Tävlingscyklister ohoj!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Tävlingscyklister ohoj!

Post by snarkus » 15 Jan 2010 20:06

Med tanke på hur weight weenie-tråden halv-spårat ur tänkte jag att det kunde vara kul att se hur många som tävlingscyklar, på landsväg eller i skogen (eller på bana)! Vilka lopp under 2010 ser ni fram emot?

(F.d. tävlingscyklsiter är såklart också välkomna att bidra med skrönor och fiskehistorier.)

:roll:

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Indurain » 15 Jan 2010 20:09

snarkus wrote:(F.d. tävlingscyklister är såklart också välkomna att bidra med skrönor och fiskehistorier.)
:mrgreen:
Rule #242 - More is good ... all is better.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 16 Jan 2010 01:37

nu är den urspårad. godnatt.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Hiwatt » 18 Jan 2010 13:00

Ah. Bra initiativ.
Är djävla peppad på velodromen. Men det kommer nog inte bli så mkt åka av i den i år. Sätter mina pengar på Aero-Arvid.

Rekomenderar folk i Roslagen att kolla Scandinavian race/Skandisloppet i Uppsala. Speciellt om det får UCI status även i år. GPt går på en överskådlig bana. Linjet oxo, men självklart färre och längre varv. 8e och 9e Maj. Tar en timme från STHLM och loppet går inne i Uppsala.

Jag körde GPt 2009..banan var väldigt teknisk och jag e lite för gammal/teknikdålig/närsynt för att hänga med i svängarna. Bokstavligen. (Start, nedförsbacke i ca 50Km/h, 90graderskurva direkt in i kullersten+nedför, 90grader igen, och igen, och uppför kyrkbacken på asfalt, ca 500meter tokbrant upp, brant nerför igen, över en slags brygga in på kullersten, 90graderskurva, målraka...repeat 30 ggr. Netto= ca 5 igångdrag, en rejäl uppförsbacke, två kullerstenspartier per varv/2Km).

Fredrik Ericsson vann GPt efter mkt om och men. Cykel City bevakade honom hyfsat hårt...

" onclick="window.open(this.href);return false;
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by snarkus » 18 Jan 2010 14:49

Finns det en seniorklass på Skandis GP? Hade varit jävligt kul att köra det isf (även om min erfarenhet av GP-lopp över sportklass är att jag är stekt innan masterbilen släppt :roll: )

Edit:
Oj, såg bland bilderna att det fanns en seniorklass förra året iaf :)

Angående Cykelcitys "bevakning" av Ericsson så kommer det nog inte bli mer balans i det hela under 2010 med tanke på att Lucas Persson tillkommit i CCs elitlag efter att Capinordic lade ner..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Hiwatt » 19 Jan 2010 12:05

CC lär väl äga allt i svensk cykling 2010...Vallentuna kan ju ifs vara lite farligfa (fick tydligen in en "fet" sponsor nyligen...)

GP är inte min grej, men jag tycker det e skitkul att kolla på. Om du e i STHLM runt 6e juni, nationaldagen ungefär, kan jag tipsa om Luma-GP. Tightaste banan, inkl trottoarkanter, i världen.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Hiwatt » 27 Jan 2010 12:36

http://fredrikshof.se/granfondo" onclick="window.open(this.href);return false;

9e Maj....fan om det krockar med Uppsala/Skandisloppet.
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by snarkus » 27 Jan 2010 14:27

Hiwatt wrote:http://fredrikshof.se/granfondo

9e Maj....fan om det krockar med Uppsala/Skandisloppet.
Jag siktar på att köra om det inte krockar med något annat! CCGF Eslöv och Kungsbacka, samt eventuellt Falun är även markerade i kalendern (vet inte några datum dock.. )

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 28 Jan 2010 00:19

jag funderar på dessa. de är inga riktiga tävlingar, men på startlinjen är känslan densamma:

Grand fondo sthlm. 9e maj
Carrera vårklassiker (tba)
Roslagsvåren 23e maj

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Hiwatt » 28 Jan 2010 11:49

euskadi wrote:jag funderar på dessa. de är inga riktiga tävlingar, men på startlinjen är känslan densamma:

