HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Snarkus, om du tittar här och här så kanske du följer med mina tankegångar.snarkus wrote:Ok, för det första: what? För det andra: Nä. För det tredje: Den bryter mot gott om andra regler om former på ramelementhedström wrote:En i sammanhanget ganska rolig kommentar från trackosaurusrex:chrobin wrote:http://www.trackosaurusrex.com/pblog/LD wrote:nice design exercises........ but most of them would be illegal with the UCI 3:1 rule.
Lektyr (med bilder) för den intresserade.
Edit: Fast jag är inte säker på att reglerna gäller även för tempo, eller om det bara är så att ramen ska passa in i en mall med de övergripande måtten där...
chrobin: underbart!
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
din byggtråd påminner lite om chris boardmans timcykel.
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Corima Cougar. Min heliga gral. Jag har sadelstolpen. Saknar resten.patchedkid wrote:[img]cougar[/img]
din byggtråd påminner lite om chris boardmans timcykel.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Dags för byggtråd snart Arvid??ArvidSvensson wrote:Corima Cougar. Min heliga gral. Jag har sadelstolpen. Saknar resten.patchedkid wrote:[img]cougar[/img]
din byggtråd påminner lite om chris boardmans timcykel.
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Jag som trodde att din heliga gral var Lotus bancykel. Nu får du bestämma digArvidSvensson wrote:Corima Cougar. Min heliga gral. Jag har sadelstolpen. Saknar resten.patchedkid wrote:[img]cougar[/img]
din byggtråd påminner lite om chris boardmans timcykel.
så jag vet vad jag ska köpa härnäst.
Мясо это убийство
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Åhnej, jag som trodde att er heliga gral var Laser bancykel. Nu får ni bestämma er
så jag vet vad jag ska modellera härnäst.
så jag vet vad jag ska modellera härnäst.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Först måste jag veta om du föredrar över- eller underdelen när du äter skorpor?Ronny wrote:Jag som trodde att din heliga gral var Lotus bancykel. Nu får du bestämma digArvidSvensson wrote:Corima Cougar. Min heliga gral. Jag har sadelstolpen. Saknar resten.patchedkid wrote:[img]cougar[/img]
din byggtråd påminner lite om chris boardmans timcykel.
så jag vet vad jag ska köpa härnäst.
Re: 3e eller 4e bästa byggtråden / HHI skissprojekt.
Nu börjar hjulen rulla in. Skulle säga att de är färdiga och ska inte lägga mer tid på att bygga och rendera ut hjulkombos. Först ut det rosa/lila/röda Lookhjulet i kokos. Glömde ställa in mitt nät i hjulen på finaste upplösningen och därför blev de lite kantiga i silluetten. Istället för att rendera om får ni nu se hur detta ser ut.
Sen lite hjulporr. Satt dit en påhittad 14klinga bak så länge. Den kommer inte passa ihop med en riktigt modellerad kedja men den duger så länge. Att byta ut färger på en bild är enkelt. Ofta renderar jag ut en bild med fel färger för att kunna ställa in dem vid ev. retusch. Som exempel var denna bild ren magenta i fonden. Har du en ren magenta i renderingen är det enkelt att dra till något fint i Hue/Saturation i Photoshop senare. Skulle fonden vara svart, gråskala eller vit är det svårare, däremot kan du alltid göra en vit eller svart av magenta. Bluret är satt i renderingsprogramet Maxwell som fungerar precis som en kamera. Litet bländartal - kort skärpedjup, bländare 22 - långtskärpedjup. Att blura i Photoshop är svårare, inte svårt men svårare, och riskerar att bli flammigt.
Hjulavståndet krympte med 10 mm och ligger nu på 970mm. Bara cykeln som saknas nu. Det är så kul att rendera i nya Maxwell 2.5 att det fick bli en extra hjulbild för att testa några nya funktioner. Och ja, jag skiter i placeringen av ventilerna, framhjulet har ingen ventil än och kommer inte behöva en för den kommer inte att synas.
Och slutligen, den sista renderade hjulbilden. Jag tog min illustratorfil från en av de tidigare 2D bilderna, exporterade den från illustrator som en .dxf och importerade den till Rhino för att bygga en svart plan yta. Mäktigt att ögonmåttet visade sig passa in perfekt mellan gaffeländarna. Kisa och kolla på skärmen, så här skulle det kunna se ut innan sommaren då hojen är färdig.
Sen lite hjulporr. Satt dit en påhittad 14klinga bak så länge. Den kommer inte passa ihop med en riktigt modellerad kedja men den duger så länge. Att byta ut färger på en bild är enkelt. Ofta renderar jag ut en bild med fel färger för att kunna ställa in dem vid ev. retusch. Som exempel var denna bild ren magenta i fonden. Har du en ren magenta i renderingen är det enkelt att dra till något fint i Hue/Saturation i Photoshop senare. Skulle fonden vara svart, gråskala eller vit är det svårare, däremot kan du alltid göra en vit eller svart av magenta. Bluret är satt i renderingsprogramet Maxwell som fungerar precis som en kamera. Litet bländartal - kort skärpedjup, bländare 22 - långtskärpedjup. Att blura i Photoshop är svårare, inte svårt men svårare, och riskerar att bli flammigt.
Hjulavståndet krympte med 10 mm och ligger nu på 970mm. Bara cykeln som saknas nu. Det är så kul att rendera i nya Maxwell 2.5 att det fick bli en extra hjulbild för att testa några nya funktioner. Och ja, jag skiter i placeringen av ventilerna, framhjulet har ingen ventil än och kommer inte behöva en för den kommer inte att synas.
Och slutligen, den sista renderade hjulbilden. Jag tog min illustratorfil från en av de tidigare 2D bilderna, exporterade den från illustrator som en .dxf och importerade den till Rhino för att bygga en svart plan yta. Mäktigt att ögonmåttet visade sig passa in perfekt mellan gaffeländarna. Kisa och kolla på skärmen, så här skulle det kunna se ut innan sommaren då hojen är färdig.
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Snyggt!!
Ska bli spännande att se hur du kommer göra renderingen av dig själv sittandes på den där...
och just de, sen kan du ju rendera en velodrom. Då kan du ju sitta framför skärmen och köra timmen. Slippa åka till Falun.
Ska bli spännande att se hur du kommer göra renderingen av dig själv sittandes på den där...
och just de, sen kan du ju rendera en velodrom. Då kan du ju sitta framför skärmen och köra timmen. Slippa åka till Falun.
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Hi Erik,
Did you create these fine images?
http://www.flickr.com/photos/hisingenhommusinstitutfot /sets/72157625555187136/
We're in Seattle and make Mad Fiber wheels.
If the answer is "yes," then accept our compliments.
Cheers,
Ric Hjertberg
MAD FIBER
Did you create these fine images?
http://www.flickr.com/photos/hisingenhommusinstitutfot /sets/72157625555187136/
We're in Seattle and make Mad Fiber wheels.
If the answer is "yes," then accept our compliments.
Cheers,
Ric Hjertberg
MAD FIBER
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Jävla fina, de där Mad fiber-hjulen. 2600 USD är ju inte så farligt dyrt, egentligen. Och jag som ska till USA i sommar...
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Hehe. Nu är det bara att svara YES och invänta rekommenderade brev från usa med avsändare utav bolag som slutar med "& son"
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Hjertberg? Den snubben har svenska rötter!
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
svennelainen wrote:Hjertberg? Den snubben har svenska rötter!
Eller norska, Seattle kryllar av (fd.) skandinaver. "A tremendous influx took place between 1890 and 1910, when close to 150,000 Scandinavians settled in the Pacific Northwest"
Hoppas på spännande fortsättning Hommus!
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Fast Ric Hjertberg har sin ursprung i Kalifornien, där han startade Wheelsmith för flera decennier sen. Men vi västkustbor flyttar runt ganska mycket, så det kan hända att hans förfäder bosatte sig i Seattle-trakten, vem vet. Själv tillhör jag Portland-Skandinaviska ättlingar.
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Lika bra att kåpa in hela skiten nu när UCI fått sparken:
1985-1986 - In the Autumn of 1985, at the International Human Powered Speed Championships, a fully-faired Moulton ridden by Jim Glover broke the 200 metres flying start speed record, at 50.21mph (80.79kph). Then on August 29th 1986, at the same event, he broke his own record at a speed of 51.29mph (82.54kph) which still stands today for the conventional riding position. The Moulton ridden was an AM SPEED with the fairing designed by Doug Milliken of Buffalo, NY.
1985-1986 - In the Autumn of 1985, at the International Human Powered Speed Championships, a fully-faired Moulton ridden by Jim Glover broke the 200 metres flying start speed record, at 50.21mph (80.79kph). Then on August 29th 1986, at the same event, he broke his own record at a speed of 51.29mph (82.54kph) which still stands today for the conventional riding position. The Moulton ridden was an AM SPEED with the fairing designed by Doug Milliken of Buffalo, NY.
Re: HHI skissprojekt / Byggtråd / Pursuit.
Ååååhhh Moulton...
Hommus wrote:fully-faired Moulton...