Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by FSS » 01 Mar 2010 19:24

Blir det mycket bättre att ta bort all lack med lackborttagning innan ny lack läggs på, jämfört med att bara rugga upp lacken som sitter där med sandpapper?

User avatar
fflife
Posts: 110
Joined: 25 Apr 2009 10:15
Location: Göteborg 414

Re: Pågående projekt

Post by fflife » 01 Mar 2010 19:57

Nej. blir inte bättre med färgbortagning, så länge lacken som sitter där är "riktigt" gjord! risk för "bullighet" finns dock om de ligger många gammla lager!
#SBFG

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by Jonatan F » 01 Mar 2010 20:08

Om det stämmer (hört andra uppgifter men själv vet jag intet) så är det faktiskt bättre att bara rugga upp, mer rostskyddat.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Slangen » 04 Mar 2010 07:16

Skräphojen börjar ta form, någon som har skräpig track-gaffel att sälja?

Image

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by j galland » 04 Mar 2010 07:38

Den där blir grym Slangen!

Nice Lambretta oxo.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 04 Mar 2010 09:45

j galland wrote:Den där blir grym Slangen!

Nice Lambretta oxo.
+1 brutal.
Мясо это убийство

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: Pågående projekt

Post by Lukas » 04 Mar 2010 19:38

Image

Färgstrippad (jaja, så gott som, resten får blästras bort) Spiritualized® Langster som imorgon ska lämnas för pulverlackning för att sedan bestyckas med skithjul, mtb-styrstam, riserstyre och Lasco-vevar som kommer att i första hand tjäna som polocykel. Ingen som har en sjukt liten 130 bcd-klinga och typ ett 19-20-drev liggandes?
Smider planer vad gäller diskhjul men än så länge lite hemligt. (Se upp Marit!)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Pågående projekt

Post by Hommus » 04 Mar 2010 19:57

Kanske dags för Göran Hägglunds huvud att rulla?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 04 Mar 2010 19:59

Hommus wrote:Kanske dags för Göran Hägglunds huvud att rulla?
Jag gillar dig :D
Мясо это убийство

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by Jonatan F » 04 Mar 2010 20:02

Annars var den sjukt snygg i alu-finishen! :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by klasolsson » 04 Mar 2010 20:26

Lukas wrote:[img]AL[/img]

Färgstrippad (jaja, så gott som, resten får blästras bort) Spiritualized® Langster som imorgon ska lämnas för pulverlackning för att sedan bestyckas med skithjul, mtb-styrstam, riserstyre och Lasco-vevar som kommer att i första hand tjäna som polocykel. Ingen som har en sjukt liten 130 bcd-klinga och typ ett 19-20-drev liggandes?
Smider planer vad gäller diskhjul men än så länge lite hemligt. (Se upp Marit!)
Very nice Luke! Det är ju trots att val till hösten så det kommer finnas MYCKET material till polohjul. Kommer bli helt underbart. Köra höger mot vänster liksom. Nån stackare kan ju (om han/hon vågar) köra med SD och bli den som bara måste förlora varje match med 0-20. Minst.

Marit-ramen är dock ett minne blott och jag har just nu ingen polohoj, men ska se över möjligheten att utöka stallet med en skitram.

Vi ska inte teama upp inför SM Lukas? Eller står du på andra sidan :wink: ?

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: Pågående projekt

Post by Lukas » 04 Mar 2010 21:38

@Hommus: Kommer nog bli en politiskt och religiöst obunden hoj. Men jag gillar fyndigheten i ditt förslag.

@Jonatan F: Jag har funderat på rå alu-finish. Det är snyggt. Kanske får bli på Bianchin som färgstrippas. Eller inte...

