Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 14 Jan 2011 12:51

Just det, alexandertekniken. De har inte svarat på mitt mail. Så jag yogar på och stretchar vidare då...
Kanske något man kan addera senare efter uppnått mål?!

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by KvarterenRundt » 14 Jan 2011 14:58

Hej Speedman, rolig tråd!


edit: läste det jag skrev förut, skitdåligt förklarat. Försöker igen;

Bäckenet är i två olika förhållanden till benen i de två positionerna.
När du sitter på knä tar du största böjningen i nedre delen av ryggen. Bäckenet pressas inte framåt mot benen mycket.
När du ligger på rygg är bäcken och rygg i rak linje är det bara benet som rör sig i förhållande till bäckenet. Du fuskar dock lite på bilden, om du lyfter mer på rumpan = böjer på ryggen, så klarar du säkert att få benen mot bröstet.
Det är alltså anatomiskt omöjligt att få knät mot bröstet om du ligger med rak rygg och bäcken på golvet.

Det är lätt att förstå om du sitter på en stol med rak rygg och en liten svank (så att du vet att bäckenet är så gott som rakt), prova att dra knät mot bröstet - omöjligt.
Om du rullar bäckenet under dig åt motsatt håll som en svank (en "tuck under") så att du nästan sitter på svanskotan, prova att dra knät mot bröstet - lätt.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 14 Jan 2011 20:25

Visst är det lurigt att få in knäna mot bröstkorgen, men jag skulle snarare säga att Flexman har behov av att töja ut den största muskeln av dem alla. Är de andra korta är den också kort.
Vilken muskel?
Röven förstås!


BTW, vem av oss ringer först? ;)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 14 Jan 2011 22:40

Speedman wrote: /---/
Det märkliga är att det verkar inte som någonting är stelare på höger sida. Vad som däremot händer är att när jag lyfter höger knä uppåt framför mig och låter smalben och fot hänga och följa med uppåt är att senorna/musklerna jag pratar om får kraftigt ökad tonus. Inte ihållande, utan stötvis. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt på att slappna av i muskelfästet vid P på skelettbilden, så är det inget som bromsar knäets färd uppåt.
/---/
Jag kollade just mig själv när jag håller upp benet sådär, och jag får faktiskt en slags ryckningar i ljumsken, adductor-musklerna antar jag det är, och bara på höger sida. Men - det känns som om det är kopplat till att hålla balansen, kanske jag har bättre balans eller muskelkontroll när jag står på höger ben.

Och tack för den nya stretchövningen! Jäkligt snygga och instruktiva bilder du tar för övrigt, kul.

Den där "akrobatstretchen" känns väldigt bra genom att man har stöd av stolen. Den liknar annars en stretch som jag såg beskriven bara för någon vecka sedan. Märkligt... Här är den jag såg:


För höftböjarna, iliopsoas, och quadriceps

Image

1 - enkel variant
2 - standard (kan även göras nere på golvet, med bakfoten uppe på soffkanten)
Spänn gärna magmusklerna litegrann, och håll ryggen rak.

3 - varningsexempel - låt inte ryggen svanka och bröstet fara fram.



En fundering kring Zeb Macahan-vridningen vid cyklingen - det är inte så att det är lite tvärtom mot vad du antagit...? Alltså inte att några muskler tar emot, utan att inåtförarna inte drar ihop sig och håller benet rakt när du trampar? Om de slappnar av faller knät ut, nästan av egenvikt. Vad händer om du tänker på benrörelsen, och försöker att medvetet hålla benet bara i ett plan när du cyklar, hur känns det?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Ronny » 14 Jan 2011 23:35

Den här övningen kör jag med för att hålla cykelryggen mjuk och fin.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 16 Jan 2011 22:43

Halli hallå!

Tack för otroligt bra vinklar, input och support!

Idag, en dag för sent, dokumenterade jag veckans resultat med nya bilder.
Hann inte igår, då jag flyttade hela mitt bohag till Hammarbyhöjden. Jogga i trappor med 48 flyttkartonger och utebliven stretch var ingen hit för flexprojektet. Men jag tog igen förlusten idag.

Formade ett program idag.
Svennelainen special 1a
Svennelainen special 1b
Akrobatstretchen
Svennelainen special 2
Gluteus Maximus med vikter
Bakåtrullsryggstretch

Återkommer med reflektioner, bilder och ytterligare ett stelhetsmysterium.
Skriver från mobilen nu. Inget internet i nya lägenheten än.

Hoj hoj!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by snarkus » 16 Jan 2011 23:15

Speedman wrote:Halli hallå!


Återkommer med reflektioner, bilder och ytterligare ett stelhetsmysterium.
Skriver från mobilen nu. Inget internet i nya lägenheten än.

Hoj hoj!
Jag brukar ha ett stelhetsmysterium när jag vaknar på morgonen...... :lol: :twisted:

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 17 Jan 2011 00:16

Kan ju fortsätta med de andra stretchövningarna som fanns där jag hittade soffstretchen:


"Höftsymmetri och gluteusflexibilitet"

Image

Liknande yogaställningen Svanen/Duvan, men såhär på ett bord blir den tydligen både enklare att utföra och gör det svårare att fuska. Ha benet som på bild 1, knät i 90 grader [står det i texten, men det ser ut att vara lite mindre på bilden]. Handen på foten som stöd. Luta rakt framåt, "klockan tolv", i nittio sek, luta sen mot klockan tio (som på bild 2) och klockan två i nittio sek vardera. Bild tre visar en variant som är mindre påfrestande för knät, med foten utanför bordskanten och ett stöd för knät. Handen stödjer då mot vristen istället.



Image

Sätt sedan foten uppe på bordet och luta rakt framåt i nittio sek (bild 4). Sätt sedan handen på insidan av knät (bild 5) och tryck ut samtidigt som du lutar dig åt motsatt håll (bild 6) i nitto sek. Foten på bordet tippar lite åt sidan.



Image

Den här övningen är jag lite osäker på, men funkar den för några och gör dem glada, så visst! "Repositioning the pelvis" kallades den. Framtagen för att fixa till höftleden och placera ledkulan i ett bättre läge, längre bak, i höftledsgropen. Tydligen kan de som sitter mycket behöva denna övning. Citat: "Extended periods of time in the seated position can move this ball into the front of the socket, causing all sorts of mechanical mayhem and pain." Och det låter ju inget kul.

Ställ dig alltså på alla fyra, knäna under höfterna och lyft ett knä så du lägger över vikten på det andra i en och en halv till två minuter, bild 1. Flytta sedan höften utåt så benet vinklas, knät hamnar mer mitt under kroppen och knät belastas mer på utsidan. Vinkla samtidigt underbenet inåt, som på bild 2. Notera hur det andra benet hålls över vaden på benet på golvet, och att det sträcks mer rakt bak men fortfarande är helt i luften. Håll en och en halv till två minuter här också. Upprepa för andra sidan.


User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 20 Jan 2011 08:16

Hmm, bilden ser liiite fejkad ut, men faktiskt hade jag nästan kunnat göra det där, fastän jag på andra vis är ungefär lika stel som Lenin... Handflatorna lägger jag lätt ner i golvet åtminstone. Att nå långt ner med händerna är dock ett dåligt sätt att kolla rörlighet, då det ofta bara är kring några få kotor i ländryggen som böjningen sker. Det är i höfterna man vill vara mjuk.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 20 Jan 2011 11:53

Det är precis vad Speedman vill uppnå. Dessutom går det inte att göra med raka ben om gluteus maximus är för kort.

Så du menar att bilden är fejk för att du inte ser min fasta fina stjärt? Jag kan ta ny bild om du vill. ;)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 20 Jan 2011 16:46

Aha, fotot beskars sådär för att inte dra all uppmärksamhet till rumpan? Jag förstår, jag förstår - den måste vara exceptionell... ;)


Jag blev engagerad av den här tråden för att jag själv är riktigt brutalt stel, och länge har tänkt göra något åt det. Nu vill jag börja, tråden var inspirerande. Igår var alltså första gången för mina nya, dagliga, stretchrutiner, och idag hade jag en ny session, med både ren stretching och lite blandade yogaövningar, under överinseende från en kompis.

Något jag strävar efter är att få upp rörligheten i höfterna. En sak jag har som måttstock är att åtminstone komma närmare en lotusställning. Jag är _väldigt_ långt ifrån nu, och det bryter ordentligt i knäna när jag försöker. Har man tillräcklig rörlighet i höftleden och kan vrida benet där påfrestas inte knäna så mycket alls. Att kunna lyfta foten närmare mot huvudet är en annan sak jag ska hålla koll på. När jag försökte i morse var foten en decimeter från pannan, nu efter några timmars skidåkning och en yogasession kunde jag med nöd och näppe dra så pass att stortån nuddade pannan.

Jag kan inte heller sitta på huk med fötterna parallella i strumplästen, då tippar jag ohjälpligt bakåt. Dels beror det på vaderna och vilken vinkel jag kan få underbenet i, dels är det gluteus som gör att jag inte kan fälla överkroppen så mycket framåt.

Att få knäna närmare golvet när jag sitter på golvet med fotsulorna mot varandra och fötterna uppdragna mot mig, är också något jag kommer titta på.

Lite googlande gav några vanliga rörlighetstester, och jag hade problem med flera. De kommer jag att kolla upp då och då också.


Från och med nu kommer jag alltså att ha dagliga stretchsessioner, och kommer pröva olika varianter. "Akrobatstretchen" körde jag idag, och den var grymt bra. Tog bara på framsidan av låret för mig, inte höftböjaren, men jag kunde slappna av ordentligt och koncentrera mig på andningen. Hon som visade lite yogaövningar sa att om det gjorde så ont att man inte kunde andas skulle man ta det lite lugnare. Jag tyckte det lät högst rimligt.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by euskadi » 20 Jan 2011 19:17

mycket imponerande svenne!
jag gissar att du är lika flexibel i de flesta andra musklerna också

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 20 Jan 2011 22:28

euskadi wrote:mycket imponerande svenne!
jag gissar att du är lika flexibel i de flesta andra musklerna också
Jo jag är töjbar men långt från vad jag har varit. Mitt problem är inte vigheten utan att jag har tappat så jäkla mycket fysik de senaste åren. Vighet utan styrka är ingen bra kombo i långa loppet.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 21 Jan 2011 22:19

Mina vänner! Efter en obehagligt lång tid utan internet... I´m back.

Har flyttat till Hammarbyhöjden. Första morgonen utanför köksfönstret. 4st smidiga rådjur. Det ser jag som ett tecken.

Image

En till bra grej är att jag nu bor ihop med min flickvän. Sorry Svenne, bli inte knäckt nu...

Image

Till att börja med kommer helgens uppdatering. Dag 16.

Image

Image

Image

Når inte riktigt golvet med fingerspetsarna än.

Image

Inte riktigt rak rygg. Hur som helst långt från målbilden...

Image

Image

"Splitten" är lite bättre nu. En bra bit mer än 90° :-)

Image

Imorgon ska nästa veckouppdatering fotas.

Här kommer förra veckans mysterium.
Please help me solve this one:

Hela ryggen mot golvet, fötterna mot väggen.
Image

För att detta ska vara möjligt så måste jag fälla ut knäna. (Zeb Macahan gör entré igen).
Image

Trycker jag ihop knäna...
Image

Så händer detta:
Image

WHY?

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 21 Jan 2011 22:38

Naugas!

Denna är riktigt grym!

Har kört den hela veckan. Känns verkligen som den gör susen.
Kör 1an 2min, 2an 2min, sedan 2an åt andra hållet 2min. Benbyte och alltså 6min till.
"Höftsymmetri och gluteusflexibilitet"
Image

Här har vi bjässen som ska töjas.
23 Gluteus Maximus!
Image

Stort tack till Svennelainen för andra grymma stretchövningar. Har även kört dem varje dag. Ska fota dem och posta här.

Här har vi anatomiaffischen på gymmet. Sorry för den risiga bilden. Försöker förstå mig på höftböjaren.

Hur skiljer man egentligen på:
Ilopsoas och Pectineus.

Adductus Brevus.
Adductus Longus.
Adductus Magnus

Vid 24 och 20 på bilden går det ju ett par tokstumma tjocka senor också.
Vet inte vad de heter, men de ska TÖJAS :-D

Image

Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Streamliner » 21 Jan 2011 23:04

Mycket inspirerande tråd. Den funkar bra med ett glas vin och mörk choklad som tilltugg men obehagligt nog så skapar den en viss ångest.

Själv var jag tvungen att testa med ungefär samma rörelser och inser nu att det är dags, kanske för ett nytt liv? Mer asketiskt så att säga.

Men en sak tänker jag på, det kanske inte är så att vi killar normalt sett ska vara så rörliga, vi kanske inte normalt sett ska kunna gå ner i spagat? Detta kanske är mot vår natur?

Fortsätt ni ett tag till så funderar jag lite på det hela och om det är en god idé... :)
Loch Ness is Deep.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by svennelainen » 21 Jan 2011 23:56

Speedman wrote: Här har vi bjässen som ska töjas.
23 Gluteus Maximus!
Just precis!
Speedman wrote: Stort tack till Svennelainen för andra grymma stretchövningar. Har även kört dem varje dag. Ska fota dem och posta här.
Du, det är absolut inget att tacka för. Obskyra stretchar som är vardag i en bransch långt borta från cyklingens märkliga värld, de bjuder jag mer än gärna på. Säg till om du behöver fler. :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Naugas » 22 Jan 2011 03:12

@Speedman - varsågod! Den stretchen var den enda som var riktigt bra i det inlägget. Soffstretchen var ju i princip samma som akrobatkompisstretchen, och den tar något överjävulskt på mitt lår.

Det ser annars ut som du och jag har lite av motsatta problem - du har mest problem av att vara stel på baksidan av låret och gluteus, jag av att vara stel på framsidan och höftböjarna. Jag tycker det ser ut som du kan falla fram riktigt ordentligt på höftböjarbilderna. Men det där att korset lyfter då du pressar ihop knäna, med benen i den vinkeln, måste väl vara helt exceptionellt? Det ser riktigt skumt ut... Jag kan inte få fram den effekten alls, ens med knäna uppdragna så långt det går med hela ryggen mot golvet, vilket blir med låren i ca. 45 graders vinkel mot golvet. Drar jag upp dem längre, så att korset lyfter lite, och för ihop knäna så lyfter korset lite mer, men samtidigt känner jag hur muskler högt på ovansidan av låret (övre fästet för ööh... rectus femoris kan det vara) knådas in mellan lårbenet och höftbenskammen, och de musklerna hade nog inte riktigt fått plats där om inte bäckenet hade roterat lite. Det tar emot på framsidan ganska samtidigt som baksidan börjar sträcka, helt enkelt, vilket känns som det är i sin ordning. Det som sträcker då på mig, verkar vara både gluteus och hamstrings. Fast, håller jag ihop knäna och drar upp benen mot bröstkorgen, känns det nästan som det i första hand är att det blir trångt på framsidan som gör att bäckenet börjar rotera. Där vid höftkammen och höftböjarna gör det då lite ont av trycket.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd Avantgarde - Speedman goes Flexman

Post by Speedman » 22 Jan 2011 09:43

Exakt samma sak hände min kompis som testade samma sak igår kväll.
Hon sa just att det "blev trångt" runt höftböjarna. Hon fick också göra som
du, att ligga väldigt nära väggen för att tillstymmelse av effekten skulle uppstå.

Svennelainen har rätt där, det är troligtvis min häck som är exeptionellt stel.
Förmodligen baksida lår också. Har inte med så mycket hamstrings i mina
stretchprogram. Måste helt enkelt lägga in lite sådana övningar.

Post Reply