Haffad av sheriffen-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Haffad av sheriffen-tråden

Post by Bubblan » 29 Jun 2008 13:04

Så var det äntligen dags. Mitt första cykelrelaterade möte med sheriffen.

Whiskey, öl, gamla nachochips, chili con carne och en planerad afton på staden. Vi var belägna i Vasastan, vi skulle till Söder. Taxin anlände och mina vänner hoppar in i bilen, jag gränslar cykeln och sätter fart längs med Torsgatan. Då det var lite bråttom lät jag låren hamra mina 46x14 ner för Torsgatan, passerar Odd Number, ser hur ljuset i korsningen Torsgatan/Odengatan slår om till gult. "Hinner jag", tänkte jag. Vips så slår det om till rött och jag passerar korsningen. Vad jag inte lagt märke till är hur det i från S:t Eriksgatan svängt upp en MC-buren polis bakom mig.

I min ögonvrå ser jag hur det börjar blinka blått och hur en polis glider upp bredvid mig. "Nu är det fight någonstans", var den första tanken som slog mig. Sen ändrades den ganska så fort till "Vad i helvete. Han prejar mig. Snart drar jag in i honom eller trottoarkanten". Jag tittar på honom samtidigt som jag påbörjar min inbromsning, då ryter han till och klämmer ur sig ett "Ska du inte stanna eller?!" och trycker sig ännu närmare mig. Palten min var vild, han frustade och stånkade under inbromsningen, ville fortsätta sin resa till ölens förlovade land. Men till slut fick jag stopp på honom, likt en matador som lägger tjuren till sin sista vila.

"Men vad i... Har du inga bromsar?!", var det första konstapeln frågade. "Hmm, det stämmer bra", fick jag ur mig. Det imponerade inte direkt på honom. Han plockade fram blocket och sin lilla "vad kostar dessa förseelser"-bok. Sen plockade han fram alkoholmätaren och tittade på mig. "Är det nödvändigt att blåsa i den här?", frågade han. "Du vet nog redan vad du kommer få för svar av den om jag blåser i den", svarade jag. Han skrattade lite och plockade ner den.

Han radade upp punkt efter punkt.

- Rödljuskörning 1500:-
- Ej existerande reflexer 500:-
- Ej färdbroms 500:-
- Ej lampa fram 500:-
- Ej lampa bak 500:-
- Ej ringklocka 500:-
- Styrfylla ?:-

Vid det här laget var jag säker på att körkortet skulle ryka.

Efter det så började vi prata lite om att cykla utan broms och varför man vill utsätta sig själv för det i trafiken. Jag förklarade att cykla fort bland bilar på en cykel utan broms var mitt sätt att få en "kick" osv. Han tyckte Palten såg fin ut. Han sa att han förstod mig och drog liknelser vid att man inte får base jump:a från Kaknästornet och så vidare men att folk ändå gör det. Vid det här laget så kom vi ganska så bra överens. Han var riktigt trevlig. Vi stod och pratade och tiden gick, efter en 30-40 min så hade han strukit allt utom rödljuskörningen. Sen berättade han att dom fått skäll från högre instanser och att dom blivit tillsagda att vara benhårda på lysen, reflexer, ringklockor osv. Dom hade pratat lite om det här med "bromslösa cyklar", som han kallade det, på stationen men jag var den första han träffat på. Han gav mig boten på 1500:- och sa att han efter vårat samtal bra mycket hellre hade stannat tjejerna utanför Odd Number som skjutsade på cykeln, men att han inte kunde bortse från en rödljuskörning. Jag tackade för boten och önskade honom en trevlig natt på MC:n, han önskade mig detsamma på Palten och sa åt mig att tänka på min hälsa. Sen rullade vi åt varsitt håll.

Riktigt trevlig karl det där. Jag var iofs inte helt nöjd under kvällen, men idag så är jag glad att det var en riktigt vettig polis jag hade tur i oturen att stöta på.

Så kör inte mot rött, börja inte tjafsa och gilla läget är mitt tips.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by hejdå » 29 Jun 2008 14:01

Bubblan wrote: ...Sen berättade han att dom fått skäll från högre instanser och att dom blivit tillsagda att vara benhårda på lysen, reflexer, ringklockor osv. Dom hade pratat lite om det här med "bromslösa cyklar", som han kallade det, på stationen men jag var den första han träffat på...
Jo tack, känns ju bra att svenska polisen prioriterar cyklister utan lampor, ringklockor och reflexer. Gud förbjude att någon cyklist måste använda sin stämma och häva ur sig ett "ur vägen blindstyre" istället för att låta ilskan ljuda genom ett iskallt och metalliskt "pling pling". Konstiga prioriteringar de har de där snutarna, hellre bötfälla en cyklist än att stega in på sturecompagniet och plocka pappas pojkars party pulver? Usch och fy!

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by Gdago » 29 Jun 2008 14:10

SimonBusk wrote:
Bubblan wrote: ...Sen berättade han att dom fått skäll från högre instanser och att dom blivit tillsagda att vara benhårda på lysen, reflexer, ringklockor osv. Dom hade pratat lite om det här med "bromslösa cyklar", som han kallade det, på stationen men jag var den första han träffat på...
Jo tack, känns ju bra att svenska polisen prioriterar cyklister utan lampor, ringklockor och reflexer. Gud förbjude att någon cyklist måste använda sin stämma och häva ur sig ett "ur vägen blindstyre" istället för att låta ilskan ljuda genom ett iskallt och metalliskt "pling pling". Konstiga prioriteringar de har de där snutarna, hellre bötfälla en cyklist än att stega in på sturecompagniet och plocka pappas pojkars party pulver? Usch och fy!
hehe sant! Men så är det u inte samma folkliga ilska mot laddtorskar med fint efternamn som det är mot cyklar som rör sig i trafiken...
...

hejdå

Re: Haffad av sheriffen-tråden

Post by hejdå » 29 Jun 2008 14:28

Gdago wrote:
SimonBusk wrote:
Bubblan wrote: ...Sen berättade han att dom fått skäll från högre instanser och att dom blivit tillsagda att vara benhårda på lysen, reflexer, ringklockor osv. Dom hade pratat lite om det här med "bromslösa cyklar", som han kallade det, på stationen men jag var den första han träffat på...
Jo tack, känns ju bra att svenska polisen prioriterar cyklister utan lampor, ringklockor och reflexer. Gud förbjude att någon cyklist måste använda sin stämma och häva ur sig ett "ur vägen blindstyre" istället för att låta ilskan ljuda genom ett iskallt och metalliskt "pling pling". Konstiga prioriteringar de har de där snutarna, hellre bötfälla en cyklist än att stega in på sturecompagniet och plocka pappas pojkars party pulver? Usch och fy!
hehe sant! Men så är det u inte samma folkliga ilska mot laddtorskar med fint efternamn som det är mot cyklar som rör sig i trafiken...
hmm... kanske inte, men å andra sidan jagar ju polisen gladeligen både fortkörare och fildelare även om den folkliga ilskan mot dom är lika med noll. Hur poliser tänker kommer jag aldrig att förstå!

johan
Posts: 19
Joined: 16 Nov 2007 16:10

Post by johan » 29 Jun 2008 14:32

Vad sjukt, jag såg detta igår när jag susade ner för Torsgatan. Såg att det stod en motorcykel med blåljus på längre ner på gatan så jag svängde upp mot odenplan istället för att dra rakt fram.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 29 Jun 2008 15:44

fråga: hade körkortet rykt om MC-polisen verkligen skrivit upp alla föreseelser ? isf under hur lång tid?

