Crescent världsmästarcykeln

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
fiskmat
Posts: 15
Joined: 23 Oct 2010 18:35

Crescent världsmästarcykeln

Post by fiskmat » 23 Oct 2010 19:17

Haloj!

jag är helt ny här på forumet men jag känner mig redan som hemma!
Jag har precis köpt en Crescent världsmästarcykeln och är nu lite intresserad av vad det är för delar. Jag är mest nyfiken på växlarna som är av märket DnB, ett märke jag inte hittar nån info om alls.

Jag hade verkligen uppskattat om ni hade lust att att hjälpa mig med detta. Beräta gärna om grejorna är av bra eller dålog kvalitet för jag är en riktig nybörjare inom cykelsporten. :)

Här kommer några bilder också. Titta och njut! ;)

Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 24 Oct 2010 00:18

Välkommen! :) Vist är det varmt och mysigt här - trots höstkylan.

Kan börja med att tipsa om vevpartiet - fauber-typ - behöver bytas om du vill göra fixed gear. Finns dock adaptrar att köpa av någon finsk snubbe om du söker här på forumet efter just fauber och adapter.

Ramen är ganska otight (ju tightare desto roligare men obekvämare i längden typ... Väldigt förenklat) Det gör iof inte så mkt men bra att veta. Den är väldigt snyggt lackad för övrigt, kan bli ganska snyggt om du tänker till lite.

Lycka till!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 24 Oct 2010 00:18

ps:

forumnormen är att fota från andra sidan så man kan se hur vevpartiet och delarna runt kedjan ser ut ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

fiskmat
Posts: 15
Joined: 23 Oct 2010 18:35

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by fiskmat » 24 Oct 2010 09:35

Tack så mycket för svaren Jonatan! Det var bra att veta om vevpartiet men däremot vet jag inte riktigt vad som menas med att ramen är otight. Men men, jag lär mig :)

Ha det fint!

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by johohoan » 24 Oct 2010 10:13

fiskmat wrote:...däremot vet jag inte riktigt vad som menas med att ramen är otight...
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Streamliner » 24 Oct 2010 12:08

Hej, din cykel kan vara "otight" för att det en gång i tiden satt skärmar på den, kanske pakethållare också. Misstänker att den är från cirka 1972 eller åren däromkring.

Försök justera bakhjulet så du får det närmare sadelstolpen. Framgaffeln är inte mycket att göra åt men du kan glädjas över att med lång hjulbas så får du en mycket bekvämare gång och mer riktningsstabil färd gentemot en tight trackcykel. Nackdelen är då minskad respons och livlighet.

En del trackramar är så tighta att du slår fötterna i framhjulet när du svänger, något som kan vara mycket opraktiskt i lägre fart i trafik.

Väldigt fint Crescentemblem på styrröret, det är den äldre kraftigare varianten som senare ersattes med tunnare pressad bleckplåt. Är det någon som har ett sådant till salu?
Loch Ness is Deep.

fiskmat
Posts: 15
Joined: 23 Oct 2010 18:35

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by fiskmat » 24 Oct 2010 12:56

Aha, tack Johohoan. Nu förstår jag!

Streamliner, misstänker också att det har suttit skärmar på den. Jag tycker dock den är väldigt skön att cykla på så som den är nu. Är mycket nöjd med mitt köp då jag fick den för 700 men det ska ändå ske förändringar!

Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 24 Oct 2010 15:22

Starta byggtråd vettja :)
eller logga i pågående projekt-tråden (hade sånär glömt den!)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Streamliner » 24 Oct 2010 16:27

Glöm inte att du verkar ha en cykel som är relativt gammal men ändå är mycket väl bibehållen, det finns ett stort värde i det också. Fixa till och rengör i lugn o ro så ser du lättare vad det kan bli. Jag skulle kanske fundera på att återställa den i originalskick och i andra hand göra den till en singlespeed, alltså med frihjul. :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Streamliner » 24 Oct 2010 17:16

Jo en sak glömde jag: Här är en sajt där du kanske kan hitta vilken modell du har:
http://www.cykelhobby.com/svenska.htm
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 24 Oct 2010 17:22

Streamliner wrote:Glöm inte att du verkar ha en cykel som är relativt gammal men ändå är mycket väl bibehållen, det finns ett stort värde i det också. Fixa till och rengör i lugn o ro så ser du lättare vad det kan bli. Jag skulle kanske fundera på att återställa den i originalskick och i andra hand göra den till en singlespeed, alltså med frihjul. :D
Jag håller med, sådana cyklar är mycket bekväma och mysiga i växlat utförande (sparar du den så har jag en likvärdig - men fulare - ram som du kan få för någon hunka)

