Mitt försök på timmen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 17 Aug 2010 23:15

När Obree tog rekorder i Hamar cyklade han ett varv innan ha skrek till UCI deligaten
"Are you ready!!" Sen drog han iväg och tog rekordet.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 18 Aug 2010 08:42

KvarterenRundt wrote:hm utveckla liknelsen.. inkörd? orörd? gummit måste väl värmas upp?

edit: aha påsarna, nej sån uppvärmning funkar ju inte!
Arvids abstrakta tankar om uppvärming kan fås av detta http://reason.com/assets/mc/_ATTIC/schw ... _joint.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
f.ö. desto äldre man bli så har jag själv noterat att jag behöver längre uppvärmning numera än säg blott 10år tillbaka. Att köra tempopass så måste jag värma upp under en timma. Sen under långa pass mellan 10-20 mil så ökar snittet desto längre jag kör och känner mig snabbare/starkare successivt.
Man blir som sagt inte uttröttad av uppvärming som cyklist när en timma uppvärming är en skitsak i sammanhanget när cyklister kan tillbringa så lång tid i sadeln.
Мясо это убийство

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 18 Aug 2010 09:16

När få vi se dig göra ett försök på timmen Ronny?
Vore verkligen kul om det blev lite utmaningar. Än så länge är det väll bara Batman som kört timmen i Falun. Kunde ju höra med Björn på YA om dom skulle vilja dukumentera banrekord på timmen.

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Alfsomfan » 18 Aug 2010 11:45

Fick detta från Björn i velodromen idag:
Timrekord
Nu har vi också börjat med att sätta timrekord på banan och under hösten kommer vi att ha tillfällen på vissa fredag- och lördagkvällar för dig som ta dig an mitt banrekord som lyder på 36.556,6 km. Det var bland det tuffaste jag någonsin har gjort, att cykla 192 varv utan tempostyre, vatten eller andra hjälpmedel, bara jag själv och en underbar publik som hjälpte mig fram till rekordet. För att vara mogen att testa detta skall man ha kommit upp till nivå 4 och anledningen är enkel, under de sista 20 minutrarna av loppet kör man som i en tunnel där det blir vingligt och farligt för en själv, därför krävs det god vana från bancykling.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 18 Aug 2010 11:47

chrobin wrote:När få vi se dig göra ett försök på timmen Ronny?
Vore verkligen kul om det blev lite utmaningar. Än så länge är det väll bara Batman som kört timmen i Falun. Kunde ju höra med Björn på YA om dom skulle vilja dukumentera banrekord på timmen.
Kommer bli men inte säkert i Falun lutar åt en längre större velodrom. Cykeln får bli takhionen.
Мясо это убийство

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 18 Aug 2010 13:34

The game is on!!!
Jäklar vad kul!!


http://www.yaarena.se/919.php" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 19 Aug 2010 08:29

chrobin wrote:The game is on!!!
Jäklar vad kul!!


http://www.yaarena.se/919.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul men hur ställer dem sig till illegala ej uci godkända cyklar?
Мясо это убийство

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 19 Aug 2010 08:39

Varken Björns eller Batmans cyklar var väll UCI godkännda för timmen?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by ArvidSvensson » 19 Aug 2010 09:31

Ronny wrote:
chrobin wrote:The game is on!!!
Jäklar vad kul!!


http://www.yaarena.se/919.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul men hur ställer dem sig till illegala ej uci godkända cyklar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hour_record" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Ronny » 19 Aug 2010 11:20

ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:
chrobin wrote:The game is on!!!
Jäklar vad kul!!


http://www.yaarena.se/919.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul men hur ställer dem sig till illegala ej uci godkända cyklar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hour_record" onclick="window.open(this.href);return false;
Fuck UCI med andra ord är vad som gäller!
Мясо это убийство

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 19 Aug 2010 11:21

Ronny wrote:
ArvidSvensson wrote:
Ronny wrote:
chrobin wrote:The game is on!!!
Jäklar vad kul!!


http://www.yaarena.se/919.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul men hur ställer dem sig till illegala ej uci godkända cyklar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hour_record" onclick="window.open(this.href);return false;
Fuck UCI med andra ord är vad som gäller!
+1

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by pettermagnus » 19 Aug 2010 12:25

Vad är det för regler på cyklarna när det kommer till "best human effort" har försökt googla men hittar bara reglerna för eddy merckx-kategorin

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Otto » 19 Aug 2010 12:45

Best human effort innebär att man får använda aerocyklar och hjälmar.


sen hittade jag en blog om en annan kille som gav sig på timmen.
http://hourrecord.blogspot.com/

Där bla det här stod.

There are actually three hour records: the UCI hour record, the UCI best human effort record, and the International Human Powered Vehicles Assocation (IHPVA) hour record. The main difference between these three records are the bicycle requirements that need to be met in order to qualify.

The UCI hour record is the most strict of all the records - the bicycle has to weigh at least 6.8kg*, the tubing must have a circular cross-section, the handlebars must be standard drop bars, the helmet must be used only for protection and not for aerodynamics and any other equipment used (clothing, shoes, eye-wear, etc) must not give the rider an aerodynamic advantage.

Originally there was only one UCI hour record but in 2000 the UCI, fearing that the hour record had become a record of technology instead of a record of athletic acheivement, split the record in two. A new record was born, called the best human effort record, and all of the hour record attempts since Eddy Merckx's were moved into this category (as they all were made using aerodynamic components). This record aschews the weight limit and allows for aerodynamic components, equipment and tubing. However the bike must still fall into the realm of upright bicycles as governed by the UCI.

The IHPVA hour record is for all bicycles (or rather human powered vehicles) that do not qualify for either UCI record. In practice this means recumbent bicycles. These bikes are made to be as aerodynamic as possible - including full fairings that cover the entire rider, monocoque composite frames and wheels that just barely extend out of the body of the bike. They look more like spaceships than bicycles but are capable of reaching speeds as high as 130km/h.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by pettermagnus » 19 Aug 2010 13:04

Ja, jag förstår att man får använda det, men var går gränsen till när det är för mycket aero för "Best human effort"?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Andye » 19 Aug 2010 13:22

pettermagnus wrote:Ja, jag förstår att man får använda det, men var går gränsen till när det är för mycket aero för "Best human effort"?
Saxat från wikipedia såg nu även att dom inte uppdaterat med dom nya reglerna gällande att rören i ramen inte får vara tjockare än 3 gånger bredden, luddigt översatt.

The UCI rules currently specify[6] that a racing bicycle have the following characteristics, :

be a vehicle with a front wheel steered by a handlebar and a rear wheel driven by a system comprising pedals and a chain by the legs moving in a circular movement
that the only points of support are the following: the feet on the pedals, the hands on the handlebars and the seat on the saddle
wheels must be of equal diameter, between 70 cm and 55 cm, and must have minimum 12 spokes; spokes can be round, flattened or oval, as far as no dimension of their sections exceeds 10 mm
maximum length 185 cm
maximum width 50 cm
the peak of the saddle must be at least 5 cm behind a vertical plane passing through the bottom bracket spindle
the saddle must be between 24 cm and 30 cm in length
the distance between the bottom bracket spindle and the ground must be between 24 cm and 30 cm
the distance between the vertical passing through the lower bracket spindle and the front wheel spindle must be between 54 cm and 65 cm
the distance between the vertical passing through the bottom bracket spindle and the rear wheel spindle must be between 35 cm and 50 cm
the maximum internal distance between the front fork ends is 10.5 cm, and of the rear stays 13.5 cm
minimum mass 6.8 kg (14.99 lb)
frame must be built around a main triangle, constructed of tubular elements (that may have non-circular cross-sections) such that the form of each encloses a straight line
The maximum height of the frame elements shall be 8 cm and the minimum thickness 2.5 cm. The minimum thickness shall be reduced to 1 cm for the chain stays and the seat stays. The minimum thickness of the elements of the front fork shall be 1 cm; these may be straight or curved. The top tube may slope, provided that this element fits within a horizontal template defined by a maximum height of 16 cm and a minimum thickness of 2.5 cm
Note that the regulations regarding the dimensions of the bike are allowed exception, given that the rider can demonstrate a morphological need for the exception based on limb size or other factors.