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 29 Jun 2008 21:16

Kortet kan väl ev. ryka om du utgör en trafikfara. Ex. cyklar på motorväg eller liknande. Tror inte att du blir av med kortet för att du cyklar på fyllan i alla lägen.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 29 Jun 2008 21:35

Finns en tråd på happy om vad polisen tycker om styrfylla. http://happymtb.org/forum/read.php/1/856985/

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Post by v_klav » 29 Jun 2008 21:40

shit! vilken kille. själv blev jag stoppad av bilburen snut en onsdagnatt i maj, mitt på s:t eriksbron med några öl i kroppen och humöret på topp. cyklade utan lysen då de stannade mig och frågade varför jag inte hoppat av cykeln när jag såg dem. (de kom mötande längs s:t eriksgatan första gången jag såg dem, sen vände de tydligen på s:t eriksplan för att plocka mig). jag skyllde på att jag hade bråttom hem och det hela slutade med att jag fick 500:- för avsaknad av framlyse men de påpekade att kunde tagit för baklyse, reflexer och ringklocka oxå. visst tycker man att polisen kan ha bättre för sig en onsdagnatt vid halv ett men okej då. det som störde mig mest var att det kom cyklister utan lysen efter mig som klarade sig med en arg tillsägning, fick hoppa av cykeln och fortsatta sin tur hem gåendes. tydligen räcker det att vara ögontjänare och hoppa av cykeln när man ser bängen i ögonvrån för att slippa eventuella böter.

intressant om de skulle ha samma inställning till andra brott? kommer aina är det bara att säga förlåt till banken och lämna tillbaka pengarna..

men din (bubblan) historia visar ju att där finns hopp!

S.
Posts: 73
Joined: 18 Jun 2008 19:50
Location: STHLM

Post by S. » 30 Jun 2008 01:55

uwww, skrammande historia.. helt galna boter!

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 30 Jun 2008 15:06

Jag tycker det lät som att lagens representant var rätt vettig ändå. Du gjorde dessutom helt rätt som inte tjafsade. Så historien är inte alls så skrämmande, utan snarare riktigt mysig. Det slutade ju lyckligt. Kör man mot rött så kör man mot rött, basta. Typ.

För övrigt; var detta månna strax efter 00:00 i lördags? Jag såg nämligen en MC-snut och en cyklist åka åt varsitt håll när jag kom längs torsgatan på väg mot Solna.

S.
Posts: 73
Joined: 18 Jun 2008 19:50
Location: STHLM

Post by S. » 30 Jun 2008 16:03

ja.. denna gang slutade det trevligt, men fan ifall man ker pa 4000 kr boter. det e fan scary, o javligt sjukt. moralpanik.
men somsagt denna historien va ju fin.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 30 Jun 2008 16:19

Skön beskrivning Bubblan! :)
Det är ju rödljuskörning och avsaknad av lysen som man blir stoppad för. Är ju inte så att de stannar folk för att kolla om de har ringklocka, reflexer eller den där jävla färdbromsen. Köpte precis ett nytt baklyse. Nu ska jag bara sluta upp med rödljuskörningarna :)

Men jag tror att den stora anledningen till böter för småtjafs som ingen ringklocka etc. är för att även vi laglydiga ska få känna på och därmed lita på att polisväsendet fungerar.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 30 Jun 2008 17:57

mo wrote:Jag tycker det lät som att lagens representant var rätt vettig ändå. Du gjorde dessutom helt rätt som inte tjafsade. Så historien är inte alls så skrämmande, utan snarare riktigt mysig. Det slutade ju lyckligt. Kör man mot rött så kör man mot rött, basta. Typ.

