VISA: Din/a växelcyklar.
VISA: Din/a växelcyklar.
Hepp!
Eftersom att det på vissa håll och kanter på vårt kära spretiga forum har efterfrågats en lite tydligare uppdelning av vissa former av cyklar tänkte jag härmed ta första steget och sträcka ut en hand för allas vårt välbefinnande och fortlevnad.
Den här tråden dedikeras till halvfärdiga, kompletta, rostangripna, NOS-iga, snabba, inte fullt så snabba, 11 eller 5-delade, styva, "plastiga", retro, moderna, utrustade med lågprofiler eller dubbel disco, linjecyklar, tempopinnar, bekväma randonneur-åk, crossmonster, skogsmaskiner eller cyklar som på något sätt har med växlar att göra.
Må denna tråd fyllas till bredden av alla de fina och trevliga hojar jag vet att forumet har till förfogande! Eftersom jag sätter första spiken är det väl inte mer än rätt att jag kastar upp den första cykeln också.
Möt min fasansfullt aerodynamiska 80-tals raket, det enda som fattas nu är en skin-suit för att matcha katalogen från -83. Ja ett par tubhjul hade ju såklart varit på plats, men dom vilar i sina hjulväskor för tillfället. Fulla specifikationer hittar man efter hoppet till http://www.flickr.com/photos/victor_olausson/
Eftersom att det på vissa håll och kanter på vårt kära spretiga forum har efterfrågats en lite tydligare uppdelning av vissa former av cyklar tänkte jag härmed ta första steget och sträcka ut en hand för allas vårt välbefinnande och fortlevnad.
Den här tråden dedikeras till halvfärdiga, kompletta, rostangripna, NOS-iga, snabba, inte fullt så snabba, 11 eller 5-delade, styva, "plastiga", retro, moderna, utrustade med lågprofiler eller dubbel disco, linjecyklar, tempopinnar, bekväma randonneur-åk, crossmonster, skogsmaskiner eller cyklar som på något sätt har med växlar att göra.
Må denna tråd fyllas till bredden av alla de fina och trevliga hojar jag vet att forumet har till förfogande! Eftersom jag sätter första spiken är det väl inte mer än rätt att jag kastar upp den första cykeln också.
Möt min fasansfullt aerodynamiska 80-tals raket, det enda som fattas nu är en skin-suit för att matcha katalogen från -83. Ja ett par tubhjul hade ju såklart varit på plats, men dom vilar i sina hjulväskor för tillfället. Fulla specifikationer hittar man efter hoppet till http://www.flickr.com/photos/victor_olausson/
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Den blev kanonbra! Riktig stuk på den trots avsaknaden av tubhjul.
Om det finns skulle jag personligen köra med svarta gummin sen tror jag kedjan bör förlängas par länkar. Fast jag har aldrig haft sådan bakvxl.
Om det finns skulle jag personligen köra med svarta gummin sen tror jag kedjan bör förlängas par länkar. Fast jag har aldrig haft sådan bakvxl.
Мясо это убийство
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Snygg!
Var hittar man såna bromsar liggandes?
Skulle vilja ha en sån frambroms till mitt cykelbygge. Gillar
verkligen dom, ser väldigt aero ut!
Var hittar man såna bromsar liggandes?
Skulle vilja ha en sån frambroms till mitt cykelbygge. Gillar
verkligen dom, ser väldigt aero ut!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tackar! Har ett par svarta gummin som inte är original som inte sitter helt hundra, men dom ger ju bättre stöd än dom här lite lätt sorgliga originalen.. Får se om jag byter Det ligger ett par tubhjul på Sapim Laser, Mavic Argent 10 fälgar och 600-tricolor nav och väntar på vår-väder/RA(A)S Kedjan är kortad enligt "Sheldon's alla regler", harfaktiskt aldrig kortat en växelkedja innan denna. Inte heller monterat en enda växelhoj så det var lite spännande. Fast det lär ryka en länk till när jag skaffar en vettig powerlink av Sram-typ. Orkar inte med detta shimano-exter med engångs lås...Ronny wrote:Den blev kanonbra! Riktig stuk på den trots avsaknaden av tubhjul.
Om det finns skulle jag personligen köra med svarta gummin sen tror jag kedjan bör förlängas par länkar. Fast jag har aldrig haft sådan bakvxl.
EDIT: Pirre, man finner dom på ebay med fördel! Det här är den enklare 600-modellen, finns såklart en Dura Ace modell som är "häftigare" också. Dom har sjukt bra bett och är lätta att justera, sen att dom är syggare än Campa:s Delta är ju också trevligt
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Mycket bra tråd, Herr Trådskapare! Detta är första och enda gången jag kommer besöka den. Tack för ordet/MVH Julle
Onykter cyklist
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Det är tamigfan den snyggaste cykel jag sett på länge.
