HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 25 Dec 2010 14:22

v_klav wrote:Börjar bli lite OT men jag skulle vilja rekommendera Bunkspeed Hypershot för dem som vill rendera snyggt utan att spendera för mycket tid. Renderar också i realtid så man får en preview på resultatet medan man fixar med material och så. Inställningarna är väldigt enkla, eller rättare sagt, det blir skitbra utan att man behöver ändra några inställningar.
Nu vill jag inte vara den som är den, men realtid är ett missuppfattat begrepp som våldtagits till oigenkännlighet. Möjligtvis att Bunkerspeed renderar samtidigt som du animerar, dock inte i realtid.
Däremot ska jag testa det. :)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 26 Dec 2010 22:34

Det där med renderingsprogram är ett gissel. När jag började med 3D och pluggade Maya var det Mayas eget plug in som gällde, skitkomplicerat men fick man väl koll på vilka parametrar som gällde så fungerade det ok men fortfarande alldeles för svårt. Sen kom ImageStudio som var superenkelt och allt blev snyggt ,för snyggt. ImageStudio fungerade bra till produkter, visualisering av nya bilar i studioljus men allt blev för blankt och för nytt. Sen började jag med Rhino och Flamingo som jag övergav snabbt då det helt enkelt var för fattigt för mina behov. Efter att ha testat ytterligare några program har jag fastnat för Vray och Maxwell som har olika roller. Vray använder jag för snabba skissrenderingar och processbilder där slutresultatet inte är så viktigt. Då går det snabbt, några minuter för en komplicerad bild. Vray är däremot fattigt på materialåtergivning (det tar sig dock ordentligt). I ett Medtech projekt hade jag enbart rostfria material och Vray blev bara platt och trist. Då kommer Maxwell in. Världens mest långsamma program, spelar mindre roll om du har en riktig värstingdator. Däremot blir det otroligt bra bilder och därför lämnar jag renderingarna över natten. Finns det tid men ingen ork har Maxwell en grym defaultrendering som ger väldigt bra resultat utan att röra en lampa. För mig blir det Kvantitet och snabbt = Vray, Kvalitet = Maxwell.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 29 Dec 2010 10:28

Såhär blev framhjulet. Kokoshjul med vegetariska däck. Tror det måste bli disk baktill med något förargelseväckande motiv på. Hittade ingen MadFiberkolfiber/schackrutigt, i materialbiblioteket så det fick bli en lite mer finmaskig väv. Ekrarna är laminerade i ekerriktningen och på fälgen är fibern pålagd i sektioner precis som Mad Fiberhjulen. Allt är klarlackat. Gjorde en specialare med hittepå keramiska täckplattor runt navens utsidor. Satte på renderingen igår kväll och i morse var den färdig och utrenderad som A4 i 300 dpi. Ska ta och införskaffa Maxwell Render 2.5 som enligt uppgift ska vara 6 ggr snabbare och ha en massa grymma funktioner, bland annat "realtidsrendering" à a Bunkshot, så blir renderandet av kommande produktutveckling smidigare.
Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by pjocke » 29 Dec 2010 10:41

Mycket tjusigt! Hur hållbar blir den där konstruktionen i verkligheten? Jag har förstått att det finns anledningar till att man inte använder kolfiberekrar så ofta.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by svennelainen » 29 Dec 2010 10:50

Det blir hur hållbart som helst. Men du vill förmodligen inte betala för dem.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by pean » 29 Dec 2010 11:38

Jag är så sjukt imponerad av allt skissande, ritande, 3d-modelleringar och renderingar i den här tråden. Saker helt obegripliga för mig.

För övrigt fick du en post på pedalconsumption idag om du inte sett det.
Image Image Image Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Andye » 29 Dec 2010 12:18

pjocke wrote:Mycket tjusigt! Hur hållbar blir den där konstruktionen i verkligheten? Jag har förstått att det finns anledningar till att man inte använder kolfiberekrar så ofta.
Är precis som Svenne säger , priset är det som avskräcker ex så går ett Lightweight Obermayer hjulset på ca 35-40k här i sverige , billigare såklart ute i europa. Men allt över 15k för ett hjulpar känns ju rätt i överkant om man inte har
en bra ekonomi.

Sjukt snygg Madfiber rendering förövrigt !
--------->>><<<<--------------

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Patch » 29 Dec 2010 12:47

pjocke wrote:Mycket tjusigt! Hur hållbar blir den där konstruktionen i verkligheten? Jag har förstått att det finns anledningar till att man inte använder kolfiberekrar så ofta.
Denna artikeln förklarar lite mer varför detta sättet att använda kokosekrar är mycket mer hållbart än något annat:
http://www.madfiber.com/carbon-optimize ... icle?tcc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 29 Dec 2010 16:47

För övrigt fick du en post på pedalconsumption idag om du inte sett det.
Najs, 1 minut av fame.

