Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by BamCe » 27 Jun 2010 18:36

Bussgods eller posten? Jag lutar åt bussgods just nu. Det är itne hela cyklar utan två sena peugeot racer ramar som jag tänkt bygga fixie på det gäller. DOm ska från sundsvall ner till Malmö.

Det jat tänkte är att sätta distasner i gafflar så dom blir stum och sedan rulla in var ram för sig i varsin rulle med bubbelplast och tejpa ordentligt.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by svennelainen » 27 Jun 2010 18:41

Jag skickar alltid med Bussgods. Gå till en cykelhandlare och tigg till dig ett par riktiga lådor istället.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by olebole » 27 Jun 2010 19:07

Bussgods slarvade bort min Cervelo P3 och har varit otroligt dåliga med uppföljningen av detta.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by klasolsson » 27 Jun 2010 19:17

Jag har skickat två ramar inom Sverige, båda med Posten. Det första paketet vägde totalt över 10kg med två gafflar och lite annat inkluderat, det gick nog nästan på 400kr men ram nummer två kostade nog 210kr men det paketet vägde "bara" 8ish. Trackingnummer till båda fick jag och kunde således spåra båda, båda var nog framme inom två dagar. Bra service fick jag också.

Men gör som Svennelainen tipsar om, skaffa en låda och packa i. Vilken cykelhandlare som helst har sådana och blir nog jätteglad om de blir av med en.

Lycka till!

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by BamCe » 27 Jun 2010 19:20

Har haft bättre erfarenheter med bussgods än posten. Dock har det mest varit att posten vägrat ersätta sker som blivit sönderslagna.

Bubbelplast och låda tror jag mest på borde gå att få i två ramar i en sån känner jag. Kommer starta en byggtråd oxå.

Olebole: Får anta av länken till pista malmö att du bor i krokarna? Vet du nån lbs som inte är helt blodig på att bygga ihop hjul? Funderar nämligen på att köpa bromskivenav från velosolo. Detta ska dock behnadlas närmare i den byggtråd jag nämde tidigare.

/edit får kollavad det kostar på båda ställena dock tenderar saker skickade till och från sundsvall med posten fastna i det svarta hålet i Ånge
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by boon » 28 Jun 2010 00:28

Posten, för mig.
Alla ramar (ca 6 st) har skickats med posten, hamnat omkring 2-300 kr per paket inkl tracking och försäkring.
bussgods kan om man har otur hamna en bit från mottagaren, inte ditt problem kanske ;)
Bara tagit emot från bussgods en gång och då fick jag åka en bit utanför stan för att hämta paketet.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by svennelainen » 28 Jun 2010 08:28

Jag ska väl tillägga att jag inte har någon anledning till att inte använda Posten utöver att deras pakethantering är lite väl hårdhänt, och numera har jag ett postkontor i samma hus som verkstan så det ska kollas upp efter sommaren om det är värt att börja köra Posten istället.

För min del har Bussgods alltid varit billigare än Posten, och vår erfarenhet av att skicka ömtåliga saker med Posten är så att säga lagom dålig. Vi (jag med verkstan och surfbutikens postorder) ligger på ett 50-60 paket i veckan varav de flesta är ömtåligt gods. På postordersidan skickar vi inget annat än hållbara saker med Posten, de har sönder på tok för mycket.

BamCe
Posts: 106
Joined: 26 Jun 2010 20:20

Re: Skicka Cykel - Vilket är bäst?

Post by BamCe » 28 Jun 2010 12:36

Tror det lutar åt bussgods ändå iom att jag inte vet vart paketutlämningen kommer bli om jag skickar med posten. Ska strax gå och kolla efter kartonger idag och köpa bubbelplast.
Anatomorph Aestetic Upgrades
Södra Sveriges BodyMod Center

Post Reply