Då var det dags för sista inlägget på den här byggtråden.
Sista fixet. Gick till Cykel City och fick hjälp av Henke i verkstaden att rensa gängorna i vevlagerhuset.
Cash (omvandlat till muffins) is king!
Sen var det dags att limma tubdäck.
Blev tipsad att köpa Finish Line Speed Degreaser för att ta bort limrester. Sjukt bra medel, om man har den och YES Powerspray så kan man tvätta rent allt.
Bakhjuler har en fälg som har varit limmad förut och en tub som varit limmad förut.
Då gör man så här:
Pensla fälgen med ett tunt lager lim, man behöver mycket mindre än vad man kan tro. Låt torka i någon timme, sedan penslas fälgen med ett tunt lager till. Låt det torka i ca 10 min. Inget lim på tuben, sedan är det bara att kränga på.
Hepp; inga limrester här inte!
Framfälgen var limmad sedan tidigare men tuben hade varit tejpad.
Då gör man så här:
Pensla fälgen med ett tunt lager lim och ett tunt lager på tuben. Låter torka någon timme, sedan lägger man på ett lager till på fälgen. Låt det inte torka utan montera tuben under tiden limmet är blött för då kan man fortfarande justera.
Fick lite limm på fälgen men då var det bara att ta fram Speed Degreasern och gnugga bort det.
Till allt det här gick det mindre än en liten tub.
Sen efter lite monterande och fix så blev den klar.
Gjorde några test rundor med den idag och det kändes väldigt bra. Bra position, kvick och lätt. Vikten ligger runt 7,1kg (bra för att vara oreducerade rör och bond stål i styret)
Briefen var ju att bygga en lite udda, raceig fixie som andas gammal custom rekord hoj. Och det tycker jag själv att jag lyckats med. Känns som om man skulle kunnat hittat den i någon lada eller förråd. Sen var det kul att bygga nått i kontrast till Porteuren. Väldigt kul hur mycket man har lärt sig på bara två byggen. Nu är bara frågan vad nästa projekt blir. Jag har ju liggcykeln men kanske...host host Obree Old Faithful host...
tack och god natt och på återseende!!
/ ChRobin