För övrigt; var detta månna strax efter 00:00 i lördags? Jag såg nämligen en MC-snut och en cyklist åka åt varsitt håll när jag kom längs torsgatan på väg mot Solna.
Det stämmer bra, strax efter 00:00 i lördags. Konstapeln gjorde bara sitt jobb, och jag gjorde hans jobb lite enklare genom att bränna rödljuset framför näsan på honom, så det var inte så mycket att snacka om. Sen att jag var lite förbannad på mig själv när jag fått boten var en annan sak. Men men.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 30 Jun 2008 19:40

Bubblan wrote:
mo wrote:Jag tycker det lät som att lagens representant var rätt vettig ändå. Du gjorde dessutom helt rätt som inte tjafsade. Så historien är inte alls så skrämmande, utan snarare riktigt mysig. Det slutade ju lyckligt. Kör man mot rött så kör man mot rött, basta. Typ.

För övrigt; var detta månna strax efter 00:00 i lördags? Jag såg nämligen en MC-snut och en cyklist åka åt varsitt håll när jag kom längs torsgatan på väg mot Solna.
Det stämmer bra, strax efter 00:00 i lördags. Konstapeln gjorde bara sitt jobb, och jag gjorde hans jobb lite enklare genom att bränna rödljuset framför näsan på honom, så det var inte så mycket att snacka om. Sen att jag var lite förbannad på mig själv när jag fått boten var en annan sak. Men men.
Då är det bara att laminera boten och vips så har du ett stort spoke card =)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 04 Apr 2009 12:41

Igår var det dags igen. Eller nästan.

Jag kom cyklandes ner för Stallgatan och svängde vänster ut på Nybrohamnen, en polisbil svischade förbi och ställde sig för att invänta grönt ljus. Jag cyklar förbi och parkerar laglydigt framme vid rödljuset. Det blir grönt och i samma sekund så hör jag "Du, killen på cykeln". "Fan, fan, fan", var min första tanke.

"Har du broms på den där?", frågade en supervacker konstapel.
"Ehh... Nej, ingen synlig", svarade jag och log ett dåligt fylleleende.
"Där ser man, och du brände ett rödljus på Stallgatan", sa hon.
"Oj, jag ber så väldigt om ursäkt", svarade jag (jag missade det totalt, helt ofrivilligt).
"Du måste vara försiktig", sa konstapeln.
"Ja jag vet, jag ber om ursäkt och önskar er en trevlig kväll", svarade jag och insåg att det inte skulle bli några represalier.
"Tack det samma", sa kvinnan och vevade upp fönstret innan dem rullade vidare.

Jag gillar polisen!
Cogs 'n Kegs

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 04 Apr 2009 12:57

Se vad vårsolen kan ställa till med. Tom polisen kan tina upp. en riktig solskenshistoria det här.

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 04 Apr 2009 14:18

Tre ggr har jag blivit stoppad av polisen, aldrig på fixed dock. De har varit trevliga varje gång. De har väl haft bättre saker för sig...
Onykter cyklist

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Att svara eller inte svara?

Post by zeraien » 04 Apr 2009 14:59

Jag har faktiskt haft lite funderingar på vad man egentligen ska säga (och INTE säga) till polisen om man blir stoppad...

Lampor (bör man ändå ha), reflexer och ringklocka är oftast svårt att inte märka avsaknaden av, rödljus-körningar är ett nödvändigt ont i den här bilanpassade staden/landet, men vad gäller frågan om broms, där kommer kruxet. Om de frågar "har du broms på den där?" vad är bra att säga eller inte säga? Bubblans "Nej, ingen synlig" är ju en bra start, finns det något bättre?

Det vore kul om det fanns några "bromslös-fixie+polis"-riktlinjer, så man vet vad de har för rättigheter och vad man själv har för rättigheter.

Det är ju svårt att missa att man inte har reflexer, men å andra sidan om man inte erkänner att man inte har broms, så bör ju de behöva "inspektera" cykeln för att bevisa det, och frågan är om de får göra det på plats utan husransakan... Nu kanske jag har kollat för mycket på Law & Order, men ändå...

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 04 Apr 2009 16:00

Var det Herr Hamrén som stoppade dig Bubblan?? :D
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

Post Reply