Oavsett hur du gör bör du inte måla om/slipabort fästen eller svetsa i ramen - annars blir det lynchning av oss autentitets-fascister ;)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by hadnan » 24 Oct 2010 17:38

Hej! Precis som det står på växeln är den från Japan. Mer info här: http://www.disraeligears.co.uk/Site/DNB ... leurs.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Tippar som de andra att din cykel är från ca -72 till -74. Crescent Exklusiv tror jag att den kallades. Det är en sk träningsracer. Går inte alls att jämföra kvalitet med tävlingsmodellerna 319 och 320 från samma tid dock. Det är en fin cykel. Smörj upp den och kör som den är. Inget att skruva fixie av tycker jag. Kolla cykelhobbysidan. Din cykel är antagligen samma som Monark Ultra Lyx. Ha så kul.

/H
Last edited by hadnan on 26 Oct 2010 18:38, edited 1 time in total.

fiskmat
Posts: 15
Joined: 23 Oct 2010 18:35

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by fiskmat » 24 Oct 2010 20:50

Tack Hadnan! Precis vad jag leta efter! Jag har försökt att identifiera den men jag tycker det är riktigt svårt och kan inte riktigt komma fram till nån särskild modell.

Jag tänkte också ha den som den är och inte måla om eller så. Funderar dock på att putsa upp fälgarna, styret osv. med autosol. Är det nått som förstör det antika värdet? Och hur är det det med att putsa upp med sandpapper? Styret är nämligen lite rostigt och jag funderar på att sandpappra det och sedan putsa upp det med autosol. Vad tror ni om det? Oroa er inte, jag tänker alltså inte göra något med ramen ;) Jag också ett fan av den antika stilen.

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by hadnan » 24 Oct 2010 21:20

Autosol i omgångar och mycket tålamod måste räcka. Annars väldigt fint papper 400 el. 800, vatten och lätt hand.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 25 Oct 2010 09:27

Autosol och 5-56 på rost på krom, gör under!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by hadnan » 25 Oct 2010 17:21

Förtydligande. 8) Inget sandpapper på krom! Möjligtvis på aluminium om det skulle vara repigt men helst bara autosol och trasa av tex urtvättat lakan. Inga disksvampar eller stålull. Gnugga på!

/H

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 25 Oct 2010 18:28

Inte stålull? Stålull rules mot rost! (skulle stå innan 5-56 var tanken)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by jensrasmus » 26 Oct 2010 20:19

Kan ge ett tips om tightare framparti för just den gaffeln om du har verktyg o inte planerar att sätta på skärmar.
När ja mekade m min tjejs hoj ( samma gaffel/ram som din) så borrade jag upp o sågade upp hålen som sitter strax över hålen i gaffeländarna som är avsedda för navbulten. Resultatet blev att de liknade de ursprungliga. Det gav en absolut mer tight look, det som blir över på gaffeln( d gamla hålen för navbulten) sågar du bara av o slipar till.

MEN... Hade jag varit dig, hade jag försökt få den i orginalskick m skinn/tyg lindor, skärmar, skinnsadel mm , den har ju stora potential att bli fin på d viset.

Lucka till

fiskmat
Posts: 15
Joined: 23 Oct 2010 18:35

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by fiskmat » 30 Oct 2010 20:51

Aha! Tack för tipset jensrasmus!

Jo, har funderat på att fixa den till originalskick. Har även funderat på att skaffa skärmar till den, mest för att det är praktist. Jag vill ju å andra sidan inte förstöra dess charm. Är det någon som vet var man kan hitta stilrena, inte allt för dyra, skärmar? Alla tips uppskattas! :-)

För övrigt så är detta verkligen ett toppenforum! Tack för alla svar!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent världsmästarcykeln

Post by Jonatan F » 30 Oct 2010 21:00

Tror att skärmar höjer charmen, den kom förmodligen med skärmar från början...
velo orange (webshop)
eller Veloforum GBG verkar vara uppskattade stänkskärmsdealers

Kolla länken för mer info
viewtopic.php?f=1&t=4797&p=59382&hilit=visa+st" onclick="window.open(this.href);return false;änka#p59382
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply