HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Posted: 08 Dec 2010 12:30
HUR: Jag kommer inte ens gå ner i verkstan, inte skita ner mina kontorsfingrar, inte köra en Chrobin eller Svenne fastän jag inget hellre vill. Det riktiga hantverket får vänta, i denna tråd kör jag med pennan. En byggtråd genom datorskärmen så får ni en snabb inblick i hur det kan gå till i industridesignerns värld och vardag, högt och lågt, skisser från soffan, tåget, finskiss, handrendering, CAD och visualisering i datorn.
VAD: Jag gillar LOOK i allmänhet, och Cinelli Laser. Det är en bra början. LOOK har alltid varit min favorittillverkare, en cykelvärldens Citroen, den franska muppen, kusinen från landet. LOOK har gått från att vara den udda konstruktörsstyrda tillverkaren med patentkapital och konstiga, ofta rent fula lösningar, till en tillverkare som gång på gång sätter standards för resten av gänget, både för den tekniska utvecklingen och för den rent estetiska sidan, ofta i ljuv symbios.
Cinelli Laser är en liknande historia. Nu är jag ingen jättefan av resten av Cinellis stall, idag gör de mest skitfula dussincyklar, visst finns det undantag men enligt mig har de helt förlorat auran de en gång haft. En gång i tiden sattes en standard som ingen än lyckats nå upp till, Cinelli Laser som familj.
VARFÖR: Ett problem men många nya hojar är att de är utvecklade enkom av ingenjörer som är oerhört kompetenta på sitt område men inte har koll på de estetiska värden som bygger en komplett produkt. De gör maskiner och sminkar upp dessa med lite lack så blir det snyggt. När LOOK 2010 börjar prata om "The fomula 1 of cycling stadiums" och "Aerodynamics of a fighter jet" så planterar de bilder hos oss som de måste leva upp till för att det inte ska bli löjliga floskler. Planterar de så starka bilder i våra huvud måste produkten visuellt leva upp till vad de lovar. Få lyckas med detta. Jag tycker det är intressant med vad produkter utstrålar, en stor del av mitt jobb, och har för avsikt att utveckla detta. Funktionen, visst, men affektionen, en dragningskraft som är nog så stark. Dessa kärlekar tillsammans med min latenta behov av att skissa cyklar, leder oss fram till denna metabyggtråd.
Start: 2010-12-08
Verktyg: Pilot svart bläckpennor, Copic markers, skisspapper, skeppsmallar, passare, MacBook Pro, Wacomplatta A4, ScannerA4, Rhino4.0, Photoshop, Illustrator.
Mål: Visa process från inspiration, skiss, utveckling, CAD och rendering, mysa på kvällarna i mancaven med ett roligt projekt. Slut datum beror på hur ambitiöst det blir.
Först, inspiration:
VAD: Jag gillar LOOK i allmänhet, och Cinelli Laser. Det är en bra början. LOOK har alltid varit min favorittillverkare, en cykelvärldens Citroen, den franska muppen, kusinen från landet. LOOK har gått från att vara den udda konstruktörsstyrda tillverkaren med patentkapital och konstiga, ofta rent fula lösningar, till en tillverkare som gång på gång sätter standards för resten av gänget, både för den tekniska utvecklingen och för den rent estetiska sidan, ofta i ljuv symbios.
Cinelli Laser är en liknande historia. Nu är jag ingen jättefan av resten av Cinellis stall, idag gör de mest skitfula dussincyklar, visst finns det undantag men enligt mig har de helt förlorat auran de en gång haft. En gång i tiden sattes en standard som ingen än lyckats nå upp till, Cinelli Laser som familj.
VARFÖR: Ett problem men många nya hojar är att de är utvecklade enkom av ingenjörer som är oerhört kompetenta på sitt område men inte har koll på de estetiska värden som bygger en komplett produkt. De gör maskiner och sminkar upp dessa med lite lack så blir det snyggt. När LOOK 2010 börjar prata om "The fomula 1 of cycling stadiums" och "Aerodynamics of a fighter jet" så planterar de bilder hos oss som de måste leva upp till för att det inte ska bli löjliga floskler. Planterar de så starka bilder i våra huvud måste produkten visuellt leva upp till vad de lovar. Få lyckas med detta. Jag tycker det är intressant med vad produkter utstrålar, en stor del av mitt jobb, och har för avsikt att utveckla detta. Funktionen, visst, men affektionen, en dragningskraft som är nog så stark. Dessa kärlekar tillsammans med min latenta behov av att skissa cyklar, leder oss fram till denna metabyggtråd.
Start: 2010-12-08
Verktyg: Pilot svart bläckpennor, Copic markers, skisspapper, skeppsmallar, passare, MacBook Pro, Wacomplatta A4, ScannerA4, Rhino4.0, Photoshop, Illustrator.
Mål: Visa process från inspiration, skiss, utveckling, CAD och rendering, mysa på kvällarna i mancaven med ett roligt projekt. Slut datum beror på hur ambitiöst det blir.
Först, inspiration: