Råd Till Nybörjare

Frågor och tips om mek med din cykel.
xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Råd Till Nybörjare

Post by xshzu » 27 Apr 2018 20:55

Kafviar wrote:Så min nybörjarfråga är: Var köper jag en prisvärd fixie?
Här!

Dock utan broms, och oklart om det är din storlek :D
Förutom det ser det mkt prisvärt ut.

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by PierrotLunaire » 13 Apr 2020 21:47

Image

Hur lång bör axeln vara på ett vevlager som ska användas med ett vevparti med två drev?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ravelax » 19 Apr 2020 16:28

Beror helt på vevpartiet. Olika vevpartier har olika spec, kolla vad som gäller för din modell. Shimano med fyrkantsfäste brukar vara 113 mm JIS om jag inte minns fel (och om jag gör det så kanske 115 mm är rätt), andra märken kan ha helt andra mått. Om du inte kan hitta specs för veven du tänkt använda (typ om det är nån obskyr antik modell) så kan man alltid prova några olika längder och se vad som funkar.

Bra att hålla reda på JIS kontra ISO när det gäller fyrkantsvevar. JIS-vev på ISO-axel funkar men hamnar längre in mot ramen då ISO är smalare, vice versa är lite värre eftersom en ISO-vev, utöver att hamna längre ut, kan få fyrkantsfästet vidgat av att monteras på den tjockare JIS-axeln, och alltså inte passa ordentligt på avsedd ISO-axel därefter. Campagnolo-vevar är ISO (liksom gamla franska om du mot förmodan skulle vilja använda en sån), Shimano och det mesta andra JIS (NJS-grejerna sägs vara ISO också men det verkar råda lite delade meningar om ifall det verkligen stämmer vill jag minnas...). Ofmega hade nån egen variant som varken är JIS eller ISO och är svår att hitta. Synd om man sitter på en tjusig Ofmega Mistral-vev men saknar axeln...

Allt utöver fyrkant har jag noll koll på, men principen "kolla vad tillverkaren anger för axellängd för din modell" torde vara applicerbar även där.

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by PierrotLunaire » 23 Apr 2020 22:53

ravelax wrote:
19 Apr 2020 16:28
Beror helt på vevpartiet. Olika vevpartier har olika spec, kolla vad som gäller för din modell. Shimano med fyrkantsfäste brukar vara 113 mm JIS om jag inte minns fel (och om jag gör det så kanske 115 mm är rätt), andra märken kan ha helt andra mått. Om du inte kan hitta specs för veven du tänkt använda (typ om det är nån obskyr antik modell) så kan man alltid prova några olika längder och se vad som funkar.

Bra att hålla reda på JIS kontra ISO när det gäller fyrkantsvevar. JIS-vev på ISO-axel funkar men hamnar längre in mot ramen då ISO är smalare, vice versa är lite värre eftersom en ISO-vev, utöver att hamna längre ut, kan få fyrkantsfästet vidgat av att monteras på den tjockare JIS-axeln, och alltså inte passa ordentligt på avsedd ISO-axel därefter. Campagnolo-vevar är ISO (liksom gamla franska om du mot förmodan skulle vilja använda en sån), Shimano och det mesta andra JIS (NJS-grejerna sägs vara ISO också men det verkar råda lite delade meningar om ifall det verkligen stämmer vill jag minnas...). Ofmega hade nån egen variant som varken är JIS eller ISO och är svår att hitta. Synd om man sitter på en tjusig Ofmega Mistral-vev men saknar axeln...

Allt utöver fyrkant har jag noll koll på, men principen "kolla vad tillverkaren anger för axellängd för din modell" torde vara applicerbar även där.
Tack för utförligt svar! Det rör sig om ett par Campa-vevar, 90/tidigt 00-tal, som jag TROR är Chorus men minns inte 100 %-igt och loggorna är retligt bortskavda. Nästa fråga alltså: hur identifierar jag modellen utan loggan? Finns vad jag kan se inget serienummer eller liknande, endast antalet tänder och "BREV. CAMPAGNOLO" samt "MADE IN ITALY".

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Råd Till Nybörjare

Post by h.wallin » 24 Apr 2020 09:29

Brukar ju alltid finnas nån som har scannat gamla produktkataloger så man kan jämföra bilder men det är inte säkert att det alltid är samma dimensioner så det är inget bombsäkert alternativ. Jag har dålig koll på gammal campa men forum kryllar ju av gamla campa-entusiaster så svaret blir nog inte så svårt att hitta om man frågar på rätt ställe. Här fanns ju förut iaf Ronny och JE som brukade kunna flexa detaljkunskap..

edit* Ravelaxen med såklart! framförallt på gammalt franskt väl?

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by PierrotLunaire » 24 Apr 2020 15:15

Bild, sorry för smuts.
Image

olof.s
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2015 23:34

Re: Råd Till Nybörjare

Post by olof.s » 24 Apr 2020 15:50

Jag tycker det ser ganska likt ut ett Veloce vevparti (9-delat) som jag har, och då tror jag det ska vara 111mm, med 130mm baknav.

Edit: hittade den här tråden tex: https://forums.roadbikereview.com/compo ... 70823.html

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Råd Till Nybörjare

Post by PierrotLunaire » 29 Apr 2020 13:15

olof.s wrote:
24 Apr 2020 15:50
Jag tycker det ser ganska likt ut ett Veloce vevparti (9-delat) som jag har, och då tror jag det ska vara 111mm, med 130mm baknav.

Edit: hittade den här tråden tex: https://forums.roadbikereview.com/compo ... 70823.html
Stort tack, problemet löst!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Råd Till Nybörjare

Post by ravelax » 29 Apr 2020 14:33

Skönt att det löste sig! Kom ihåg att det är ISO som gäller för Campa som sagt, Shimano eller random billigt no-name vevlager är därför olämpligt att använda.
h.wallin wrote:
24 Apr 2020 09:29
Brukar ju alltid finnas nån som har scannat gamla produktkataloger så man kan jämföra bilder men det är inte säkert att det alltid är samma dimensioner så det är inget bombsäkert alternativ. Jag har dålig koll på gammal campa men forum kryllar ju av gamla campa-entusiaster så svaret blir nog inte så svårt att hitta om man frågar på rätt ställe. Här fanns ju förut iaf Ronny och JE som brukade kunna flexa detaljkunskap..

edit* Ravelaxen med såklart! framförallt på gammalt franskt väl?
Vågar inte kalla mig expert på något annat än just gammalt franskt, nej. Campa-kunskaperna är betydligt grundare. Annars finns det ju mycket om Campa på nätet så det blir sällan problem. De franska grejerna är marigare att hitta bra info om däremot, i synnerhet om man inte kan franska.

Post Reply