@klasolsson: NEJ! Vad har hänt med Marit? Hoppas hon är lika ömma händer som dina nu.
Vad gäller det här med drafting till polo-lag så tror jag inte transferfönstret öppnat ännu. Dessutom är min agent ganska hård och jag har ett långt kontrakt med Nybro BMX-klubb ;)
Ett som är klart är att vi ses som vänner eller kombattanter på planen!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by boon » 04 Mar 2010 21:38

Lukas wrote:Image

Färgstrippad (jaja, så gott som, resten får blästras bort) Spiritualized® Langster som imorgon ska lämnas för pulverlackning för att sedan bestyckas med skithjul, mtb-styrstam, riserstyre och Lasco-vevar som kommer att i första hand tjäna som polocykel. Ingen som har en sjukt liten 130 bcd-klinga och typ ett 19-20-drev liggandes?
Smider planer vad gäller diskhjul men än så länge lite hemligt. (Se upp Marit!)
Aluminiumram? Går väl inte att pulverlacka, eller?
Ang. blästring så har jag hört någonstans att det är glasblästring som gäller för aliminium. Någon som vet?
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Re: Pågående projekt

Post by Lukas » 04 Mar 2010 21:40

boon wrote:
Lukas wrote:Image

Färgstrippad (jaja, så gott som, resten får blästras bort) Spiritualized® Langster som imorgon ska lämnas för pulverlackning för att sedan bestyckas med skithjul, mtb-styrstam, riserstyre och Lasco-vevar som kommer att i första hand tjäna som polocykel. Ingen som har en sjukt liten 130 bcd-klinga och typ ett 19-20-drev liggandes?
Smider planer vad gäller diskhjul men än så länge lite hemligt. (Se upp Marit!)
Aluminiumram? Går väl inte att pulverlacka, eller?
Ang. blästring så har jag hört någonstans att det är glasblästring som gäller för aliminium. Någon som vet?
Hm, det vet jag inte. Ska kolla med lackfirman jag ska till imorgon, får hoppas dom har koll.
Tack för heads up'en!

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by boon » 04 Mar 2010 21:44

Det blir nog bra i slutändan.
Du får gärna posta här när du pratat med dom...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 04 Mar 2010 21:58

Jo det går att pulverlackera alu. En ram med pulverlack är inte lätt att blästra. Tar visst otrolig lång tid. Den blästrare som jag har använt mig av, kör först med sand på hårda lackeringar sen sist med glas. Det är lackeraren som jag känner som varnar för blott sand som river upp och ger porig yta. Det går att använda både sand och glas på alu men jag vet inte om sand på alu ger mig mer "skada" eller ingen.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by ArvidSvensson » 04 Mar 2010 22:52

Ronny wrote:Jo det går att pulverlackera alu. En ram med pulverlack är inte lätt att blästra. Tar visst otrolig lång tid. Den blästrare som jag har använt mig av, kör först med sand på hårda lackeringar sen sist med glas. Det är lackeraren som jag känner som varnar för blott sand som river upp och ger porig yta. Det går att använda både sand och glas på alu men jag vet inte om sand på alu ger mig mer "skada" eller ingen.
Nu är jag på djupt vatten men vissa(/alla?) alu-legeringar mår dåligt av kisel och sånt är det mycket av i glas. En snabb googling ger att försiktiga människor blästrar aluminium med nötskal medans de aningslösa med glas och tycker att det är kanon. Man kan sköra pulverlacken genom att bränna den t.ex. gasol sägs det. Då ska det gå lättare av blästra bort den men att hetta upp en aluminiumram låter som sjukt dålig idé tycker jag.

Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by Gustavo » 05 Mar 2010 10:28

Image

Gammal Vicini/Cinelliram med patina och blankt crom + invändig bromsvajerdragning.
Rossin framgaffel som ska kapas till rätt längd.
Stronglight vevparti med spanska pedaler.
3TTT styrstam.
Ideale sadel.
Campagnolo framnav som jag tyvärr tror har för många hål för fälgen.

Image
Ett par såna (inte de på bilden) här skall hämtas upp i Falun i helgen.


Kommer att bli en singlespeed till min käraste. Jag ska försöka övertala henne att ha bockstyre, annars blir det ett rakt med vita handtag.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Pågående projekt

Post by jp » 05 Mar 2010 12:52

Lukas wrote:Ingen som har en sjukt liten 130 bcd-klinga och typ ett 19-20-drev liggandes?
Sån här kör jag. Billigt skit.. men billigt! :)

149 på biltema, 36t
Image
Image

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by FSS » 05 Mar 2010 13:35

App app app, jag har kört polo med de där biltema-vevarna. De är stansade och började "frihjula" efter en säsong. Förvisso fick jag pengarna tillbaka utan problem så är man snål är det ju bara att byta när de tar slut...

Post Reply