Feta killar behöver växlar
Re: Feta killar behöver växlar
Jag anlitar samma kromare, han gör bra jobb.
Re: Feta killar behöver växlar
Ja - j-lar! När du skrev att något var fel så kikade jag efter just det men nöjde mig med att det nog var en synvilla. Sedan tittade jag på lite andra bilder av den och - du har rätt! Köpte cykeln från Tyskland och rev den omgående. Har inte tittat på hjulen sedan dess. Mest av den anledningen att jag ändå inte tänker använda fälgarna oavsett vad gruppen skulle hamna på. Jag har ekrat över hundra hjul (cykel/moped och MC) och kan garantera att mina ventiler sitter där de ska.ArvidSvensson wrote:Ventilen ska sitta e den "bredaste korridoren", dvs ett snäpp till medurs. Irriterande va?J2000E wrote:Felbyggt? Förklara gärna.
Mvh
JE
Skrämmande att jag inte sett det men å andra sidan så gör det inget. Lite förvånade dock för resten av cykeln var mycket väl ihopsatt (frästa lagerlägen, rena gängor, fettat på rätt ställen mm). Om man bortser från valet av färg på hoj och linda så verkade allt vara frid och fröjd.
Ja, där ser man...allt i Tyskland är inte i ordnung.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Allvarligt! Hur många slipmaskiner har du egentligen?J2000E wrote:Nu börjar det röra på sig i verkstaden och jag var iväg med tre gafflar och en ram till Herr Krom.
Du vet att man kan byta slipstiftet längst fram va?
Snygga cyklar!
/Fredde
Re: Feta killar behöver växlar
Tack Fredde
Jag kan lugna dig med att det där är en professionell slipares arbetsbänk - han som slipar innan kromning.
Själv byter jag stift på min enda maskin.
Mvh
JE
Jag kan lugna dig med att det där är en professionell slipares arbetsbänk - han som slipar innan kromning.
Själv byter jag stift på min enda maskin.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Din samling är imponerande, ditt intresse inspirerande. Nu vill jag se bättre bilder! För total skörd; släng din gamla nokiamobil och köp dig en redig spegelreflexkamera utan kvinnofängelset-filter. Låt det blinga.
Re: Feta killar behöver växlar
Du menar att min fina Sony-E P1i som var ny alldeles bara för ett par år sedan inte duger....!?
Du har så rätt och jag skäms. Ibland ber jag om ursäkt i förväg men jag har nog vant mig själv med uselheten.
Flickvännen har en Nikon D60 med tre objektiv, stativ, extrakul blixt, en massa filter m m. Om jag skulle försöka uppföra mig denna fredagskväll istället för att hänga här kanske jag skulle få låna den - vad tror du?
Jag är tillbaka igen....(hon hade somnat i soffan......helslut efter veckan).
Mvh
JE
Du har så rätt och jag skäms. Ibland ber jag om ursäkt i förväg men jag har nog vant mig själv med uselheten.
Flickvännen har en Nikon D60 med tre objektiv, stativ, extrakul blixt, en massa filter m m. Om jag skulle försöka uppföra mig denna fredagskväll istället för att hänga här kanske jag skulle få låna den - vad tror du?
Jag är tillbaka igen....(hon hade somnat i soffan......helslut efter veckan).
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Aha! jag blev rätt avis där ett tag!J2000E wrote:Tack Fredde
Jag kan lugna dig med att det där är en professionell slipares arbetsbänk - han som slipar innan kromning.
Själv byter jag stift på min enda maskin.
Mvh
JE
/Fredde
Re: Feta killar behöver växlar
Du har verkligen superfina cyklar J2000E!
För ett par/tre år sedan fick jag det här e-postmeddelandet:
Dear Mr Sahlin,
I'm sorry to reply to you only now.
I have asked about the bike showed in the photos directly to Mr Colnago:
He told me that it's a 25 years old bike, there was not a particular name..it was a model produced in few pieces, just for friends,
Something special...
Best regards,
Silvia
COLNAGO ERNESTO E C. SRL
För ett par/tre år sedan fick jag det här e-postmeddelandet:
Dear Mr Sahlin,
I'm sorry to reply to you only now.
I have asked about the bike showed in the photos directly to Mr Colnago:
He told me that it's a 25 years old bike, there was not a particular name..it was a model produced in few pieces, just for friends,
Something special...
Best regards,
Silvia
COLNAGO ERNESTO E C. SRL
Re: Feta killar behöver växlar
Hej Jonatan S
Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.
Tack!
Sedan till det andra - som är intressant ur två perspektiv:
1/ Du fick ett svar från någon hos Colnago! Inte för att jag försökt på många år men förr var det helt omöjligt att få kontakt. Det blir ju inte sämre av att det faktiskt verkar som Ernesto varit tillfrågad om din ram. Stenhårt för en nörd som undertecknad.
2/Vad är det för cykel du frågade om? Bilder?
Mvh
JE
Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.
Tack!
Sedan till det andra - som är intressant ur två perspektiv:
1/ Du fick ett svar från någon hos Colnago! Inte för att jag försökt på många år men förr var det helt omöjligt att få kontakt. Det blir ju inte sämre av att det faktiskt verkar som Ernesto varit tillfrågad om din ram. Stenhårt för en nörd som undertecknad.
2/Vad är det för cykel du frågade om? Bilder?
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Vad är det med Merckx MX Leader-ramar som gör mig extra svag? De är inte tillräckligt gamla för att tjusa mig, de är rätt yxigt gjorda samt ganska komiskt överdrivna.....
OK - ramen har haft några grymma professionella ryttare. Det räcker rätt långt. "Race proven"
Ändå kunde jag inte motstå en ram till (detta blir nr tre).........
Den var på eBay och den franske säljaren hade ett normalt utgångsbud men ingen bjöd. Jag ställde några kontrollfrågor till honom och allt verkade grönt. När auktionen gått ut och inget hände väntade jag några dagar innan jag tog kontakt. Skambjöd ohemult.
Nu är den på väg hem (enl trackingnr).
Vad skall jag med den till? Vet inte - men jag funderar helt plötsligt på ett Super 7-nav (7 växlat internt med fotbroms) och någon kul fälg......
Mvh
JE
Klassiskt Motorola-lackat (säljarens bilder) - enda problemet är väl att teamet körde Shimano....
OK - ramen har haft några grymma professionella ryttare. Det räcker rätt långt. "Race proven"
Ändå kunde jag inte motstå en ram till (detta blir nr tre).........
Den var på eBay och den franske säljaren hade ett normalt utgångsbud men ingen bjöd. Jag ställde några kontrollfrågor till honom och allt verkade grönt. När auktionen gått ut och inget hände väntade jag några dagar innan jag tog kontakt. Skambjöd ohemult.
Nu är den på väg hem (enl trackingnr).
Vad skall jag med den till? Vet inte - men jag funderar helt plötsligt på ett Super 7-nav (7 växlat internt med fotbroms) och någon kul fälg......
Mvh
JE
Klassiskt Motorola-lackat (säljarens bilder) - enda problemet är väl att teamet körde Shimano....
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Halloj!J2000E wrote:Hej Jonatan S
Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.
Tack!
Sedan till det andra - som är intressant ur två perspektiv:
1/ Du fick ett svar från någon hos Colnago! Inte för att jag försökt på många år men förr var det helt omöjligt att få kontakt. Det blir ju inte sämre av att det faktiskt verkar som Ernesto varit tillfrågad om din ram. Stenhårt för en nörd som undertecknad.
2/Vad är det för cykel du frågade om? Bilder?
Mvh
JE
1. Japp. Efter att ha letat efter en bra e-postadress ett tag och skickat ett par mail till det bästa jag hittade så gav jag upp och skickade ett gammalt hederligt pappersbrev i stället. Tre månader eller så senare, när jag glömt bort att jag skickat brevet, fick jag svaret via e-post och blev en lite lyckligare cyklist.
2. Jag köpte den på blocket av en kille i Mölndal som hade cyklat vättern på den några år tidigare och sedan haft den i garaget. Han hade i sin tur köpt den av någon bekant som var mer cykelintresserad. Men om han var vän med Ernesto eller var han fått den ifrån vet jag inget om.
Den ser inte så värst annorlunda ut från Mexico och Super men det var några småsaker som jag inte fick ihop med gamla katalogbilder. Framför allt de indragna växelvajrarna i kombination med de "intryckta" rören ("crimped" säger de på engelska, jag vet inte riktigt vad man ska kalla dem på svenska). Och så klart den konstiga placeringen av dekalerna.
Jag har inga bra närbilder nu men här är den i några olika inkarnationer:
Re: Feta killar behöver växlar
Hallå!
Passar på att slänger ut en fråga:
Hur bra är Shimano 600 från gissningsvis mitten/slutet på 80?
Skulle det vara en rolig grupp att ha på en långfärds-räcer?
Om man skulle jämföra med dagens grupper från Shimano och Campa vad skulle det motsvara?
Är det enkelt att få tag på reservdelar, tex kassetter och drev och sånt?
Kan man säga något om kvaliten? Är det gamla fina saker eller gammalt skit?
Tack!
/Fredde
Passar på att slänger ut en fråga:
Hur bra är Shimano 600 från gissningsvis mitten/slutet på 80?
Skulle det vara en rolig grupp att ha på en långfärds-räcer?
Om man skulle jämföra med dagens grupper från Shimano och Campa vad skulle det motsvara?
Är det enkelt att få tag på reservdelar, tex kassetter och drev och sånt?
Kan man säga något om kvaliten? Är det gamla fina saker eller gammalt skit?
Tack!
/Fredde
Re: Feta killar behöver växlar
600 motsvaras av Ultegra nuförtiden, alltså "näst bäst". Shimanos 600-växlar från den tiden har bra funktion, slitstarka och var billiga att tillverka. Det känslomässiga/estetiska värdet brukar däremot skrivas ner. En del årtal tycker jag själv är riktigt stiliga, tex arabesqe (stavning?) från tidigt åttiotal.
