Vevlager halkar?
Vevlager halkar?
Jag har precis byggt ihop min första hoj på en gammal peugeot ram. Kör på ett flip-flop nav och har kört på SS fram tills för några dagar sedan då jag testade fixed. Nu är det så att vevlagret har börjat halka ett halvt tramptag ibland. Första tanken var att drevet bak inte satt tillräckligt hårt men vid en närmare koll verkar det vara problem med vevlagret. Jag har flippat några gångar fram och tillbaks mellan SS och fixed och har jag har bara problemet när jag kör fixed.
Vad kan problemet vara? Kan det räcka att plocka isär och rengöra vevlagret? Är det ens vevlagret? Varför visar det sig bara när jag kör fixed? För hård påfresting? Det halkar både när jag trampar fram och bak, oftast vid start.
Tack på förhand!
Vad kan problemet vara? Kan det räcka att plocka isär och rengöra vevlagret? Är det ens vevlagret? Varför visar det sig bara när jag kör fixed? För hård påfresting? Det halkar både när jag trampar fram och bak, oftast vid start.
Tack på förhand!
Re: Vevlager halkar?
Jag är nästan säker att det är drevet! Dra åt det ordentligt med låsringsverktyg (om det fortfarande finns några gängor kvar...) Om du har en gammal peugott har du väll fyrkants-vev och om den skulle börja halka på axeln krävs det en del... Då måste du runda ner hörnen så hela axeln blir rund... (axeln bara är ett helgjutet metallrör så det kan inte "halka" inne i själva vevlagret)
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Vevlager halkar?
Det låter verkligen som det klassiska problemet med för dåligt spänt drev och för dåligt spänd låsring.
Prova den fantastiska rotafixa-metoden: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spänn sedan låsringen så hårt du bara kan.
Prova den fantastiska rotafixa-metoden: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spänn sedan låsringen så hårt du bara kan.
Re: Vevlager halkar?
...veven är det nog inte.
Kolla att låsringen verkligen ligger an emot drevet och att det inte är glapp där emellan.
/Fredde
Kolla att låsringen verkligen ligger an emot drevet och att det inte är glapp där emellan.
/Fredde
Re: Vevlager halkar?
Är jag helt ute och hojjar (höhö...) eller kan det inte vara så att det är gängorna i vevlagret som börjat nötas ur pga. påfrestningen av alla skidds? Det är trots allt ganska stort vridmoment då...
Re: Vevlager halkar?
Det måste väl vara drevet.. eller?
Om tex veven skulle rotera på tappen på grund av slitning eller hela vevlagret roterar i hylsan så borde väl det fortfarande inte innebära att man får ett ett 1/2varvs "släpp".
Vevarmen roterar ju då fortfarande runt samma axel. Vet inte riktig vad som skulle kunna vara fel med ett vevlager för att få en sån effekt förutom total haveri som i sådant fall borde vara rätt uppenbart och det skulle inte handla om ett litet släpp då och då.
Det måste väl vara drevet eller möjligtvis kedjan/tänderna det är fel på... eller är mina tekniska kunskaper inte så stora som jag tror?
Om tex veven skulle rotera på tappen på grund av slitning eller hela vevlagret roterar i hylsan så borde väl det fortfarande inte innebära att man får ett ett 1/2varvs "släpp".
Vevarmen roterar ju då fortfarande runt samma axel. Vet inte riktig vad som skulle kunna vara fel med ett vevlager för att få en sån effekt förutom total haveri som i sådant fall borde vara rätt uppenbart och det skulle inte handla om ett litet släpp då och då.
Det måste väl vara drevet eller möjligtvis kedjan/tänderna det är fel på... eller är mina tekniska kunskaper inte så stora som jag tror?
/Viktor
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vevlager halkar?
Det skulle kunna vara spindeln som klingan sitter på som "halkar". Jag råkade ut för det på ett vevparti (Shimano XT ~'98) för fyrkantsaxel. Den fyrarmade spindeln var pressad på högerveven och en dag började det just att "halka". Efter några dagars småhalkande gav spindeln upp helt och lossnade från högerveven. End of life för det vevpartiet. Kolla om spindeln och högerveven är i ett stycke eller om det ser ut som två separata delar.viktor wrote:Det måste väl vara drevet.. eller?
Om tex veven skulle rotera på tappen på grund av slitning eller hela vevlagret roterar i hylsan så borde väl det fortfarande inte innebära att man får ett ett 1/2varvs "släpp".
Vevarmen roterar ju då fortfarande runt samma axel. Vet inte riktig vad som skulle kunna vara fel med ett vevlager för att få en sån effekt förutom total haveri som i sådant fall borde vara rätt uppenbart och det skulle inte handla om ett litet släpp då och då.
Det måste väl vara drevet eller möjligtvis kedjan/tänderna det är fel på... eller är mina tekniska kunskaper inte så stora som jag tror?
Edit: bildexempel
Re: Vevlager halkar?
Ja, den typen av vevpati hade jag inte tagit med i beräkningen.
Re: Vevlager halkar?
Med hjälp av rotafix-metoden och biltemas totalt värdelösa haknyckel står allting rätt till nu. Cykeln rullar på som aldrig förr! Tackar för hjälpen allihopa!
Bilder på monstret kommer upp i visa din cykel-tråden inom en snar framtid!
Bilder på monstret kommer upp i visa din cykel-tråden inom en snar framtid!