Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 24 Aug 2010 20:52

Hej! Jag sitter just nu och funderar på att byta mitt styrlager och att jag kanske ska försöka göra det själv i lugn och ro i höst.

Anledningen till dessa tankar är att det inte verkar finnas någon seriös cykelhandlare i Malmö som kan behandla min ögonsten med respekt. Själv är jag enormt rädd om den men så är inte alltid fallet med cykelhandlarna.

För ett tag sedan lämnade jag min andracykel till en smärre reparation hos malmös största cykelhandlare. När jag hämtade cykeln var den korrekt reparerad men efter hand har jag upptäckt massor av skador på cykeln. Allt från böjda skärmar och skärmstag till avslagen färg på hela ramen.

Svaret fick jag i kväll när jag passerade affären vid stängningsdags och ser personalen helt enkelt vårdslöst och hastigt hiva upp cyklarna ovanpå varandra inne i butiken! Inte konstigt att det blir skador!!!

Jag har alltid sett malmös cykelhandlare som sura och buttra, moderna butiker som i Stockholm och Köpenhamn finns inte här. Är det inte dags för en nyordning snart?

Image
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Fredde » 24 Aug 2010 21:15

Ha ha det där var ju faktiskt helt sjukt!

/Fredde

chrillan
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2009 14:22
Location: Malmö

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by chrillan » 24 Aug 2010 21:37

Streamliner wrote: Jag har alltid sett malmös cykelhandlare som sura och buttra, moderna butiker som i Stockholm och Köpenhamn finns inte här. Är det inte dags för en nyordning snart?
+1
Nu har jag inte jättebra koll på butikerna i stan men ja, fan vad fint det hade varit med en butik med inriktning fixed gear etc!

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by pjocke » 25 Aug 2010 06:25

Öh, vilken butik är den där bilden från? Aldrig sett något liknande.

Fridhems Cykelaffär på Östra Rönneholmsvägen tycker jag och garanterat många med mig är ett bra ställe där man får bra service och ens prylar behandlade med respekt. Min Vigorelli är byggd av Joel på Fridhems, och jag har nog haft fyra eller fem andra cyklar inlämnade där i andra ärenden. Har aldrig blivit missnöjd vare sig med deras arbete eller service.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by jp » 25 Aug 2010 15:13

det där på bilden är den andra fridhemsaffären.. gå till joel som pjocke säger istället, han vet vad som gäller.
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by olebole » 25 Aug 2010 15:14

pjocke wrote:Öh, vilken butik är den där bilden från? Aldrig sett något liknande.

Fridhems Cykelaffär på Östra Rönneholmsvägen tycker jag och garanterat många med mig är ett bra ställe där man får bra service och ens prylar behandlade med respekt. Min Vigorelli är byggd av Joel på Fridhems, och jag har nog haft fyra eller fem andra cyklar inlämnade där i andra ärenden. Har aldrig blivit missnöjd vare sig med deras arbete eller service.

Det ser ut som den andra Fridhems-butiken...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 25 Aug 2010 16:58

Alldeles rikigt, det är Fridhems på Tessins väg. Om du någon gång blir trött på cyklar och verkligen vill sluta med den hobbyn så gå till den affären en kväll och titta in i butiken en stund så blir du så deprimerad att du börjar golfa, rida eller spela vattenpolo i stället.

Det du ser förutom hela bråten med cyklar är ett flertal stora gröna växter som sedan flera år är döda och nu bara står och hänger i hörnen. Du ser också om du är uppmärksam en massa högar med cykelkataloger från 2004 och framåt i displayställen eller bara liggande i fönsterkarmen.

Jag vill med detta säga att det är ett under att man kan driva en butik i detta århundrade med en sådan slapp inställning. Dock förefaller man ha mängder med kunder med förvisso vanliga cyklar som vill ha lagat punkor och bytt kedjor. Det är kanske där ambitionen slutar.

Jag håller helt med om att butiken på Rönneholmsvägen är betydligt fräschare, om än lite dammig, och har en helt annan koll på både fixie, BMX, glidare etc. Det ska de absolut ha credit för.

När det gäller mitt headsetbyte så blir det nog hos Rönneholmsvägen eller möjligtvis proBike på Nobelvägen. Vet dock inte så mycket om dem mer än att Team Solde tydligen har dem som sponsor, det är gott det också.

Slutligen kan man credda Fridhems på Tessins väg en aning om man är på jakt efter en sprillans ny racer från 1980 med växelreglage på ramröret, de har en massa sådana nya (osålda på sin tid) hängande i taket, kanske rent av ett fynd, så som det kan bli när tiden stått stilla.
Loch Ness is Deep.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by olebole » 25 Aug 2010 17:40

Ett styrlagerbyte är ju ingen jättegrej att göra själv annars?



Mitt mål är att ha verktyg/kunskap för att vara självförsörjande på meksidan. Jag är inte där än men jag kämpar åt det hållet!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 25 Aug 2010 19:50

Håller helt med dig, jag ska göra det själv har jag bestämt. Det finns ju en utmärkt handledning på Happy MTB, det enda är väl att man ska komplettera pressanordningen så att den inte bara trycker på lagerskålarnas ytterkant utan hellre i dess mitt.

Det man undrar är ju hur hårt lagerskålar sitter på en relativt ny cykel?
Och hur hårt är det att pressa in de nya, är det ett kämpajobb eller går det rätt lätt?

Sådant undrar man ju över, men tar man det lugnt och har fixat/gjort bra verktyg ordnar det sig.

Jag frågade en mekarvan kompis som bytt styrlager hur han fick bort sina. Han svarade: "Jag tog bara min rörtång och vred av dem, inga problem." Så avslappnad tänker jag nog inte vara, jag kör nog med knackmetoden. Får jag inte loss dem så kam man försiktigt fila ett spår genom lagerskålen så spänningen minskar. Det ska nog ordna sig.
Loch Ness is Deep.

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Enigma » 26 Aug 2010 08:30

Streamliner wrote:Hej! Jag sitter just nu och funderar på att byta mitt styrlager och att jag kanske ska försöka göra det själv i lugn och ro i höst.

Anledningen till dessa tankar är att det inte verkar finnas någon seriös cykelhandlare i Malmö som kan behandla min ögonsten med respekt. Själv är jag enormt rädd om den men så är inte alltid fallet med cykelhandlarna.

För ett tag sedan lämnade jag min andracykel till en smärre reparation hos malmös största cykelhandlare. När jag hämtade cykeln var den korrekt reparerad men efter hand har jag upptäckt massor av skador på cykeln. Allt från böjda skärmar och skärmstag till avslagen färg på hela ramen.

Svaret fick jag i kväll när jag passerade affären vid stängningsdags och ser personalen helt enkelt vårdslöst och hastigt hiva upp cyklarna ovanpå varandra inne i butiken! Inte konstigt att det blir skador!!!

Jag har alltid sett malmös cykelhandlare som sura och buttra, moderna butiker som i Stockholm och Köpenhamn finns inte här. Är det inte dags för en nyordning snart?

Image
Wow helt galet det där.
Påminner mig om en cykelhandlare där jag växte upp, såg nog värre ut än det där.
Jag snackade med nya ägaren för ett tag sen och han sa att det hade fått rensa ut ca 70 cyklar som låg på hög i verkstan.
Hemskt att en del handlare gör på det viset.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Muffat Stål » 26 Aug 2010 10:01

Skönt att de håller affären upplyst på natten så man ser eländet i alla fall. En ärlig och transparent organisation helt enkelt!

Har själv byggt en egen styrlager-press och använt på två hojar. På den ena gick det som smort och skålarna gled in rakt och fint men på den andra ramen gick jag bet. Helt omöjligt att få dem linjerade trots en ganska hygglig press så jag fick ta det till den lokala verkstan. Där hökade jag dock över axeln under hela operationen för att skydda ögonstenen...

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 26 Aug 2010 16:51

Det betyder att man har 50% chans att lyckas med styrlagerbytet alltså... :roll:

På tal om den eländiga cykelhandlaren i Malmö så finns det ju rena motsatsen också i Köpenhamn, är det för långt åt andra hållet? Kolla länken...
http://www.specializedconceptstore.net/ ... 102&lng=EN
Loch Ness is Deep.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by pjocke » 26 Aug 2010 17:03

Det där har jag hört är anledningen till att Specialized kommer att "försvinna" från många cykelbutiker runt om i landet. Minns inte vem det var som påstod det, men jag har för mig att Specializeds nya krav för att få sälja deras grejer var att man gick all in och blev en Specializedbutik med Specializedinredning och hela klabbet.

EDIT: Sen tycker jag det är lite si och så med att jämföra en konceptbutik med en cykelverkstad... :)

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 26 Aug 2010 17:26

Aha, nu förstår jag varför ProBike på Nobelvägen rear sina Specialized. :idea:
Loch Ness is Deep.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Nomis » 26 Aug 2010 19:38

När vi är inne på ämnet,

hur överlever dessa små lbs:er som finns i olika källarlokaler? Utanför ligger en hel hög med cykelskelett som de har rensat på delar. Är det så att de helt enkelt lyckas överleva genom att återvinna delar?

Någon?

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 26 Aug 2010 21:19

Den enes död den andres bröd menar du?

Men nu händer det saker i cykelbutiken! :mrgreen: Jag passarade just nu igen och idag ser det helt annorlunda ut där inne. Cyklarna står prydligt uppradade och inte en enda är staplad!

De utgångna katalogerna ligger fortfarande i förnsterkarmarna men är nu mer organiserat i prydliga högar. Det känns också som att det är lättare att titta in i butiken, kanske har några gamla reklamgrejor tagits ned? Svårt att avgöra.

Än mer mystiskt blir det när jag plötsligt nu upptäcker att det sitter något som ser ut som reserveratlappar på fyra av de gamla hojarna som hänger i taket...!

Har de rent av sett våra inlägg?
Har de rent av agerat?
Har de på kuppen fått fyra hojar sålda till någon av oss?

I så fall har vi utövat konsumentmakt :D :D :D :D :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by jp » 26 Aug 2010 21:45

Jag trodde länge att det var begagnade cyklar till försäljning som stod i hundratal utanför men det visade sig att det rör sig om reparationer som väntar på sina ägare.. O ibland blir det uppenbarligen högen över natten eftersom de inte får plats på annat vis i kombination med sjukt arbetsbitter personal som bara vill hem fortast möjligt. Galet.

Tror lapparna du såg är prislapparna som alltid suttit där, sorry.
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Ronny » 27 Aug 2010 08:02

Nomis wrote:När vi är inne på ämnet,

hur överlever dessa små lbs:er som finns i olika källarlokaler? Utanför ligger en hel hög med cykelskelett som de har rensat på delar. Är det så att de helt enkelt lyckas överleva genom att återvinna delar?

Någon?
Svarta pengar är det enda. Cykel är alltför säsongbetonat för småhandlarna.
Мясо это убийство

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Streamliner » 27 Aug 2010 08:07

Om inte svarta pengar så åtminstone svarta fingrar, det brukar väl cykelhandlare ha? :lol:
Loch Ness is Deep.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Cykelhandlaren vår tids grovsmed?

Post by Nomis » 27 Aug 2010 08:10

Ronny wrote:
Nomis wrote:När vi är inne på ämnet,

hur överlever dessa små lbs:er som finns i olika källarlokaler? Utanför ligger en hel hög med cykelskelett som de har rensat på delar. Är det så att de helt enkelt lyckas överleva genom att återvinna delar?

Någon?
Svarta pengar är det enda. Cykel är alltför säsongbetonat för småhandlarna.

Pratade med en kompis om detta strax efter inlägget, han berättade att han lämnade in hojen för att fixa punka, en vecka senare blir det punka igen och han bestämmer sig för att titta på slangen, visar sig då att slangen är lagad med lapp...till en kostnad av 90 spänn...

Post Reply