Uppgraderade just till MaxwellRender 2.5 så nu ska det byggas vidare och renderas i snabbare takt. Hurra!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by ArvidSvensson » 29 Dec 2010 17:48

Hommus wrote:...Uppgraderade just till MaxwellRender 2.5 så nu...
Gratisalternativ till rhino + maxwell: Blender + LuxRender. Blender är mera åt film/reklam/spelhållet än rhino och luxrender bygger på samma principer som maxwell och kommer ganska nära i bildkvalitet. Givetvis är rhino/maxwell sjukt mycket smidigare än blender/luxrender men vill man inte kasta upp 6+6 tusen eller köra på piratgrejjer är det ett riktigt bra alternativ.

PS. Fan ta dig hommus! Jag håller på att få ett 3D-återfall! Innan fixed och innan banracing men efter synthar var jag totalt insnöad på 3D-grafik. Åkte på konferenser, plöjde "papers" och kodade som en galning. Precis som under synthperioden var jag talanglös på det konstnärliga planet. Jag pysslade med det tekniska. Algoritmerna, matematiken och det där som sker under huven på mjuk- och hårdvaran lockade mer. Kul att se att global illumination nått interaktiva hastigheter. När jag klev av tåget hade Henrik Wann Jensen precis uppfunnit photon mapping (det som gör att maxwell kan producera bilder på timmar istf månader). GPU:erna börjat dyka upp och det snackades om hårdvaruaccelererad radiositet. Skrämmande att se att Autodesk köper upp firma efter firma. Förr i tiden var t.ex. Maya och Softimage konkurrenter och de fajtades genom att ta fram bättre verktyg än den andra. 3D Studio Max var ett leksaksverktyg som hade börjat klättra uppåt. Undrar hur länge McNeel (rhino) orkar hålla emot. DS.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 29 Dec 2010 18:42

Arvid, jag visste att du hade det i dig!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 29 Dec 2010 23:33

pjocke wrote:Mycket tjusigt! Hur hållbar blir den där konstruktionen i verkligheten? Jag har förstått att det finns anledningar till att man inte använder kolfiberekrar så ofta.
Litet snabbsvar. Grejen med MadFibers hjul är att du laminerar in ekrarna både i fälgen och i navet samtidigt som du centrerar och kallibrerar navet och hjulets ballans. Otroligt smart och enkel produktion som bidrar till varför hjulen är förhållandevis "billiga" (löjligt i sammanhanget). De bondar i hop alla delar i en otroligt smidig och snabb process som gör hjulet superexakt och hållbart, varför de också vågar ge garantier på hjul som få andra. Med en bred homogen kolfibereker sprider du stressytan mot fälgen på ett större område än om du t.ex borrar hål eller har alunipplar till ekrar. Smart som bara den, är spänd på att de vad som händer näst i kokosvärlden.

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by Hommus » 30 Dec 2010 14:04

Smällde på en bakdisk igår också. Helkolfiber som en gamcinellidisk. Hjulbasen är 98 cm, någon som har något att anmärka på det? Nu ska det bara byggas en ram mellan hjulen. Gör även ett test att mappa kolfibern i sektioner och att få in LOOK logon på disken precis som på de tidiga photoshoprenderingarna.

Image

Nedan har jag satt upp hjulen med rätt avstånd i en komposition jag gillar. Det finns olika sätt att lägga på material och grafik på ytor men nu har jag projecerat på en Looklogo bak och gjort dessa till separata ytor.

Image

Nedan ser ni riktningen i kolfiberväven som jag mattat ner lite för att det blanksvarta LOOK ska synas. Restan av mondrians färger är också blanka plastfärger. Lyssnar på Entombed hela dagen, själv på jobbet.

Image

När allt är färdigmappat ställer jag in det sista i Maxwell. Ljus, glans, bakgrund etc. Här är en ny grej med nya Maxwell, du ser en kompositionspreview i en liten ruta. I denna kan du göra de sista snabba ändringarna innan du sätter igång den stora renderingen. Nytt är även att du ser en beskuren bild, i detta fall A4 300dpi i den lilla rutan så att du kan komponera bilden från början.

Image

Nu är en större rendering på den lilla rutan igångsatt, resultatet kommer efter nyår. Jävlar vad det ska cyklas 2011, MERRY NEWYEAR Yeah!



chrobin

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by chrobin » 30 Dec 2010 14:45

http://www.trackosaurusrex.com/pblog/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by hedström » 30 Dec 2010 20:45

En i sammanhanget ganska rolig kommentar från trackosaurusrex:
LD wrote:nice design exercises........ but most of them would be illegal with the UCI 3:1 rule.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.

Post by snarkus » 30 Dec 2010 21:23

hedström wrote:
En i sammanhanget ganska rolig kommentar från trackosaurusrex:
LD wrote:nice design exercises........ but most of them would be illegal with the UCI 3:1 rule.
Ok, för det första: what? För det andra: Nä. För det tredje: Den bryter mot gott om andra regler om former på ramelement :)
Lektyr (med bilder) för den intresserade. :roll:

Edit: Fast jag är inte säker på att reglerna gäller även för tempo, eller om det bara är så att ramen ska passa in i en mall med de övergripande måtten där...



Post Reply