På en långfärdscykel är 600 ett bra kort eftersom Shimano hade tagit över marknaden på den tiden. Slitstark - check, kassetter & drev - check, kvalitet - check. Rajd on!
På en långfärdscykel är 600 ett bra kort eftersom Shimano hade tagit över marknaden på den tiden. Slitstark - check, kassetter & drev - check, kvalitet - check. Rajd on!
Re: Feta killar behöver växlar
Njae, det ligger en fin gammal cannondale på ebay som jag är sugen på.olebole wrote:Fredde, ska du bli vuxen och köra växlat?
Har inte testat någon växlad landsvägshoj någon gång mer än 50 meter, vem vet kanske är skitkul!
Tack för infon Gustav!
/Fredde
Re: Feta killar behöver växlar
Det ÄR skitkul!Fredde wrote:Njae, det ligger en fin gammal cannondale på ebay som jag är sugen på.olebole wrote:Fredde, ska du bli vuxen och köra växlat?
Har inte testat någon växlad landsvägshoj någon gång mer än 50 meter, vem vet kanske är skitkul!
Tack för infon Gustav!
/Fredde
Re: Feta killar behöver växlar
1+ gravt beroendeframkallande dockBusken wrote:Det ÄR skitkul!Fredde wrote:Njae, det ligger en fin gammal cannondale på ebay som jag är sugen på.olebole wrote:Fredde, ska du bli vuxen och köra växlat?
Har inte testat någon växlad landsvägshoj någon gång mer än 50 meter, vem vet kanske är skitkul!
Tack för infon Gustav!
/Fredde
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Feta killar behöver växlar
Håller på att flytta till nya hobbylokaler (två stycken - en för cyklar och en för andra tvåhjulingar). Förhoppningsvis skall jag kunna ha cyklarna lite trevligt uppställda när allt är klart.
Mvh
JE
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Instämmer i vad Gustav skriver. Har utan att anstränga mig särskilt mycket samlat på mig två nästan kompletta racer och touring grupper. GS bakväxeln kostade lite mer än jag tänkt mig men var å andra sidan oanvänd och dom andra delarna så mycket billigare. Hittade bla en butik som sålde en kasse med resterande sortiment av 6d IG klingor för en tvåhundring så nu har jag att slita på till dödagar. ; )
Naven är väl det man får se upp med då de är en enkel variant av dagens kopp/kona lager med dålig tätning. Föredrar de kraftigare centrumdragna typen av bromsar från den här perioden. Men designen av de sidodragna 600-bromsarna är nog den mest rymliga som tillverkats. Så man får lätt plats med 28-32mm touringdäck och skärmar om du konverterar en sportracer ram.
Katalogen visar även en tidig version av 2 delat compactvevparti som jag gärna skulle få tag i men som nog är rätt ovanligt. De vanligare racervevarna använder klingor med 130mm BCD så en variant är att montera en konverterings klinga (tripleizer) med fäste för 'granny gear', alt. att man går ner i utväxling bak tex 14/15 - 28/30t:
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=6945
Naven är väl det man får se upp med då de är en enkel variant av dagens kopp/kona lager med dålig tätning. Föredrar de kraftigare centrumdragna typen av bromsar från den här perioden. Men designen av de sidodragna 600-bromsarna är nog den mest rymliga som tillverkats. Så man får lätt plats med 28-32mm touringdäck och skärmar om du konverterar en sportracer ram.
Katalogen visar även en tidig version av 2 delat compactvevparti som jag gärna skulle få tag i men som nog är rätt ovanligt. De vanligare racervevarna använder klingor med 130mm BCD så en variant är att montera en konverterings klinga (tripleizer) med fäste för 'granny gear', alt. att man går ner i utväxling bak tex 14/15 - 28/30t:
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_itemId=6945
Fredde wrote:Hallå!
Passar på att slänger ut en fråga:
Hur bra är Shimano 600 från gissningsvis mitten/slutet på 80?
Skulle det vara en rolig grupp att ha på en långfärds-räcer?
Om man skulle jämföra med dagens grupper från Shimano och Campa vad skulle det motsvara?
Är det enkelt att få tag på reservdelar, tex kassetter och drev och sånt?
Kan man säga något om kvaliten? Är det gamla fina saker eller gammalt skit?
Tack!
/Fredde
Cycling is like a church - many attend but few understand.
Re: Feta killar behöver växlar
[quote="J2000E"]Håller på att flytta till nya hobbylokaler (två stycken - en för cyklar och en för andra tvåhjulingar). Förhoppningsvis skall jag kunna ha cyklarna lite trevligt uppställda när allt är klart.
Mvh
JE
Fint! Ser fram emot en visning och buffé sedan när studion blir klar.
Mvh
JE
Fint! Ser fram emot en visning och buffé sedan när studion blir klar.
Cycling is like a church - many attend but few understand.