Page 3 of 46

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 12 Mar 2010 22:17
by J2000E
.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 13 Mar 2010 18:43
by J2000E
.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 14 Mar 2010 09:01
by Indurain
Eddy ramen är tokfin, komponentvalet kan man verkligen inte gnälla på,
förutom brookssadeln, en turbomatic kanske?

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 14 Mar 2010 11:15
by J2000E
.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 14 Mar 2010 11:56
by måns
1990-1995 tycker jag är en kul period just av den anledningen att utvecklingen av indexerat drog igång på riktigt just då. Mao. skulle ju tidig ergopower sitta som en smäck på den ramen, men.. every man for himself. Angående sadlar har jag alltid haft en faiblesse för vita sadlar, hur opraktiskt det än må vara, personligen tycker jag en

http://3.bp.blogspot.com/_K9fTbtpgjzw/R ... G_9697.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

eller en

http://velobase.com/CompImages/Saddles/ ... EF1C2.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

skulle sitta som en smäck. Har själv jobbat med en ram från 1995 under höst/vinter och tycker att utmaningen med den har varit att få till modernare prylar såsom indexerat etc. men ändå vara tidstrogen och således blir det ju retro, inte 70-80talsretro men 90-tal vilket är minst lika kul! Väldigt tjusig ram iallafall och bygget blir nog bra hur du än gör.

/M

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 22 Mar 2010 21:15
by J2000E
Ett köptips för växelretro-folket.
Mvh
JE
http://cgi.ebay.com/BOTTECCHIA-COLUMBUS ... 439e2de92d" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 22 Mar 2010 21:42
by Jonatan F
precis en sådan jag blev blåst på -.- Sjukt sugen på att köpa den men jag har lovat att inte köpa fler cyklar innan jag fått ordning på de jag har :oops:
Ögongodis är det i varje fall!

Ps: Den här tråden tillhör en av mina absoluta favoriter på fg.se, sluta inte posta! :)

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 23 Mar 2010 23:13
by Otto
Fin cykel! Synd bara att alla är så små.

Sen så finns det ju en köptips tråd här på forumet. :wink:

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 13:27
by J2000E
Lite räv måste man ju vara - jag skulle inte ha tipsat om den - om den varit i min storlek. Det är samma för mig - oftast är de för små och ju äldre de är desto svårare blir det att hitta rätt storlek.

Vad gäller köptråden så tänkte jag att det var bäst att inte "söla ned" där med växelramar.
Mvh
J2000E

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 16:09
by Otto
J2000E wrote:Vad gäller köptråden så tänkte jag att det var bäst att inte "söla ned" där med växelramar.
Med tanke på hur mycket klockor, kamera utrustning och annat bös som florerar på detta forum så är väl en landsvägsram on-topic i allra högsta grad.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 17:38
by J2000E
.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 19:17
by Sur
J2000E wrote:Vad gäller köptråden så tänkte jag att det var bäst att inte "söla ned" där med växelramar.
Mvh
J2000E
J2000E wrote:test test test att visa bilder.
Testet funkade fin fint men jag saknar detaljer såsom fall det är ett gammalt hjulpar eller typ ett gäng styrstammar som du vill byta dem mot...

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 21:40
by KvarterenRundt
Min favoritkombo! TA-klinga på Stronglightvev. Jag har den som grund i ett nytt växelprojekt. Tänker mig 4 eller 5-delat bak. Håller på och letar efter en passande ram. Tänker mig en 40-talare eller tidigt 50-tal, gärna engelsk.


Image

hm vad liten bilden blev

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 22:06
by J2000E
Sur wrote:
J2000E wrote:Vad gäller köptråden så tänkte jag att det var bäst att inte "söla ned" där med växelramar.
Mvh
J2000E
J2000E wrote:test test test att visa bilder.
Testet funkade fin fint men jag saknar detaljer såsom fall det är ett gammalt hjulpar eller typ ett gäng styrstammar som du vill byta dem mot...
Ledsen - tänkte inte på det......Jag har alltid drömt om en Rex herrcykel i Hi Ten - gärna med rostfria skärmar och ett stadigt stöd i zink-poröst alu. Kan tänka mig att betala lite mellan. Det skulle väl vara det som fick loss dessa ramar i ett paket.

Mvh
JE

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Mar 2010 22:16
by J2000E
KvarterenRundt wrote:Min favoritkombo! TA-klinga på Stronglightvev. Jag har den som grund i ett nytt växelprojekt. Tänker mig 4 eller 5-delat bak. Håller på och letar efter en passande ram. Tänker mig en 40-talare eller tidigt 50-tal, gärna engelsk.


Image

hm vad liten bilden blev
En av mina favoriter bland det franska! Om du inte redan gjort det så kika på en Huret Jubilee till denna. Stenhård kultväxel och mycket lätt på köpet.
Mvh
J2000E

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 05 Apr 2010 13:48
by J2000E
.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 05 Apr 2010 13:56
by laban
KvarterenRundt wrote:Min favoritkombo! TA-klinga på Stronglightvev. Jag har den som grund i ett nytt växelprojekt. Tänker mig 4 eller 5-delat bak. Håller på och letar efter en passande ram. Tänker mig en 40-talare eller tidigt 50-tal, gärna engelsk.


Image

hm vad liten bilden blev
Hänger en Hetchins 6-days med vxl öra på norvelo. Kör du stl 56-67 kanske det kan vara ngt.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 05 Apr 2010 14:26
by Indurain
Ahha, Cinelli super corsa ramen hade jag under bevakning, med tanke på edco competition styrlagret, antar jag att det var edco competition komponenter originalmonterat?

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 05 Apr 2010 14:32
by J2000E
Inte så hemma på Edco. Vet att jag kikade på deras vevarmar någon gång på 80-talet och insåg att det var fina prylar. Är styrlagret med kulor eller rullar/nållager?
Mvh
J2000E

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 06 Apr 2010 11:44
by grindsport
Hej!

Det här borde vara rätt tråd för den här frågan:

Jag har inhandlat en Rossin som jag tycker mycket om men vet väldigt lite om, har letat runt på nätet men hittar inte särskilt mycket matnyttig info. Någon som har en aning om vad det här kan vara för modell? Den är med största sannolikhet omlackad, och komponenter är bytte eftersom det är en salig blandning på den. Bl.a Dura Ace styrlager, Campa Mirage vevparti och växlar (tror jag) som definitivt är nyare än cykeln. 3T-stam och styre..

Här är lite bilder, någon som kan se något som kännetecknar en viss modell? Tror den är från början av 80-talet någon gång iaf.

/Mattias

Image

Image

Image

Image