När jag monterade min första växelkedja följde jag campas beskrivning, och den var inte i närheten av sheldons! Men vad vet jag, tråkigt om bakväxeln trillar isär bara!
När jag monterade min första växelkedja följde jag campas beskrivning, och den var inte i närheten av sheldons! Men vad vet jag, tråkigt om bakväxeln trillar isär bara!
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Viggen: Då har jakten börjat!
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Nu ska väl inte jag ifrågasätta den store Sheldon men just vad gäller kedja är hans metod lite egen så att säga. Kolla lite bilder på hojar utrustade med tex 600 ax så ser du nog ingen som har så tight kedja, lägg till några länkar så utsätts nog inte växeln för lika mycket stress.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig.
Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig.
Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
/Viktor
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Viggen, fan vad snyggt!
/Fredde
/Fredde
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Märkligt tunt med info. om den ramen. Fann lite där några Italienare prisade ramens komfort som inte tröttade ut cyklisten som annars en ren stålram kan göra.långan wrote:Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
[img]cinelli[/img]
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
Namnet Spirit kommer från ramrören som är Columbus Spirit så den är väl relativt modern sak vad jag kan förstå.
Мясо это убийство
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Här är min växelcykel som håller på att byggas ihop i detta nu. Hoppas på premiär rull imorgon!
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
I like this thread!
@ neat
Mycket snyggare med två däck i samma färg;)
@ neat
Mycket snyggare med två däck i samma färg;)
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Alltså jag måste ge dig medhåll här, för jag har bilder från säljaren där kedjan är längre. Men jag ville ju ha en fräsch kedja på cykeln. Kände mig väldigt tveksam när jag väl klippte den och till Shimano:s egna kedjor så kommer där ingen beskrivning av hur många länkar kedjan bör vara.. Men som du säger så ser den lite väl tight ut, dock växlar den över hela kassetten. Men att lägga till dom 4-5 länkar jag klippte av låter inte som en dum idé. Får nog bli eftermiddagens mekprojekt!viktor wrote:Nu ska väl inte jag ifrågasätta den store Sheldon men just vad gäller kedja är hans metod lite egen så att säga. Kolla lite bilder på hojar utrustade med tex 600 ax så ser du nog ingen som har så tight kedja, lägg till några länkar så utsätts nog inte växeln för lika mycket stress.
Det är min egna bedömmning utifrån min egna erfarenheter men om du väljer att lita på Sheldon så kommer jag inte hålla det emot dig.
Snygg hoj föresten, ska genast låna kompisens kamera och slänga upp en bild på min sletna Miyata.
Tack och det vore kul med bilder på din Miyata
Nu blir du allt sugen på växlar va? Tackar tack.Fredde wrote:Viggen, fan vad snyggt!
/Fredde
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
@Viggen
Mycket tjusigt! Tub på den and you're laughing. Håller med om att kedjan ser för kort ut, Kör Stort fram|Stort bak + 2 länkar.
@johohoan
Tomasinin är lika fin som alltid. Snart dags för säsongspremiär?
@långan
Väldigt fin och spännande ram. Är sadelröret också kolfiber eller är det bara lacken som gör att det ser ut så?
Jag kontrar med stål-öket:
Mycket tjusigt! Tub på den and you're laughing. Håller med om att kedjan ser för kort ut, Kör Stort fram|Stort bak + 2 länkar.
@johohoan
Tomasinin är lika fin som alltid. Snart dags för säsongspremiär?
@långan
Väldigt fin och spännande ram. Är sadelröret också kolfiber eller är det bara lacken som gör att det ser ut så?
Jag kontrar med stål-öket:
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
F*ck me sideways!! Där är ju min drömram, satan i berget vad snygg!! Sån ska jag fan ha tag i..långan wrote:Här är en bild på hur min Cinelli Spirit såg ut när den precis var ihopbyggd. Ber om ursäkt för den kassa bilden, ska ta bättre när den får komma ut i naturen igen.
Lite speciell ram, med kolfiber och stål. Mysig som tusan.
[img]stål%20och%20carbonporr[/img]
Om någon har info om ramen eller nån bra länk med info skulle jag bli glad.
Jag har inte lyckats finna så mycket information om den.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Batavus Professional med Shimano 600 tricolor
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Den däringa har väl "känd" proveniens och ser ut att kvalificera in sig med nästa ett decennium. Varför envisas Herrn med den obskyra titan prylen?Bompet wrote:@Viggen
Jag kontrar med stål-öket:
[img]RA(a)S[/img]
Мясо это убийство