Aerospokes

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Aerospokes

Post by gerry » 06 Aug 2008 18:36

What's the deal liksom? Varför har alla(nåja) det? Är det så mycket bättre än vanligt ekrade hjul? Och hur funkar det egentligen? Är det nav, ekrar och fälg i ett eller kan man byta lite hursom?

Någon som vill berätta lite för mig :)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 06 Aug 2008 21:35

Sjukt hållbara och vad jag läst enda komposit fälgen gjord även för Mountinbike, det säger ju endel. Navet sitter i och nya lager till det kan man köpa på ebay.
Finns säkert mer folk här som vet mer än jag om dem

Snygga och lätta också såklart :D

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 06 Aug 2008 21:58

i det här sammanhanget är väl snygglo argumentet nog starkast(?). Sedan är de ju förbannat hårda oxo. Iom att det sitter få "ekrar" som är droppformade i dom så blir vindfriktionen lägre så det finns en ärodynamisk fördel oxo (så länge inte sid-vinden är för stark). Dom e inte så lätta men tillverkaren hävdar att styvhets och hållbarhetsfördelen övervinner vikt nackdelen. Vidare så menar dom att iom att de är gjorda i ett stycke så behöver de inte så mkt underhåll vilket ju oxo kan läsas som att om det går en eker får man köpa nytt hjul.
The Blood I bleed is Black indeed!

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 07 Aug 2008 03:04

Om sanningen nu ska fram är ju Aerospokes fruktansvärt överskattade, och ärligt talat är de allt annat än "aero". Om du tittar i listan där den jämförs med andra aerodynamiska hjul ser du att det faktiskt är ett rätt kasst hjul ur aerodynamisk synpunkt. http://www2.bsn.de/cycling/WheelAerodynamics.html

Tyvärr väger de bly också. Saken är den att viktfjanterierna är rätt meningslösa egentligen, eftersom nästan allt handlar om aerodynamik. Ett halvkilo mindre vikt på en redan lätt cykel motsvarar vinddraget av ett föremål i en pennas storlek som sticker ut i luften. Det säger något om hur mycket viktigare aerodynamik är än vikt. Det bör dock nämnas att när det gäller hjul, ökar vikten med mellan 1,5-2 gånger på grund av den kinetiska energin som skapas av de rullande hjulen. Med andra ord blir de redan tunga hjulen ännu tyngre.

Summa summarum: Om du vill vara snabb står du över, men om du vill vara inne: Go for it!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Re: Aerospokes

Post by Mossa » 07 Aug 2008 07:23

gerry wrote:Varför har alla(nåja) det?
Aerospoke är inte alla cyklisters drömhjul, det finns säkerligen fler än jag som tycker det ser ruggigt fult ut också. :D
Du behöver inte falla för ett grupptryck, skaffa de hjul du tycker är snygga/roliga/bra själv. Själv blev jag lite sugen på det här framhjulet, fulsnyggt i kvadrat! Men det krävs visst 32 cm bred framgaffel och antagligen en stor bunt pluringar ...

Image

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 07 Aug 2008 08:07

Klotgrill som hjul he he ..skitbra ju. Bara och dra av hjulet och öppnagrillen och köra,....
The Blood I bleed is Black indeed!

hejdå

Re: Aerospokes

Post by hejdå » 07 Aug 2008 11:54

Mossa wrote:
gerry wrote:Varför har alla(nåja) det?
Aerospoke är inte alla cyklisters drömhjul, det finns säkerligen fler än jag som tycker det ser ruggigt fult ut också. :D
Du behöver inte falla för ett grupptryck, skaffa de hjul du tycker är snygga/roliga/bra själv. Själv blev jag lite sugen på det här framhjulet, fulsnyggt i kvadrat! Men det krävs visst 32 cm bred framgaffel och antagligen en stor bunt pluringar ...

Image
är inte det hjulet som moser försökte använda när han skulle slå tim-rekordet? eller har jag fått det HEEEELT om bakfoten?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Re: Aerospokes

Post by Mossa » 07 Aug 2008 12:17

SimonBusk wrote:är inte det hjulet som moser försökte använda när han skulle slå tim-rekordet? eller har jag fått det HEEEELT om bakfoten?
Det stämmer nog, eftersom det är ett Moser-hjul. Finns till salu hos den ungerska vintage-butiken som Pean tipsade mig om under Köp & Sälj:
http://www.matuzmaster.hu/en/wheels/

Men nu blev vi nog alltför off-topic ... :oops:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 07 Aug 2008 15:51

Nej hjulet är inget Moser och Moser själv har inte använt det. Det var tänkt åt ett bygge av Battaglin som vart förbjudit som allt kul och innovativt . Hjulet finns i Ungern hos Geoff som är återförsäljare av Moser cyklar.

Image

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 07 Aug 2008 18:21

Ronny wrote:Nej hjulet är inget Moser och Moser själv har inte använt det. Det var tänkt åt ett bygge av Battaglin som vart förbjudit som allt kul och innovativt . Hjulet finns i Ungern hos Geoff som är återförsäljare av Moser cyklar.
Okej. Skumt isf att Geoff/Matuzmaster skriver att det är Moser-hjul. Häftig hoj för övrigt :D

Här är för övrigt länken till sidan med bilden, för de som vill läsa mer:
http://www.cyclingnews.com/sponsors/ita ... taglin.php

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 07 Aug 2008 18:36

Vikt hit och tabeller dit... När jag testade Aerospokehjulet på min Conti conversion så blev den en helt annan cykel. Cykeln som annars var lagom mkuk/hård med mitt radialekrade Open Pro framhjul blev tokstyv med Aerospokehjulet. Gick rakt som en pansarvagn. Och första gången jag ställde mig upp och bröt i götgatsbacken med det aerohjulet så kom nog den största chocken.
Cykeln rörde sig knappt i sidled.

Sen måhända att det finns bättre aerohjul. Men man kan ju betala 6000kr inkl tull och frakt för t.ex. ett HED 3 om man vill... http://www.benscycle.net/index.php?main ... ts_id=4133

Men det kändes faktiskt att det var lite tungt trots alla andra positiva egenskaper.
Men när jag flyttade över de till min Keirinram så försvann "tyngden" helt. Märks inte, smälter samman perfekt med cykelns geometri. Så nöjd!
Men det ska bli intressant att få prova ett 500g lättare nån gång... :p

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 07 Aug 2008 19:51

Mossa wrote:
Ronny wrote:Nej hjulet är inget Moser och Moser själv har inte använt det. Det var tänkt åt ett bygge av Battaglin som vart förbjudit som allt kul och innovativt . Hjulet finns i Ungern hos Geoff som är återförsäljare av Moser cyklar.
Okej. Skumt isf att Geoff/Matuzmaster skriver att det är Moser-hjul. Häftig hoj för övrigt :D

Här är för övrigt länken till sidan med bilden, för de som vill läsa mer:
http://www.cyclingnews.com/sponsors/ita ... taglin.php
Geoff ska man ta med en nya salt. Moser hjulen som han säljer är av träskivor och ej identiska de hjul som Moser använde på velodromen under sina rekord som var tillverkade av Ambrosio. Tunga hjul mätt i dagens mått men av kolfiber. Det fanns och kanske finns ännu fabrikanter i Italien som tillverkade hjul åt diverse cykelfabrikanter som sedan slängde på sin logga. Fanns ett ställe utanför Firenze har jag hört som tillverkade diskhjul under pionjäråren åt dels Ambrosio. Det där svulstiga hjulet vete fan vad det kommer ifrån. Står FIR på Battaglin monstret.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 07 Aug 2008 22:48

Klart man vill ha en styv, snabb och snygg cykel. Men handlar inte Aerohjul oftast, enbart, om att det ser grymt ut(smak fråga)?

Sedan är det väl klart att man vill att cykeln ska vara styv, bra respons och snabb. Men, och åter men, behövs det verkligen? En sak är väl ifall man tävlar i antingen velodrom eller lvg. Men för att åka runt i stan, trixa lite och annan "hobby-cykling"? Bara en ren och skär tanke. Ville man verkligen vara lätt och styv och snabb i alla lägen. Är då verkligen en stålram det bästa alternativet? Bör inte alla satsa på karbon och mer karbon isf. En 100% karbon-veldodromcykel bör inte väga mer än 5 kg kan man tycka.

Bara lite tankar.
Amores bicis!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 08 Aug 2008 00:03

Emotionell funktionalitet är ju livsviktigt.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 08 Aug 2008 07:47

solomon wrote:Emotionell funktionalitet är ju livsviktigt.
Amen

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 08 Aug 2008 08:41

solomon wrote:Emotionell funktionalitet är ju livsviktigt.
amen


men att ett aerospoke är vridstyvt e väl ingen tvekan...
The Blood I bleed is Black indeed!

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 08 Aug 2008 12:30

dan wrote:Klart man vill ha en styv, snabb och snygg cykel. Men handlar inte Aerohjul oftast, enbart, om att det ser grymt ut(smak fråga)?

Sedan är det väl klart att man vill att cykeln ska vara styv, bra respons och snabb. Men, och åter men, behövs det verkligen? En sak är väl ifall man tävlar i antingen velodrom eller lvg. Men för att åka runt i stan, trixa lite och annan "hobby-cykling"? Bara en ren och skär tanke. Ville man verkligen vara lätt och styv och snabb i alla lägen. Är då verkligen en stålram det bästa alternativet? Bör inte alla satsa på karbon och mer karbon isf. En 100% karbon-veldodromcykel bör inte väga mer än 5 kg kan man tycka.

Bara lite tankar.
Jo, jag håller med dig. Det är ju faktiskt så att väldigt många inom fixiekulturen bara eftersträvar image, och själva cyklandet i sig är av mindre vikt. Detta i en sådan hög grad att det nästan är patetiskt. Jag kan lova att en tråd med spokecards kommer få betydligt mer uppmärksamhet än en tråd med snabba cyklar. Tyvärr.

Visst väger karbon mindre, och är oftast också snabbare. Saken är dock att om man ska åka runt i stan och trixa runt så håller stålramen överlag betydligt bättre än karbonramen, vilket bör passa alla coola trixies. I dagsläget kan man dock hitta stålramar som inte alls väger mycket.

hejdå

Post by hejdå » 08 Aug 2008 12:57

Fixerad wrote:
dan wrote:Klart man vill ha en styv, snabb och snygg cykel. Men handlar inte Aerohjul oftast, enbart, om att det ser grymt ut(smak fråga)?

Sedan är det väl klart att man vill att cykeln ska vara styv, bra respons och snabb. Men, och åter men, behövs det verkligen? En sak är väl ifall man tävlar i antingen velodrom eller lvg. Men för att åka runt i stan, trixa lite och annan "hobby-cykling"? Bara en ren och skär tanke. Ville man verkligen vara lätt och styv och snabb i alla lägen. Är då verkligen en stålram det bästa alternativet? Bör inte alla satsa på karbon och mer karbon isf. En 100% karbon-veldodromcykel bör inte väga mer än 5 kg kan man tycka.

Bara lite tankar.
Jo, jag håller med dig. Det är ju faktiskt så att väldigt många inom fixiekulturen bara eftersträvar image, och själva cyklandet i sig är av mindre vikt. Detta i en sådan hög grad att det nästan är patetiskt. Jag kan lova att en tråd med spokecards kommer få betydligt mer uppmärksamhet än en tråd med snabba cyklar. Tyvärr.

Visst väger karbon mindre, och är oftast också snabbare. Saken är dock att om man ska åka runt i stan och trixa runt så håller stålramen överlag betydligt bättre än karbonramen, vilket bör passa alla coola trixies. I dagsläget kan man dock hitta stålramar som inte alls väger mycket.
EDIT: här kommer lite ot-gnäll

Tråden om spoke-cards som var uppe här om sistens blev inte alls lång, trådarna med snabba cykla är många och långa. Anledningarna till att köra stålramar är fler än att man vill trixa på dom, själ, känsla och integritet är ord som är viktiga för mig i valet av cykel. Visst skulle jag kunna köpa en ful-tysk kolfiberram och slänga på en massa lätta och aero-utformade delar. Sen skulle jag kunna raka av mig mitt skägg och börja vaxa min kropp, men vet du vad. Jag är nöjd med att cykla lite långsammare än kolfiber/alu tokarna som far fram på ladsvägarna som skrämda grävlingar. Nej, jag cyklar inte för att jag vill cykla långt och snabbt i första hand (även om jag gärna gör det), hade jag gjort det hade jag inte cyklat fixed. Jag cyklar för att jag älskar att trampa, för att jag gillar gemenskapen cyklister emellan och framför allt eftersom att cykel-kultur är estetiskt tilltalande och idiotiskt på ett lagom tilltalande sätt.

Ska du trixa ska du ju knappast ha en velodrom-ram, då får du väl satsa på en sån där BMW-gangsta track eller mecka om någon slags MTB till fastnav... Kolla bara på japanerna och hur dom tokar till det med gamla MTB-styren och packningar vid styrrören, varken estetiskt eller coolt. Bara fult...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 08 Aug 2008 13:22

Kolla bara på japanerna och hur dom tokar till det med gamla MTB-styren och packningar vid styrrören, varken estetiskt eller coolt. Bara fult...
Det beror på hur man ser på det. Jag tycker personligen estetik inte bara handlar om hur något ser ut rent bildligt utan tycker att även funktion, lekfullhet, nyskapande och oliktänkande kan vara intressant estetiskt. Allt behöver ju inte ristas i sten, bara för man testar något oortodoxt styre/annan komponent, det går ju byta, ha fler hojjar, inte ta på så stort allvar etc. De flesta nya idéer börjar alltid med att någon sätter sig mot och tycker att det är fult/larvigt/dumt. Själv tycker jag att japaner (och andra) som hittar på knas med hojjarna är råmäktigt men kanske inte den typ av cykel jag själv skulle skissa fram om jag var cykeldesigner, men också just därför.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 08 Aug 2008 15:36

SimonBusk wrote:
EDIT: här kommer lite ot-gnäll

Tråden om spoke-cards som var uppe här om sistens blev inte alls lång, trådarna med snabba cykla är många och långa. Anledningarna till att köra stålramar är fler än att man vill trixa på dom, själ, känsla och integritet är ord som är viktiga för mig i valet av cykel. Visst skulle jag kunna köpa en ful-tysk kolfiberram och slänga på en massa lätta och aero-utformade delar. Sen skulle jag kunna raka av mig mitt skägg och börja vaxa min kropp, men vet du vad. Jag är nöjd med att cykla lite långsammare än kolfiber/alu tokarna som far fram på ladsvägarna som skrämda grävlingar. Nej, jag cyklar inte för att jag vill cykla långt och snabbt i första hand (även om jag gärna gör det), hade jag gjort det hade jag inte cyklat fixed. Jag cyklar för att jag älskar att trampa, för att jag gillar gemenskapen cyklister emellan och framför allt eftersom att cykel-kultur är estetiskt tilltalande och idiotiskt på ett lagom tilltalande sätt.

Ska du trixa ska du ju knappast ha en velodrom-ram, då får du väl satsa på en sån där BMW-gangsta track eller mecka om någon slags MTB till fastnav... Kolla bara på japanerna och hur dom tokar till det med gamla MTB-styren och packningar vid styrrören, varken estetiskt eller coolt. Bara fult...
Jag kan inte säga att jag håller med dig om att det finns många och långa trådar om snabba cyklar, det enda jag har sett är bilder på "snabba" och "snygga/tuffa" ramar och cyklar. Det säger mig ingenting alls, utan bara det jag tidigare har påstått: att utseende och image är det absolut viktigaste. Nu vet jag inte riktigt varför du skrev en hel historia om dig själv, men du kanske tog åt dig av kritiken, vad vet jag.

Faktum kvarstår fortfarande att väldigt många fixieåkare inte vet någonting om självupplevd känsla och själ, utan det som är inne är "själ" för dessa åkare. Och mitt påstående om att stålramar passar de som vill göra trick och skutta runt bättre än material som kolfiber kvarstår även det, då jag inte i övrigt har lagt upp en lista på varför man skulle använda stålram.

Ditt sista påstående går tvärtemot din tidigare ganska öppna linje om att man ska cykla som man trivs, genom att klanka ned på vad andra anser vara ett nöje. Mycket paradoxalt.

Post Reply