Min TREK T1 stulen ikväll!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 13 Aug 2008 09:15

Man kan ju undra var alla cyklar tar vägen? Boes vita Spiuk är ju rätt ovanlig och det finns 2 till i sthlm så den borde ju kännas igen. Men Hannes vita Monoc med Mavic Ellipse hjul har ju varit borta länge nu och den var väl den Monocen som rullat i sthlm?
Det hittades ju lite stulna cyklar i våras som hängde i nåns källare. Frågan är hur länge man låter cyklarna "mogna" innan om tas ut till försäljning?

Hur som helst. Jag ska hålla ögonen öppna efter din Trek.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 13 Aug 2008 09:24

Lite OT kanske men...

Kallelob: Var inte du med på Astrids födelsedag, massa folk satt under ett träd i tanto för någon månad sedan?

Hursomhelst, jävligt trist att cykeln är stulen.
Last edited by gerry on 13 Aug 2008 09:29, edited 1 time in total.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 13 Aug 2008 09:27

Tidigare så togs en snubbe vid hornstull som hade tillhåll i en källare där som bara stal dyra mtbs och racers, det låg travar med ramar däck och allsköns fina delar. Buden som tog han såg till att spöa han ordentligt och återta allt han hade snott som var deras eller andra budcyklisters grejer. Han går under namnet "Raffe från Örby" och ses ibland på en dyr cannondaleracer med långt hår. Ser ut som en sliten tjacksnubbe så ni kan ju hålla utkik efter han vid hornstull. Skulle inte förvåna mig om det är han som står för alla stölder.

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 13 Aug 2008 09:30

Trist som fan. Cykeln var fin.

Jag förstår varför folk bildar medborgargarden..
Last edited by andy on 13 Aug 2008 09:31, edited 1 time in total.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 13 Aug 2008 09:31

Älgen wrote:Tidigare så togs en snubbe vid hornstull som hade tillhåll i en källare där som bara stal dyra mtbs och racers, det låg travar med ramar däck och allsköns fina delar. Buden som tog han såg till att spöa han ordentligt och återta allt han hade snott som var deras eller andra budcyklisters grejer. Han går under namnet "Raffe från Örby" och ses ibland på en dyr cannondaleracer med långt hår. Ser ut som en sliten tjacksnubbe så ni kan ju hålla utkik efter han vid hornstull. Skulle inte förvåna mig om det är han som står för alla stölder.
Haha, nu jävlar blir det jakt! Spöa alla pundare med långt hår!

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 13 Aug 2008 10:08

Älgen wrote:Tidigare så togs en snubbe vid hornstull som hade tillhåll i en källare där som bara stal dyra mtbs och racers, det låg travar med ramar däck och allsköns fina delar. Buden som tog han såg till att spöa han ordentligt och återta allt han hade snott som var deras eller andra budcyklisters grejer. Han går under namnet "Raffe från Örby" och ses ibland på en dyr cannondaleracer med långt hår. Ser ut som en sliten tjacksnubbe så ni kan ju hålla utkik efter han vid hornstull. Skulle inte förvåna mig om det är han som står för alla stölder.
Kul att du nämner det hehe. Såg precis en sådan snubbe igår (i Hornstull) som såg riktigt pundig ut men satt på en jäkligt fin cykel. Han var ju inte direkt "diskret" till utseendet (med tanke på cykeln).

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 13 Aug 2008 11:22

Sakta i backarna. Det finns reko medmänniskor som gillar både "pund" och fina cyklar utan att för den delen vara tjuvar. Ännu fler är de cyklister som har långt hår. Medborgargarden som jagar folk efter fördomar och utseende ger jag inte mycket för.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 13 Aug 2008 11:28

Mossa wrote:Sakta i backarna. Det finns reko medmänniskor som gillar både "pund" och fina cyklar utan att för den delen vara tjuvar. Ännu fler är de cyklister som har långt hår. Medborgargarden som jagar folk efter fördomar och utseende ger jag inte mycket för.
Självklart har du rätt.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 13 Aug 2008 11:53

Helt otroligt att det finns en potentiell cykeltjuv väntande precis överallt.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 13 Aug 2008 13:05

vader wrote:Det är så jävla trist att man inte vet var man ska börja...
Jag har upplevt en liknande situation.
För snart exakt ett år sedan stod cykeln (6 veckor gammal Langster) fastlåst i ett sånt där lågt järnstaket. Låset var Abus bygellås med den smala formen, som enligt uppgift skulle göra det omöjligt att få in en domkraft.
Hursomhelst, staketet var jävligt hårt åtgånget, jonnen och låset borta när jag kom ut efter max en timme. Hade en bit av låset varit kvar hade jag fått 2000 bagare av Abus...
Försäkringsbolaget tog ca tre månader på sig att handlägga ärendet, och när degen äntligen kom (typ 70% av vad jag hade pröjsat) var högsäsongen sedan länge över.

