Otto wrote:Nej, dessa två kommer inte kunna bil ett fixedgear-hjul. Dels är hjulet för gängad frikrans, dvs alla kullager och lull-lull sitter i kassetten, samt att ombyggnadssatsen är för frihjulsbodys (kullager sitter i navet). Dessutom kommer inte ombyggnadssatsen göra hjulet fixed hur mycket det än står på sidan, det kommer inte kunna låsa frihjulsmekanismen.O'malley wrote:*djup suck* Jag drar den åt er så ni slipper efter ni läst min fråga
Funkar det att kombinera dessa två för att få en fixed? Har åtagit mig att bygga en fixie åt en kompis enbart för att ha någon att cykla med, så då tänkte jag hålla kostnaderna låga och kanske inte satsa på en dosnoventa ram och aerospoke hjul direkt.
http://www.cykelgear.se/reservdelar/dre ... ie-141618t
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... ar-270029/
Jag är verkligen inte händig samt många års av osunt leverne har nog hämmat min inlärningsförmåga då jag läst kopiösa mängder artiklar, inlägg etc, tittat på videos men ändå inte greppar hur man bygger ett fulbygge.
Det bästa vore ju att bara köpa ett högflänsnav med fasta maskinkullager men känner att det är onödigt eftersom han inte ens är intresserad.
Så tips på bakhjul enlight klassiskt fulbygge maner uppskattas (ja jag har sökt men jag är dum i huvudet, låt bli mig)
Satsa hellre på ett nytt eller begagnat bakhjul med riktigt nav för fixed. Du kommer hitta många gör samma pris som ihopkoket ovan.
Fulbyggen är alltid dumt och om han nu inte är intresserad kommer han ju inte bli mer peppad på ett fulbygge som riskerar att fallera.
Tack för svaret, det hela slutade med att jag gick en hantverkarkurs på universitetet youtube och köpte ett nav och gjorde ett eget hjul medan han fick det jag bytte ut. Har även lyckats få honom till en inbiten nörd nu, så det var en givande process!