Vevlager halkar?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Vevlager halkar?

Post by linush » 08 May 2010 17:16

Jag har precis byggt ihop min första hoj på en gammal peugeot ram. Kör på ett flip-flop nav och har kört på SS fram tills för några dagar sedan då jag testade fixed. Nu är det så att vevlagret har börjat halka ett halvt tramptag ibland. Första tanken var att drevet bak inte satt tillräckligt hårt men vid en närmare koll verkar det vara problem med vevlagret. Jag har flippat några gångar fram och tillbaks mellan SS och fixed och har jag har bara problemet när jag kör fixed.

Vad kan problemet vara? Kan det räcka att plocka isär och rengöra vevlagret? Är det ens vevlagret? Varför visar det sig bara när jag kör fixed? För hård påfresting? Det halkar både när jag trampar fram och bak, oftast vid start.

Tack på förhand!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vevlager halkar?

Post by Jonatan F » 08 May 2010 17:43

Jag är nästan säker att det är drevet! Dra åt det ordentligt med låsringsverktyg (om det fortfarande finns några gängor kvar...) Om du har en gammal peugott har du väll fyrkants-vev och om den skulle börja halka på axeln krävs det en del... Då måste du runda ner hörnen så hela axeln blir rund... (axeln bara är ett helgjutet metallrör så det kan inte "halka" inne i själva vevlagret)
Har man inget projekt har man inget liv :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Vevlager halkar?

Post by pjocke » 08 May 2010 17:45

Det låter verkligen som det klassiska problemet med för dåligt spänt drev och för dåligt spänd låsring.

Prova den fantastiska rotafixa-metoden: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Spänn sedan låsringen så hårt du bara kan.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vevlager halkar?

Post by Fredde » 09 May 2010 20:32

...veven är det nog inte.

Kolla att låsringen verkligen ligger an emot drevet och att det inte är glapp där emellan.

/Fredde

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Vevlager halkar?

Post by jowes » 11 May 2010 14:27

Är jag helt ute och hojjar (höhö...) eller kan det inte vara så att det är gängorna i vevlagret som börjat nötas ur pga. påfrestningen av alla skidds? Det är trots allt ganska stort vridmoment då...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Vevlager halkar?

Post by viktor » 11 May 2010 16:28

Det måste väl vara drevet.. eller?
Om tex veven skulle rotera på tappen på grund av slitning eller hela vevlagret roterar i hylsan så borde väl det fortfarande inte innebära att man får ett ett 1/2varvs "släpp".
Vevarmen roterar ju då fortfarande runt samma axel. Vet inte riktig vad som skulle kunna vara fel med ett vevlager för att få en sån effekt förutom total haveri som i sådant fall borde vara rätt uppenbart och det skulle inte handla om ett litet släpp då och då.

Det måste väl vara drevet eller möjligtvis kedjan/tänderna det är fel på... eller är mina tekniska kunskaper inte så stora som jag tror?
/Viktor

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vevlager halkar?

Post by ArvidSvensson » 11 May 2010 16:49

viktor wrote:Det måste väl vara drevet.. eller?
Om tex veven skulle rotera på tappen på grund av slitning eller hela vevlagret roterar i hylsan så borde väl det fortfarande inte innebära att man får ett ett 1/2varvs "släpp".
Vevarmen roterar ju då fortfarande runt samma axel. Vet inte riktig vad som skulle kunna vara fel med ett vevlager för att få en sån effekt förutom total haveri som i sådant fall borde vara rätt uppenbart och det skulle inte handla om ett litet släpp då och då.

Det måste väl vara drevet eller möjligtvis kedjan/tänderna det är fel på... eller är mina tekniska kunskaper inte så stora som jag tror?
Det skulle kunna vara spindeln som klingan sitter på som "halkar". Jag råkade ut för det på ett vevparti (Shimano XT ~'98) för fyrkantsaxel. Den fyrarmade spindeln var pressad på högerveven och en dag började det just att "halka". Efter några dagars småhalkande gav spindeln upp helt och lossnade från högerveven. End of life för det vevpartiet. Kolla om spindeln och högerveven är i ett stycke eller om det ser ut som två separata delar.

Edit: bildexempel
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Vevlager halkar?

Post by viktor » 11 May 2010 21:14

Ja, den typen av vevpati hade jag inte tagit med i beräkningen.

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: Vevlager halkar?

Post by linush » 13 May 2010 22:59

Med hjälp av rotafix-metoden och biltemas totalt värdelösa haknyckel står allting rätt till nu. Cykeln rullar på som aldrig förr! Tackar för hjälpen allihopa!

Bilder på monstret :evil: kommer upp i visa din cykel-tråden inom en snar framtid!

Post Reply