Hipster eller icke Hipster?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Hipster eller icke Hipster?

Post by freddie » 01 Aug 2008 15:44

Läste precis en intressant artikel om Hipsters, ett uttryck och fenomen som inte är helt rumsrent vilket jag tycker är lite synd. Jag tycker synd om hipstergenerationen som inte vågar tillhöra någon identifierbar rörelse. Samtidigt är det just det jag gillar med vår samtida subkultur: att den inte har några 'regler' så att säga...

Sen blir jag påmind att jag börjar ramla över 30-strecket ganska ordentligt och borde egentligen inte intressera mig för sånt här utan satsa på att få ölmage, stabil ekonomi och familj. Trots detta så är jag nog ändå en hipster, eller?

Vet ni om att ni är hipsters? Om inte läs denna artikeln vilket är skälet till detta svamlande:

"Punks wear their tattered threads and studded leather jackets with honor, priding themselves on their innovative and cheap methods of self-expression and rebellion. B-boys and b-girls announce themselves to anyone within earshot with baggy gear and boomboxes. But it is rare, if not impossible, to find an individual who will proclaim themself a proud hipster."

http://www.adbusters.org/magazine/79/hipster.html

Johan[London]
Posts: 1
Joined: 25 Jul 2008 15:24

Post by Johan[London] » 01 Aug 2008 16:46

Image

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 01 Aug 2008 17:22

Eller varför inte köra den svenska versionen?

Image
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 01 Aug 2008 17:34

Som en person anmärkte efter artikeln: de flesta hipsters är vita. Troligtvis också medelklass säger jag.

Nåja. Jag vet att det här är uttjatat redan. Har själv följt debatten sen 2005 men jag försökte faktiskt vara lite seriös eftersom artikeln var så provocerande.

Gillar den svenska varianten av hipsterbingo :wink:

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 01 Aug 2008 20:02

Johan[London] wrote:Image
hehe den var skoj, matchade in på 7 rutor men ingen bingo. Jag är nog ingen hipster endå, phuu :lol:

hejdå

Post by hejdå » 01 Aug 2008 20:13

helt allvarligt så skiter jag fullständigt om jag blir kallad för hipster, äkthet är inget jag värderar speciellt högt...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 01 Aug 2008 20:28

SimonBusk wrote:helt allvarligt så skiter jag fullständigt om jag blir kallad för hipster, äkthet är inget jag värderar speciellt högt...
Busken, du är äkta, vare sig du vill eller inte.
Cogs 'n Kegs

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 01 Aug 2008 21:02

Men det dar med chinos...anvandr verkligen nagon chinos? Funkar det lika bra med upprullade Dickies?

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 02 Aug 2008 01:42

jsssshhg e sjukt mycke hipster, fakenger och vad nu alt kallardet...hahah..and i dont give a shit...hahah

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 02 Aug 2008 01:50

I den amerikanska har jag inte en enda träff men i sverigevarianten får jag en rad. Brooks, mac pro, Colnago och media. Alltså tuff men ingen hipster. ;)
Last edited by Jonatan S on 02 Aug 2008 08:28, edited 1 time in total.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 02 Aug 2008 08:23

Vissa skulle kanske kalla mig fakenger? Men jag ogillar termen, inte bara för att den skulle kunna användas på mig av vissa, utan för att det är ett typiskt begrepp som används av en glädjelös och självisk skara utan självsäkerhet och självdistans för att de är griniga över att fler än dom kommit under fund med att vissa atribut och metoder är praktiska och trevliga - oavsett om de som det pekas på, och skrattas åt kom fram till dessa atribut och metoder mer eller mindre autonomt eller i medveten påverkan av tidigare händelser och handlingar. Om man använder en term som "fakenger", oavsett om det är på sig själv eller någon annan, handlar det uppenbart om osäkerhet.

För just detta uttrycket går jag inte speciellt långt när jag hävdar att: axelväska lär knapast vara först använt av cykelbud, utan förmodligen många hundra år innan cykeln fanns, oväxlade cyklar har de flesta använt som barn, fastnav var den första av cyklar (för att inte tala om enhjulingen) och det enda som gällde långt före någon cykel ersatte häst och löpare för akuttransport av bärbara, viktiga ting.