These rules effectively and purposely rule out recumbent bicycles, and have done so since 1934, after manufacturers of upright bicycles had lobbied to have recumbent bicycles out-lawed.
--------->>><<<<--------------

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: Mitt försök på timmen.

Post by pettermagnus » 19 Aug 2010 13:33

förlåt att jag snöar in så..

Men det kan ju inte stämma på "best human effort"
Andye wrote: ...wheels must be of equal diameter, between 70 cm and 55 cm, and must have minimum 12 spokes...
Skulle ju betyda att man inte kan använda aerospoke eller diskhjul.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Mitt försök på timmen.

Post by svennelainen » 19 Aug 2010 13:41

Visst är det bra med regler som styr vad som får kallas cykel. Det är en av anledningarna till att jag tycker väldigt väldigt illa om UCI.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Mitt försök på timmen.

Post by Andye » 19 Aug 2010 15:31

pettermagnus wrote:förlåt att jag snöar in så..

Men det kan ju inte stämma på "best human effort"
Andye wrote: ...wheels must be of equal diameter, between 70 cm and 55 cm, and must have minimum 12 spokes...
Skulle ju betyda att man inte kan använda aerospoke eller diskhjul.
Bra att jag lägger in rätt regler , reglerna jag saxade var för massstartslopp dvs linjelopp , tt och ex pursuit lopp på bana har inte samma hjul restriktioner som i linjelopp där det tillåts att starta med hjul som har färre ekrar än 12 och styren med tempopinnar.
--------->>><<<<--------------

perbjesse
Posts: 3
Joined: 19 Aug 2010 17:15

Re: Mitt försök på timmen.

Post by perbjesse » 19 Aug 2010 17:34

Hej chRobin,

Har ar nagra gratistips fran en bancyklist som specialiserat sig pa "beat the clock" type of events (jag kor sprintdistanser idag, men tranade lange for endurance-events som jaktstart och lagjakt):

1. For all traning, anvand foljande regel: Vad ar den viktigaste faktorn for att
viktigt for att lyckas med denna event? Fokusera pa den varje vecka, och varje pass. Om nagat inte ar den viktigaste faktorn, tag bort det ut schemat. Denna gyllene regel tar dig 95% dit du vill ga. Ett klassiskt nyborjarfel ar att splittra fokus med ovesantligheter. (se punkt 5).

2. Fokusera. Det viktiga for timmen ar vilken power output och hastighet du kan ha under en timme. Darfor: Kolla var du ligger till varje manad. Om du inte ar i narheten av den hastigheten i 45 minuter utomhus, kommer du inte klara det pa bana heller nar du maste styra, och har kurvor som du maste accelerera in och ut ur.

3. Fokusera pa 20 minuters intervaller. 2 per session, med hogre power output an din riktlinje for timmen. Kor sen langa pass pa landsvag sa snabbt som du kan for resten av volymen.

4. Nar du narmar dig kan du ga till kortare intervaller.

5. Skippa styrkertraningen, och dieten. Velodromen ar platt, och de krafter som benen behover generera ar valdigt blygsamma. For timrekord ar de distraktioner som ar ovesantliga faktorer I det stora hela. Forutom hur mycket power du kan generera ar den viktigaste faktorn att bry sig om aerodynamiken.

Detta ar forstas valdigt kort och finliret faller utanfor ovanstaende. Men du kommer 95% av vagen till det basta du kan prestera med ovanstaende)

Lycka till,
-Per

chrobin

Re: Mitt försök på timmen.

Post by chrobin » 19 Aug 2010 18:06

^ Super tack Per.

Vad har du kört på timmen?
Last edited by chrobin on 19 Aug 2010 19:06, edited 1 time in total.

Post Reply