VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 23 Oct 2013 13:23

Rejen, welcome to the dark side.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kiliam » 23 Oct 2013 13:26

El rey wrote: [img]växelfail[/img]
Hur lyckas alla? Annars bra!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 23 Oct 2013 14:10

^^ Grym Ritchey!

Mobilbild på min titanpendlare:

Image

Ser förstås lite rolig ut pga den tidigare omtalade och lite för långa crossgaffeln. Dock väldigt skön och ändamålsenlig cykel. Ska nu också kittas med skitastor sadelväska eftersom jag är sugen på att pendla utan ryggsäck.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 23 Oct 2013 14:12

Kiliam wrote:
El rey wrote: [img]växelfail[/img]
Hur lyckas alla? Annars bra!
Det är inte så svårt som man kan tro. På bra växelsystem varken hörs det eller känns det speciellt konstigt.

Sjukt fin cykel! Älskar BMCs lilla triangel där vid sadelröret.

Andreas: Rätt många vuxenpoäng med titan.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by abacaxi » 23 Oct 2013 14:19

Bratt wrote:
Kiliam wrote:
El rey wrote: [img]växelfail[/img]
Hur lyckas alla? Annars bra!
Det är inte så svårt som man kan tro. På bra växelsystem varken hörs det eller känns det speciellt konstigt.
själva cyklingen får man väl göra som man villmed, det är bilder på internet som har de högsta kraven. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 23 Oct 2013 14:31

Fina hojar El Rey men flaskhållare på en cross? Nein!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 23 Oct 2013 15:34

Bratt wrote:Andreas: Rätt många vuxenpoäng med titan.
Jag är vuxen. Det är därför jag vill ha en...
AndreasVH wrote:...skön och ändamålsenlig cykel.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
El rey
Posts: 56
Joined: 17 Oct 2013 18:39

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by El rey » 23 Oct 2013 19:34

Viggen wrote:Rejen, welcome to the dark side.
Tak mand!

klasolsson wrote:Fina hojar El Rey men flaskhållare på en cross? Nein!
Det ved jeg godt, men jeg kører mere singletrail på den end "rigtig" cross. Så det er rart at have noget vand med.

Ritchey'en er desværre blevet solgt da den var for lille, men min nye Ridley kommer op i morgen.

Tak for den fine velkomst.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 23 Oct 2013 22:06

Tjaa Laser med non fluted Super Record vevar och 1:a generationens Delta är inte kattskit. Sen tidskorrekt framhjul. Dura-Ace bakvxl är liksom grädden på moset.
N.B. det är transparent tejp över ventilhålet på disken.
Image
Мясо это убийство

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Koyo » 23 Oct 2013 22:27

Woooooow....... :shock:

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by atomlab » 23 Oct 2013 22:39

Skövde - Sveriges Tokyo
Image

User avatar
detsamma
Posts: 165
Joined: 20 Oct 2012 08:56
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by detsamma » 23 Oct 2013 22:49

Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 23 Oct 2013 23:00

detsamma wrote:Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?
Är inte så rädd för att använda den. I år har det bara blivit två templopp men nästa år ska jag ställa upp i några lopp utanför tävlan med den pga. 650C i fram.
Мясо это убийство

User avatar
detsamma
Posts: 165
Joined: 20 Oct 2012 08:56
Location: Malmö

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by detsamma » 24 Oct 2013 00:31

Ronny wrote:
detsamma wrote:Fantastisk! Sannerligen inte kattskit. Vågar du använda den mycket?
Är inte så rädd för att använda den. I år har det bara blivit två templopp men nästa år ska jag ställa upp i några lopp utanför tävlan med den pga. 650C i fram.
Härligt att höra! Verkligen roligt när sådana fantastiska klassiker får känna på lite väg och inte endast tillåts hänga på väggen. Osäkert om jag hade vågat själv. Fast det lär ju aldrig bli en aktuell fråga :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 24 Oct 2013 07:26

Nu dyker det upp lite funderingar här i huvudet.

Någon speciell anledning till varför du kör en blandad grupp? Inte så många här på forumet(cyklister överlag) som väljer att blanda shimano och campagnolo.

Du saknar växelföraren fram. Har för mig att du med andra varnat för att kedjan lätt kan hoppa av då. Har du gjort något speciellt för att undvika detta? Eller är det bara skönhet före säkerhet?

Läs inte in någon kritik i detta nu.

Kul hoj!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 24 Oct 2013 20:50

Bratt wrote:Nu dyker det upp lite funderingar här i huvudet.

Någon speciell anledning till varför du kör en blandad grupp? Inte så många här på forumet(cyklister överlag) som väljer att blanda shimano och campagnolo.

Du saknar växelföraren fram. Har för mig att du med andra varnat för att kedjan lätt kan hoppa av då. Har du gjort något speciellt för att undvika detta? Eller är det bara skönhet före säkerhet?

Läs inte in någon kritik i detta nu.

Kul hoj!
När jag byggde upp lasern första gången så var den som hämtad ur en cinelli broschyr vilket även var avsikten. Laser tempo var som bekant inte använd av proffsen mer än av Oersted vid trofeo baracchi sen finns det några obskyra foton med 7 eleven cyklister sittande på tempomodellen.
Utanför de stora etapploppen utvärderades komponenter från olika tillverkare av proffssen. Moser körde med shimano axbromsar vilket även jag har testat på den. Min laser som har använts i forna Sovjet kan mycket väl fått ¨testat¨ olika fabrikat. Finns massor av exempel på experimenterande hos tempocyklarna med vajerdragning och olika set up. Enkel klinga i fram utan framvxl kan ställa till problem vid ojämnheter i vägbanan. Eftersom jag kör på vägar som jag vet varenda ojämnhet på är det inget problem. Anledningen till enkel var en viktbesparning men finns egentligen ingen övertygande logik i det om man se på alla varianter på temat. Ibland dubbla klingor men blott vxlreglage till bakvxl. Cyklarna stod inte uppbyggda utan plockades ihop för varje lopp och säkert en del kompromissande ibland. Man får även ta i beaktning att inom amatörcyklingen att tempocyklarna då kan ha allsköns bråte monterat och det finns mängder av fina ramar men med mycket enkla grupper. Om det nu sitter en billig 600 grupp istället för en c-record gör lite för prestandan och det var specialiserade cyklar som inte användes så ofta och man sparade då lite slantar.
Som rekonstruktör av en laser kan man ta sig ganska stor frihet när den har en historia som min. I forna Sovjet finns det mängder av exempel i våra ögon märkliga blandningar av komponenter och inte minst från olika tidsepoker och den kanske tog del i det.
Мясо это убийство

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 30 Oct 2013 07:57

Bytte Orange mot Rosa. Bara kabelstoppen för växelvajrarna som sitter lite dumt!

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 30 Oct 2013 08:04

Bra bygge/byte! Större clearance och fästen för rack bak också ser jag?

Men som du säger rätt klantigt lött när det kommer till vajerstoppen..

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by pse » 30 Oct 2013 08:29

Viggen wrote:Bra bygge/byte! Större clearance och fästen för rack bak också ser jag?

Men som du säger rätt klantigt lött när det kommer till vajerstoppen..

En får tacka! Japp, lite praktiskt måste man få vara. Ville ha något jag kunde göra det mesta på, men något crossande blir det nog inte pga. vajrarna.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Viggen » 30 Oct 2013 10:30

Berthouds är i tankarna också?

En mindre vacker lösning på problemet finns ju från Problemsolvers/Origin8/Rivbike:
Image
Image

Eller en mer klassisk och givetvis då mer pricey:
Image
Image

Post Reply