Grand fondo sthlm. 9e maj
Carrera vårklassiker (tba)
Roslagsvåren 23e maj
Roslagsvåren rekommenderas. Kul High Chaparall cykling när den e som sämst/bäst. Soft "tävlingsfri" stämning i början. Även om det visst hettar till hos en del när syran blir påtaglig.
...fast nu kom jag på att roslagsvåren var ganska dyr...typ 500 SEK...??
The Blood I bleed is Black indeed!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 07 Feb 2010 16:35

detta verkar intressant. både för tävling och motion http://velofondo.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
damernas världscup går samma helg på samma bana.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Jonatan F » 07 Feb 2010 16:42

Mycket! Det är nästgårds för mig ju! :D
Var där förra året, mycke kul cykelspaning, åkte dock aldrig etappen men får se till att göra det i år!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Ronny » 07 Feb 2010 17:35

euskadi wrote:detta verkar intressant. både för tävling och motion http://velofondo.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
damernas världscup går samma helg på samma bana.
Ska köra långa banan 35km/h. Kommer bli ett jäkla flängande under juli/augusti med flickvännen i hälarna till diverse lopp och velodromer.
Мясо это убийство

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 07 Feb 2010 21:53

Detta kan bli intressant. Ska vi kanske följa Ronnys och JonathanF s exempel och försöka få ihop ett gäng till 35km/h gruppen? vad säger ni? jag gissar att det kan bli körigt att få hotell denna helg om man väntar in i det sista med att bestämma sig, så det kan vara bra att börja fundera på det relativt snart...

jag har bil med cykelställ och kan ta 2 pers till. bor i sthlm

(35km/h-gruppen betyder racercykel, såvida man inte är i en sinnesjukt bra form :shock:
men man kan ju göra i lugnare grupper också såklart.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 08 Feb 2010 10:45

Nu har Hofvet fixat en sajt till roslagsvåren:
http://www.roslagsvaren.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

innan sista april är det billigare att anmäla sig. nån som är intresserad?
jag kommer definitivt att köra.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by snarkus » 30 Mar 2010 11:39

Nu är det nästan april månad!

Är det någon som ska köra Östgötaloppet? Hilleshög?

User avatar
Fiffi
Posts: 6
Joined: 03 Mar 2010 16:50

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Fiffi » 31 Mar 2010 15:39

Jag ska självklart köra Östgötaloppet (i senior). Underbar tävling! Smala vägar, kul bana, mycket folk och alla, ALLA attacker tas på allvar eftesom ingen vet hur bra någon annan är. Det är så nära en riktig vårklassiker man kommer i sverige.
//Fiffi

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by euskadi » 31 Mar 2010 23:10

jag har ej bestämt mig riktigt. Nu har jag blivit förkyld när jag egentligen tänkt träna hela påsken. Oavsett hur det blir gissar jag att jag kanske blir chaufför till Hiwatt, magnusgustafsson mfl som ska köra. Så vi kanske ses där.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Hiwatt » 15 Apr 2010 20:24

Fiffi wrote:Jag ska självklart köra Östgötaloppet (i senior). Underbar tävling! Smala vägar, kul bana, mycket folk och alla, ALLA attacker tas på allvar eftesom ingen vet hur bra någon annan är. Det är så nära en riktig vårklassiker man kommer i sverige.
//Fiffi

Tja Fiffi. Kloss här. Kommer bli action på sönda. No worries.
130 pers i starfållan. I senior. ...och så 100 i elit på det.

Snarkus du kör va? Tänkte nämligen ligga på din rulle.

....om det är ngn här som t.ex. bor i Linköping och vill kolla på en större cykeltävling i helgen, så är det alltså en ganska stor som går vid Ljungs kyrka. Rekommenderas. Det är gratis.

Kolla länk...

http://www.ckhymer.com/inbjudan/PMOL2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Tävlingscyklister ohoj!

Post by Jonatan F » 15 Apr 2010 20:41

Slänger in en fråga här, hoppas det är ok för er.

Vad heter de där reglerna som finns på hur en cykel får se ut och vad gäller de?
Gäller de bara proffstävlingar eller alla motionslopp osv?

Frågan är väll egentligen om jag kan köra mjörn runt o liknande rundor med min pursiut? Och om inte, räcker det att bara ha bock eller måste jag köpa en till cykel? Eller kan man köra med en hybrid med tempobars? Man har ju sett betydligt märkligare cyklar än så på banan, tandem, fixed, liggcyklar osv.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply