder av exempel i våra ögon märkliga blandningar av komponenter och inte minst från olika tidsepoker och den kanske tog del i det.
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Bytte Orange mot Rosa. Bara kabelstoppen för växelvajrarna som sitter lite dumt!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Bra bygge/byte! Större clearance och fästen för rack bak också ser jag?
Men som du säger rätt klantigt lött när det kommer till vajerstoppen..
Men som du säger rätt klantigt lött när det kommer till vajerstoppen..
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Viggen wrote:Bra bygge/byte! Större clearance och fästen för rack bak också ser jag?
Men som du säger rätt klantigt lött när det kommer till vajerstoppen..
En får tacka! Japp, lite praktiskt måste man få vara. Ville ha något jag kunde göra det mesta på, men något crossande blir det nog inte pga. vajrarna.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Berthouds är i tankarna också?
En mindre vacker lösning på problemet finns ju från Problemsolvers/Origin8/Rivbike:
Eller en mer klassisk och givetvis då mer pricey:
En mindre vacker lösning på problemet finns ju från Problemsolvers/Origin8/Rivbike:
Eller en mer klassisk och givetvis då mer pricey: