Fixeringens filosofi och teknik

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
mzee
Posts: 14
Joined: 21 Jul 2008 15:28
Location: Eskilstuna

Fixeringens filosofi och teknik

Post by mzee » 25 Jul 2008 21:20

Ända sedan den där dokumentären om 'messengers' i NYC som gick på tv för ett par år sedan, så har jag funderat och funderat på det där med fixie. Har sedan länge cyklat MTB och racer och arbetar även i cykelaffär, men har väl aldrig riktigt kommit i kontakt med fasta nav. Tills jag studerade i stockholm i våras och blev förundrad över de många antal människor som behärskar fixiecyklar. Men varför fixie, och varför inga bromsar? I mitt barnsliga undermedvetna så faller jag nog för fixiekulturens otroliga charm, och bara tanken på hur coolt det är med någon som verkligen hanterar konceptet. Tankarna gjorde mig beslutsam och under några fastande "lunchstängt" så står det numera en fixie hemma i garaget. Upptäckte därmed under dess jungfrufärd att det är tal om en hingst som måste tämjas. Den lilla old-school bromsen till framhjulet är inget jag precis skäms över, och korgarna till pedalerna försvann lika fort som bromsen kom dit. Är en stjärna på SPD men korgar...komplett livsfarligt. Därför har jag lurat på om det kan vara fördel med SPD i början för att lära sig att låsa bakhjulet?? Tillfället nästan tvingar fram nästa fråga: Hur bromsar man? Fick nästan krupp när jag insåg hur mycket man måste luta fram för att kunna lätta på bakdelens tyngd för att låsa bak. Pungskydd någon?? :) Nämen seriöst vad är tekniken och hemligheten med bromsningen? Har sett ibland hur cyklisten nästan bunnyjumpar lite för att kunna slira. Efter mycket övande så står ända huvudfunderingen kvar: Vad är fördelarna med fixie? Men av någon anledning så kommer jag ända på mig själv att jag har skitkul på cykeln. Det är som att börja cykla på nytt.

But please tell me the fixed philosophy and technics!
Mimi ni fundi baiskeri.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 25 Jul 2008 21:44

Jag har ingen aning om vad fördelarna är med fastnav, men sjukt roligt tycker jag det är och det räcker gott som anledning för mig.

Hemligheten med att skidda tror jag är som mycket annat - våga satsa lite, vara bestämd och hålla skidden utan att tveka.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 25 Jul 2008 22:45

Eskilstuna! Det är inte långt till Stockholm. Kom över på söndag och häng vid cykelpolobanan kl 16 så kan du få massa skiddartips av alla som är där.

Själv så lärde jag mig på en grusväg. Det svåraste tyckte jag var att hålla balansen i långa skiddar. På grus blev det mer balans- än musikelträning.

Fördelarna för mig är framför allt den suggestiva rytmen.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 26 Jul 2008 08:42

Blöt asfalt gör det också lite enklare att skidda. Det var så jag började. Men då var vädret iofs betydligt tråkigare än det är nu.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 26 Jul 2008 09:30

lyft lite på framfoten samtidigt som du trycker emot med bakre så ska det gå lättare!
...

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 26 Jul 2008 10:12

Utväxlingen kanske e lite tung? Lätt hänt att man dunkar på lite för trög utväxling i början.

Det är inte som att bromsa med en fotbroms. alltså att man trampar till bakåt med bromsfoten i position klockan nio....du måste låsa bromsbenet (rakt och bestämt) klockan sex när pedalen är på väg upp, och luta dig framåt. När du sedan "hittat" det är det inga problems att fixa en skidd med foten i klockan nio läge och spexa. Bunny hoppa är och ett sätt att fartjustera; Hoppa till lite och lås tramporna i luften. När cykeln landar så rullar man vidare,fast det går lite långsammare.

SPD e nog bättre än korgar. Men det är ju verkligen en smaksak. Jag irriterar mig ständigt på at rundtrampet inte riktigt funkar med korgar plus gympaskor. Plus att sulan e mjuk (oavsett gympsa sko modell). men samtidigt tycker jag at det e estetiskt skönt att kunnna köra med vanliga skor , och kunna dra ut och säta i foten snabbt (stattskörning).
The Blood I bleed is Black indeed!

hejdå

Post by hejdå » 26 Jul 2008 17:11

För mig handlar det mycket om mig och min cykel, när jag vill öka farten är det mina ben som står för accelerationen, ska jag upp för en backe är det mina ben som tar mig upp. Det finns inget mellan mig och min cykel, inga växlar, inget tjafs liksom. Jag attraheras av att det kräver mycket av mig rent fysiskt, en tio-mils runda med fastnav är sjuhelvetes mycket jobbigare än med växlar och jag gillar faktiskt det. Utöver det så attraheras jag av att det är en begränsning, att man får arbeta runt det faktum att man inte har växlar eller frihjul, det blir en form av cykel-kreativitet som jag uppskattar.

Vad som gäller skiddande så tror jag att beslutsamhet är bäst i början, teknik kommer senare. Faktum är att jag skiddade första gången jag satt på en fixie. Jag gav mig fan på att det skulle fungera och det gjordet det. I början var låren fulla av blåmärken men det gav sig efter ett par dagar. När jag började så skiddade jag gärna och långt, nu brukar jag skidda en liten stund på varje fot, skidd, trampa ett halvt varv, skidda igen. Tänker att det sparar lite hjul och att det är bra att hålla sig alert på båda benen. Men ja, börja på en grusväg, spd är inget jag har erfarenhet av men det är nog jättebra. Korgar är ibland iriterande, just jumpaskornas mjukhet stör mig. Har tänkt att tillverka någon slags metallskiva att lägga in i skorna. Men jag antar att det blir fruktansvärt obekvämt...

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 26 Jul 2008 17:35

Jag lärde mig skida i en backe, på en lånad cykel utan frambroms, fanns inget alternativ till att inte skida för att få stop på fanskapet.

Tror det var i samband med det som jag bästemde mig för att skaffa en egen fastnav.

mzee
Posts: 14
Joined: 21 Jul 2008 15:28
Location: Eskilstuna

Post by mzee » 26 Jul 2008 21:06

Tack för tipsen. Ska öva som hundan.

Har utvecklat en stor fascination över att kunna cykla baklänges. Högst svårt må det dock vara men för er som kan: någon som kan tipsa där.

Får hybris av den här cykeln. Måste passa sig.
Mimi ni fundi baiskeri.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 26 Jul 2008 22:52

Häng som en tok över styret för , så är det enklare att hålla balansen. Jag kännde också att det var enklare att börja tränna bakåt från det läget som jag har när jag kör trakstand ( i mitt fall höger foten klockan 9(vänster klockan 3)) och sen dela in det i fyra delar som jag nötte fram och tillbaka.

hejdå

Post by hejdå » 26 Jul 2008 22:52

mzee wrote:Tack för tipsen. Ska öva som hundan.

Har utvecklat en stor fascination över att kunna cykla baklänges. Högst svårt må det dock vara men för er som kan: någon som kan tipsa där.

Får hybris av den här cykeln. Måste passa sig.
mitt tips är att inte luta dig bakåt, håll vikten som du gör när du cyklar framlänges...

Post Reply