Kanske vissa velodrom-cyklister med liknande glädjelösa och själviska drag (utan självsäkerhet och självdistans) har pekat på, och skrattat åt cykelbud som kört bancyklar på gatorna?

Idén om unicitet är människosläktets cancer.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 02 Aug 2008 09:17

0x000003 wrote:Vissa skulle kanske kalla mig fakenger? Men jag ogillar termen, inte bara för att den skulle kunna användas på mig av vissa, utan för att det är ett typiskt begrepp som används av en glädjelös och självisk skara utan självsäkerhet och självdistans för att de är griniga över att fler än dom kommit under fund med att vissa atribut och metoder är praktiska och trevliga - oavsett om de som det pekas på, och skrattas åt kom fram till dessa atribut och metoder mer eller mindre autonomt eller i medveten påverkan av tidigare händelser och handlingar. Om man använder en term som "fakenger", oavsett om det är på sig själv eller någon annan, handlar det uppenbart om osäkerhet.

För just detta uttrycket går jag inte speciellt långt när jag hävdar att: axelväska lär knapast vara först använt av cykelbud, utan förmodligen många hundra år innan cykeln fanns, oväxlade cyklar har de flesta använt som barn, fastnav var den första av cyklar (för att inte tala om enhjulingen) och det enda som gällde långt före någon cykel ersatte häst och löpare för akuttransport av bärbara, viktiga ting.

Kanske vissa velodrom-cyklister med liknande glädjelösa och själviska drag (utan självsäkerhet och självdistans) har pekat på, och skrattat åt cykelbud som kört bancyklar på gatorna?

Idén om unicitet är människosläktets cancer.
Skit bra skrivet där.

hejdå

Post by hejdå » 02 Aug 2008 09:44

0x000003 wrote:Vissa skulle kanske kalla mig fakenger? Men jag ogillar termen, inte bara för att den skulle kunna användas på mig av vissa, utan för att det är ett typiskt begrepp som används av en glädjelös och självisk skara utan självsäkerhet och självdistans för att de är griniga över att fler än dom kommit under fund med att vissa atribut och metoder är praktiska och trevliga - oavsett om de som det pekas på, och skrattas åt kom fram till dessa atribut och metoder mer eller mindre autonomt eller i medveten påverkan av tidigare händelser och handlingar. Om man använder en term som "fakenger", oavsett om det är på sig själv eller någon annan, handlar det uppenbart om osäkerhet.

För just detta uttrycket går jag inte speciellt långt när jag hävdar att: axelväska lär knapast vara först använt av cykelbud, utan förmodligen många hundra år innan cykeln fanns, oväxlade cyklar har de flesta använt som barn, fastnav var den första av cyklar (för att inte tala om enhjulingen) och det enda som gällde långt före någon cykel ersatte häst och löpare för akuttransport av bärbara, viktiga ting.

Kanske vissa velodrom-cyklister med liknande glädjelösa och själviska drag (utan självsäkerhet och självdistans) har pekat på, och skrattat åt cykelbud som kört bancyklar på gatorna?

Idén om unicitet är människosläktets cancer.
Men låt dom skratta! Äkthet är ett ruttet begrepp, att du validerar ditt användande av en cykelbudsväska är ju helt onödigt! Du gillar väskan, så använd den! Jag ÄLSKAR till exempel darkthrone och fenriz, bästa rockbandet någonsin tycker jag. Men inte fan tänker jag lyssna på gorgoroth bara för att verka creddig bland deprimerade black metal fans! Någon dag kanske jag börjar gilla schack, då vill jag ha möjligheten att börja spela schack utan att först läsa in hela kasparovs livs historia och sedan tala passionerat om det där ögonblicket när han slog en dator på sena efterfester.

Självklart är kunskap en egenskap som jag värderar högt hos mig själv och hos handra, på områden där jag vet mer än andra kan jag triumfera, äga territoriet liksom, det är skönt. Andra som besitter stora mängder kunskap har ju ett visst mått av respekt med sig. Sheldon Brown var ju till exempel en auktoritet i cykelsvängen, hade Sheldon varit arrogant och småsint hade jag knappats haft så varma tankar om honom.

Allt för många gånger i mitt liv har jag sett dom stora killarna blåsa förbi på sina skateboards, skrattat när man inte vågade droppa in i minirampen, höjt ögonbryn & skakat på sina huvuden när man spelat ante up en andra gång på kvällen för att dansgolvet VERKLIGEN skulle gå igång då osv.

Idag har vinden precis som för petter, vänt. Om det är någon som tycker att jag är en tönt för att jag kör med plastclips och en alldeles för lång bult till sadelröret så är det ju deras förlust. Jag älskar att cykla och det tänker jag inte ursäkta mig för! Jag tänker inte heller sätta mig över någon annan och döma ut de personerna som hipsters/fakengers eftersom att

a) även jag påverkas av det popkultrella flödet, för tre år sedan tyckte jag att disco var lite för långsamt och lökigt. Då ville jag höra extremt snabba beats från detroit, idag så ljuder det en blandning av mycket konstig musik hemma, inklusive långsam disco och baleariska tongångar.

b) en hipster är en hipster eftersom att den använder vissa attribut för att positionera sig på den popkulturella kartan, inte för att den personen är genuint intresserad av det den håller på med. Men jag VET ju faktiskt inte hur mycket den här personen i fråga egentligen brinner för sitt fastnavs cyklande eller sitt klubbande. Jag är en nördig person, kan lätt sätta i mig extremt stora mängder information om de mest triviala ämnen, men alla är inte som jag. Alltså tänker inte bestämma åt någon annan hur äkta dom är.

c) det kommer visa sig vem det är som har blivit biten av cykeldjävulen på riktigt för eller senare ändå, när vintern kommer, om ett par år när snakeboarden får sin oväntade renässans osv. Varför exkludera en mängd potentiellt jätte-trevliga människor på vägen? Gillade dom att cykla en kortare period är ju även det helt utmärkt liksom.


Summa summarum? Jo, vi har alla olika motivationer till att ge oss ut på vägarna och cykla. Det är okej, en del bor i radhus, andra i andrahand. Några jobbar på kontor och andra på klubb, så länge vi cyklar, har roligt och är snälla mot varandra är det all good med mig!

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 02 Aug 2008 10:24

Amen! :D

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 02 Aug 2008 19:40

Mossa wrote:Amen! :D
Låt stå!

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 02 Aug 2008 20:44

Jag tror att folket på detta forum är de trevligaste som finns i vårat land. Jag har inte sett att någon någonsin skrivit något elakt eller förolämpande. Tvärt emot så har jag fått inbjudan att sova på en dansk soffa, jag har sett hur nybörjare inte fnyses åt utan välkommnas och får precis den hjälp dom är ute efter, trots att det ibland är ubertriviala saker och smått hopplösa situationer. Mentaliteten bland oss fixed-åkare är underbar. Om jag skickar ett pm till nån av er som bor i Götebrog och säger att jag kommer ner till helgen och vill cykla lite så får jag säkert som svar att jag kan bo hos dem, hänga med på nån fest, äta deras mat och hångla med deras flickvänner. Eller kanske inte det sista då. Men jag är övertygad av att många ställer upp på en tur och tycker att det är roligt att cykla samtidigt som man lär känna en ny människa.

eh... jag kommer till Göteborg nästa helg, ska på WOW men har ingenstans att bo... hungrig och singel är jag också.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 02 Aug 2008 20:45

Vad nu detta hade med denna tråd att göra.

User avatar
freddie
Posts: 141
Joined: 28 May 2008 15:04
Location: Öland

Post by freddie » 02 Aug 2008 20:45

Det där var riktigt vackert Simon! Tänk om vi alla i Sverige kunde tänka så. Nu så tycker jag faktiskt att alla jag träffat här tänker så förnuftigt och jag hoppas vi fortsätter med det och struntar i attityder. Det är oundvikligt att snegla åt USA eftersom detta är sprunget ur den kulturen men de verkar ibland ha större problem med dessa dåliga idéer kring vem som är bättre än den andre osv. Vi verkar ha en chans att undvika det känns det som.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

cat and girl

Post by calavera » 03 Aug 2008 21:32

Image

Post Reply