Shimano Dura-Ace AX

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 23 Nov 2010 19:08

Fick en trevlig NOS-stolpe i posten:
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 29 Nov 2010 07:39

Kom över lite fina stickers.

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 29 Nov 2010 15:10

"Kom över" mitt eget tips trots att det varken är en äkta Viner, det är en replika/plagiat av märket Colnero, eller aerorör eller i min storlek :P. Men det var så billigt så det var smidigare att köpa hela cykeln än att försöka jaga rätt på flaska och styrstam löst.. Nog har jag gjort ett kap trots allt ;)
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 11 Dec 2010 10:29

Mitt letande börjar att gå in i en ny fas. Har de flesta större grejer (förutom ram) och börjar därför leta efter småplock som vajrar, krans, snabbkopplingar, styrlager, kedja etc.

Kransen är tydligen 7-delad. Någon som har tips om var man kan få tag på en sådan? Vad heter den? Fungerar det med modernare 7-delade kransar?

Image

User avatar
skatebird
Posts: 43
Joined: 13 Jul 2010 15:05
Location: Stockholm
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by skatebird » 11 Dec 2010 19:25

Image

Inte riktigt Dura-Ace, men tänkte ändå visa mitt senaste förvärv: en Motobécane Profil 2 med Shimano Adamas-bromsar och vevparti.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 11 Dec 2010 19:26

Rokkoko wrote:Mitt letande börjar att gå in i en ny fas. Har de flesta större grejer (förutom ram) och börjar därför leta efter småplock som vajrar, krans, snabbkopplingar, styrlager, kedja etc.

Kransen är tydligen 7-delad. Någon som har tips om var man kan få tag på en sådan? Vad heter den? Fungerar det med modernare 7-delade kransar?

[img]aero_prylarjpg[/img]
Förträffligt! För att svara på din undrar, nej det går inte med modernare kassetter om du inte byter ut hela frihjulsbodyn. Vilket om jag förstått det hela rätt är näst intill omöjligt då shimano slutat tillverka det verktyg man använder för att få av den befintliga. Men det går säkert på det ena sättet eller det andra, jag funderar själv på att försöka göra det på ett par an mina nav. Man måste bara hitta en ersättare som passar på navet.

Nya kassetter kör Hyperglide och träs som en helhet över bodyn, AX-serien kom innan det systemet kom till och kör därför med Uniglide som är kransar som är uppdelade i lösa drev med distanser i mellan och en låsring ytterst. Det ska gå att fila i AX-bodyn för att få på en modern kassett, men då måste man använda det minsta drevet från en Uniglidekassett som låsring. Står mycket om detta hos Sheldon!

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 11 Dec 2010 20:15

Viggen: Stort tack! Betyder det då att alla 7-delade Uniglidekransar passar?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 11 Dec 2010 21:25

Visst är det så att alla 7-delade (och 6-delade för 600 AX, tror eventuellt att man kan få på 7-delade där med) passar! Ska försöka rota i det där med att bygga om till modern Hyperglide lite mer :)

Det tråkiga med Uniglide är ju att dom ej tillverkas längre så det kan bli svårt att hitta fräscha kassetter. Men oftast verkar folk lösa det genom att köpa en ny Hyperglidekasett och fila i sin Uniglide body och använda deras gamla distanser och plocka isär Hypergliden som lösa drev och köra med sista låsringen från Uniglide setet ytterst. Sheldon beskriver skillnaden bra:
Image
Uniglide vs Hyperglide
Image
Skillnaden i bodyn (i övergången hade man gängor på Hyperglide-bodys för att kunna köra båda sorters kassetter).

Hoppas det var till hjälp, det står mer här:
http://www.sheldonbrown.com/k7.html
Om "transplantation" av frihjulsbodys:
http://www.sheldonbrown.com/k7.html#transplant

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Indurain » 11 Dec 2010 21:37

Galenskap att fila i bodyn
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 11 Dec 2010 21:41

Tack Viggen. Kollade Sheldons sida efter det att jag hade postat. Jag har ingen vidare lust att fila i min body så jag får nog försöka hitta en sådan där uniglide-krans. Borde väl inte vara helt omöjligt?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 11 Dec 2010 22:01

Indurain wrote:Galenskap att fila i bodyn
Jotack det är inte så sunt. Men folk gör mycket konstigt..

Man kan ju flippa på dreven när dom blivit slitna också på en uniglide (identiska sidor), för att verkligen slita ner dom ordentligt, om nu ena sidan börjar bli riktigt kass. Men man borde nog kunna hitta det där verktyget som Shimano inte tillverkar längre för att få av en uniglide-body och byta mot en Hg-body. Bukten och allt det där...

Men nej det är nog knappast omöjligt att få tag på en uniglide body, men dom kan nog kosta en del om dom är i bra skick.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by olebole » 12 Dec 2010 01:57

Lite OT: Men bara för din kännedom Viggen så är även moderna kassetter uppdelade i lösa drev ;)

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 12 Dec 2010 12:14

När det kommer till kedja då? Är det Uniglide som gäller även där eller fungerar mer moderna kedjor tillfredsställande?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Indurain » 12 Dec 2010 12:19

Rokkoko wrote:När det kommer till kedja då? Är det Uniglide som gäller även där eller fungerar mer moderna kedjor tillfredsställande?
Moderna kedjor fungerar bättre, köp en 9-delad, dura ace eller sram pc991
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Rokkoko » 12 Dec 2010 12:24

Indurain wrote:
Rokkoko wrote:När det kommer till kedja då? Är det Uniglide som gäller även där eller fungerar mer moderna kedjor tillfredsställande?
Moderna kedjor fungerar bättre, köp en 9-delad, dura ace eller sram pc991
Googlade lite och hittade detta. Är det fel?

"By all means buy the 8-speed chain and if you can find it buy a 7-speed
chain. The 9 and 10 speed chains can fall between the chainrings when you
shift from big to small."

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 12 Dec 2010 19:16

olebole wrote:Lite OT: Men bara för din kännedom Viggen så är även moderna kassetter uppdelade i lösa drev ;)
Förvisso sant, men inte "lika lösa" ;)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by pjocke » 12 Dec 2010 19:32

Viggen wrote:Förvisso sant, men inte "lika lösa" ;)
På en Ultegra-kassett sitter de tre största dreven ihop och resterande sju är lösa, så rent numerärt är de "lösare" än de sjudelade gammelkassetterna.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 12 Dec 2010 22:06

pjocke wrote:
Viggen wrote:Förvisso sant, men inte "lika lösa" ;)
På en Ultegra-kassett sitter de tre största dreven ihop och resterande sju är lösa, så rent numerärt är de "lösare" än de sjudelade gammelkassetterna.
Spannend! Man ska lära sig sent.. Har hittills inte haft nöjet att beblanda mig så mycket med fler kassetter än min 7-delade HG som är rätt fast förutom sista drevet och låsringen och de UG kassetter som hör till AX-serien som är helt lösa.

petterovski
Posts: 267
Joined: 26 Jul 2009 16:06

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by petterovski » 13 Dec 2010 15:20

Dura-Ace AX hjulpar med mavic gp4 fälgar. Kanske kan vara något?

Image

http://bike-vintage.com/wheels/465-for- ... -7370.html" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Shimano Dura-Ace AX

Post by Viggen » 13 Dec 2010 15:40

Inte illa. Dom som letar vevar hittar även dessa där:
http://bike-vintage.com/crankset-/267-s ... 170mm.html
Image

EDIT:
Glömde ju denna! Om någon vill bli märkes/rampolare med mig och mina fina Norta Aero, byggdes i Japan av Miyata när det begav sig i Tange Aero. Klockar in runt 3kg inkl gaffel med växlar+bromsar (utan vajrar monterade).
Mått:
seat tube cc-58 cm
seat tube ct-60 cm
top tube cc-56 cm
pris: 155,91 € galet billigt..
Image
Image

Post Reply