Om jag hade tagit den jävlen på bar gärning hade jag knäckt fingrarna på honom (lär ju vart en han och inte en hon), vartendaste ett så att det skulle ta bra lång tid innan han kunde börja sno igen.
Å! Jag blir fan förbannad på riktigt när jag läser om den ena stölden efter den andra!

Jag hade tänkt posta mitt senaste bygge, men det lär jag ju inte göra, för då får väl nåt sånt där lowlife syn på den och luskar ut var jag bor eller börjar hålla utkik efter den på stan.

Om nån av er tar en tjuv på bar gärning, och ger honom den behandling han förtjänar kan jag fan tänka mig att begå mened och ge er alibi.
Man skulle nästan placera ut en riktigt fin cykel med ett halv bra lås på och lägga sig på lur. Kanske den som försöker ta cykeln har stulit flera andra. Och efter att ha tagit i honom så det känns lär han ju spota ur sig om han har snot fler eller om han vet vem som gör det.

Jag kan inte tänka mig att det är fler än en hand full som åker runt och tar cyklar i stockholm.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 13 Aug 2008 13:18

Seb wrote:
Man skulle nästan placera ut en riktigt fin cykel med ett halv bra lås på och lägga sig på lur. Kanske den som försöker ta cykeln har stulit flera andra. Och efter att ha tagit i honom så det känns lär han ju spota ur sig om han har snot fler eller om han vet vem som gör det.

Jag kan inte tänka mig att det är fler än en hand full som åker runt och tar cyklar i stockholm.
Alltså, man placerar sig vid någon kiosk på söder och sätter ut FG.se folk lite över området och sen låter man den med finast cykel åka till kiosken för att köpa nåt. Han/hon ställer cykeln olåst utanför och sen väntar man lite. Bara testa på lite olika ställen vid olika tider.

Ta lagen i egna händer + brottsprovokation = WIN!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 13 Aug 2008 14:29

word...

en tanke är oxo att man även noterar serienumret eller ngt annat specifikt. På så sätt kan man som pot köpare gå in och kolla att ramen iaf inte är stulen...fast då måste man j känna till forumet...hmm...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 13 Aug 2008 15:30

gerry wrote:Alltså, man placerar sig vid någon kiosk på söder och sätter ut FG.se folk lite över området och sen låter man den med finast cykel åka till kiosken för att köpa nåt. Han/hon ställer cykeln olåst utanför och sen väntar man lite. Bara testa på lite olika ställen vid olika tider.

Ta lagen i egna händer + brottsprovokation = WIN!
Vad uppnår man med detta? Spöa upp en finnig tonåring som råkar gå förbi och se en olåst hoj? Problemet som jag ser det är väl de "erfarna" rövarna som härjar runt med bultsaxar, domkrafter och fan vet vad och norpar hojar trots lås. "Tillfället gör tjuven"-tjuvar finns det ju oändligt med.

Olåst hoj är i min värld i princip samma sak som allmän egendom, typ som om du ställer ut en soffa du vill bli av med på gatan. Stod det en olåst cykel nånstans utan intresserad ägare i närheten skulle även jag ta hand om den. Om än att jag givetvis skulle lämna tillbaka cykeln om rättmätiga ägaren infinner sig.

Nä, då tror jag mer på att utöva brottsprovokation med syfte att hitta de organiserade (?) och mer aktiva cykeltjuvarna. Typ göra som du skriver fast låsa fast hojen ordentligt och se om Bultsaxen eller hans polare dyker upp ...

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 13 Aug 2008 16:20

Mossa wrote:
gerry wrote:Alltså, man placerar sig vid någon kiosk på söder och sätter ut FG.se folk lite över området och sen låter man den med finast cykel åka till kiosken för att köpa nåt. Han/hon ställer cykeln olåst utanför och sen väntar man lite. Bara testa på lite olika ställen vid olika tider.

Ta lagen i egna händer + brottsprovokation = WIN!
Vad uppnår man med detta? Spöa upp en finnig tonåring som råkar gå förbi och se en olåst hoj? Problemet som jag ser det är väl de "erfarna" rövarna som härjar runt med bultsaxar, domkrafter och fan vet vad och norpar hojar trots lås. "Tillfället gör tjuven"-tjuvar finns det ju oändligt med.

Olåst hoj är i min värld i princip samma sak som allmän egendom, typ som om du ställer ut en soffa du vill bli av med på gatan. Stod det en olåst cykel nånstans utan intresserad ägare i närheten skulle även jag ta hand om den. Om än att jag givetvis skulle lämna tillbaka cykeln om rättmätiga ägaren infinner sig.

Nä, då tror jag mer på att utöva brottsprovokation med syfte att hitta de organiserade (?) och mer aktiva cykeltjuvarna. Typ göra som du skriver fast låsa fast hojen ordentligt och se om Bultsaxen eller hans polare dyker upp ...
Jag var ju inte 100% seriös med mitt inlägg :)

Kallelob
Posts: 19
Joined: 12 Aug 2008 19:47

Post by Kallelob » 13 Aug 2008 16:56

Gerry-> Jo vi sågs där.. jag kom ju bara insladdandes ett litet tag men jo, absolut.

Angående idén till stulencykeldel av forum så fyller det tyvärr och hur tråkigt det än är en funktion.
Däremot tycker jag verkligen att trådarna inte ska vara låsta.
Ni ska veta att ni som skriver att ni ska titta efter min cykel osv verkligen är en tröst. Detta är ju kanske inte den primära uppgiften med "annonsen", alltså medlidande, men som sagt verkligen ett litet plåster på såren.

Ja på västfronten intet nytt. Har vart ute och hojjat och letat efter hojjen ett bra tag men det är väl bara inse att den är borta ett tag. Kanske ett långt tag tillochmed.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 13 Aug 2008 17:28

gerry wrote:Jag var ju inte 100% seriös med mitt inlägg :)
Synd. För det vore skitbra om några av de här snubbarna åkte dit! :D

skurken
Posts: 4
Joined: 25 Jun 2008 19:06

Post by skurken » 13 Aug 2008 17:31

jag är nästan säker på att jag såg den cykeln igår (13 aug) cyklandes på flemminggatan i sthlm. Om jag ser cykeln igen så lär jag flyga på honom, men posta en bild på ditt ansikte så jag inte hoppar på dig.
/Viking

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 13 Aug 2008 23:43

inte fan kan man väl hoppa på nån bara sådär.
vad gör du ifall det visar sig att personen har köpt sig sin cykel.
däremot kan det vara en idee att cykla upp bredvid och höra sig för om vad cykeln är inhandlad, fråga om komponenter osv. sådär nördsnacka lite så kanske det visar sig. men att börja hetsjaga potentiellt oskyldiga låter ju inte direkt som en bra idee. tycker jag i varje fall.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 14 Aug 2008 15:01

Älgen wrote:...Han går under namnet "Raffe från Örby" och ses ibland på en dyr cannondaleracer med långt hår. Ser ut som en sliten tjacksnubbe så ni kan ju hålla utkik efter han vid hornstull. Skulle inte förvåna mig om det är han som står för alla stölder.
Brukade köpa braj av Raffe back in the days (tur man inte ramlade in på tjacket), han har snott cyklar i tio års tid. Iaf så ser jag honom runt Nackastatyn/Skanstull rätt ofta. Han kör MC-bud nu...
Onykter cyklist

Kallelob
Posts: 19
Joined: 12 Aug 2008 19:47

Post by Kallelob » 14 Aug 2008 17:28

skurken wrote:jag är nästan säker på att jag såg den cykeln igår (13 aug) cyklandes på flemminggatan i sthlm. Om jag ser cykeln igen så lär jag flyga på honom, men posta en bild på ditt ansikte så jag inte hoppar på dig.
Som det skrivits tidigare i tråden ger jag gärna nån som ser min cykel och flyger på personen i fråga alibi för allt.

Arg som satan blir man och sen att aset vågar jonna omkring på min cykel gör mig bara ännu mer förbannad (om det nu var min hoj du såg).

Nu börjar det ge resultat.. keep up the good work så kanske vi blir av med en av våra plågoandar.

Post Reply