Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 06 Feb 2010 12:13

olebole wrote:Vad är meningen med en lätt cykel om man inte ämnar att åka fort på den?

japp det kan man fråga sig. detta ämne har kommit upp en del i denna tråd. (tror faktiskt att jag har skrivit syftet med lätt hoj ca 3-4ggr redan, orkar du att kolla så står det lite varstans i tråden men det kan vara svårt att hitta kanske). Vi tar det igen!

-lätt hoj på en trackbana är inte viktigt. Aerofunktion spelar större roll. Vindmotstånd är alltså en större faktor.
- lätt hoj är viktigt i uppförsbackar. (och nej, det finns inte speciellt många uppförsbackar i sverige som är tillräckligt hårda för att vikten ska spela nån större roll. Möjligtvis om man kör i trakterna runt Åre. Än en gång är vindmotståndet en större faktor på svenska vägar, och det blir viktigare att ha bra aeropfunktion även där. Detta har att göra med att större delen av cykelturen ofta inte sker i hårda backar, utan på vanliga vägar. så den tiden man tappar i backen med en tung hoj, kör man ändå in.

-alltså.... Lätt vikt på svenska vägar eller på velodrom är inte det självklara valet då man vill spara sekunder... det görs inga lätta trackprylar av den anledningen.

- lätt hoj i sverige är mer en kul grej att ha. precis som att man vill matcha färger på fälgar och styre etc etc. Det handlar inte om att spara sekunder. jag talar av egen erfarenhet då jag själv är inne på detta med att bygga lätta cyklar.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 06 Feb 2010 12:25

euskadi wrote:
olebole wrote:Vad är meningen med en lätt cykel om man inte ämnar att åka fort på den?
trevlig redogörelse

Jo detta är jag helt införstådd i. Jag kanske skulle omformulerat min retoriska fråga:
Vad är meningen med en snabb cykel om man inte ämnar att åka fort på den?

:)

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Nils » 06 Feb 2010 12:33

Är det inte så att det är lite av en sport för vissa att bygga en lätt cykel? Ett nöje lika rättfärdigat som vilken annan hobby som helst. För mig handlar cykelintresset nästan lika mycket om själva cykeln som maskin som att cykla på den. Vissa vill att dom ska vara lätta, andra vill att dom ska se ut som dom gjorde för 20 år sedan, och dom flesta vill ha en kombination av dessa.
Att cykla på en lätt cykel tycker jag är trevligare än att cykla på en tung, aerodynamik i all ära, men velodromen i Falun har knappt öppnat och den ligger i Falun..
Trevlig helg!
/ Nils

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 06 Feb 2010 12:41

Nils wrote: För mig handlar cykelintresset nästan lika mycket om själva cykeln som maskin som att cykla på den.

Är det därför jag har komponenter till tre kompletta cyklar i min "man cave" men inte cyklat en meter den senaste månaden? :)

Trevlig helg på dig med Nils!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 06 Feb 2010 14:32

Siktar på att få capon under 6500 gram till våren. Nya styret var ca 100gr lättare, så det är väl bara typ 400 gram kvar!

Nu lurar jag på vad för gaffel jag ska köra på.

Nu har jag en alu/kolfiber som väger 540gr så typ 150gr lättare vore önskvärt.

Helst skulle jag önska mig en:
Easton EC90 SLX, 3200:- (CRC) 2200:- (Ebay)
350 gr (190 gr lättare)

Ett spännande alternativ är ju att köpa en kinafiber gaffel:
375 gr (165gr lättare) och kostar ca 550:- (jepp, femhundra femtio kronor).

Några andra förslag på gaffel under 390gr??

Någon mer som är sugen på lite kinafiber och vill dela på frakten?

/Fredde

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by snarkus » 06 Feb 2010 14:44

fredde.se wrote: Några andra förslag på gaffel under 390gr??


/Fredde
True Temper / Alpha Q är lätta och bra. Fast de kostar väl ganska mycket och jag vet inte riktigt vem som säljer dem...

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by johan e » 06 Feb 2010 14:46

fredde.se wrote: Några andra förslag på gaffel under 390gr??
Superlight-bikeparts har en del att välja på, till exempel den här http://superlight-bikeparts.de/start.ph ... _Gramm.php" onclick="window.open(this.href);return false; för 249 euro.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 06 Feb 2010 15:12

Tack! Känns lite som i stil med SLX gaffeln, både vikt och pris.

Hmmm... måste säga att kinafibern verkligen lockar med priset.

Tanken är att lacka fälgar, styre och gaffel och det är ju lite trist att lägga pengar på att lacka en kina-gaffel om den visar sig vara skit. Å andra sidan har jag gjort av med en dryg 500ing på betydligt mer korkade saker än en gaffel.

...och troligtvis funkar den hur bra som helst. Äh kinafiber får det bli!

Som homer skulle sagt "Vad i hela helvete skulle kunna gå fel med en gaffel som bara kostar en femtedel?" :)

/Fredde

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by johan e » 06 Feb 2010 15:52

fredde.se wrote:Tack! Känns lite som i stil med SLX gaffeln, både vikt och pris.

Hmmm... måste säga att kinafibern verkligen lockar med priset.

Tanken är att lacka fälgar, styre och gaffel och det är ju lite trist att lägga pengar på att lacka en kina-gaffel om den visar sig vara skit. Å andra sidan har jag gjort av med en dryg 500ing på betydligt mer korkade saker än en gaffel.

...och troligtvis funkar den hur bra som helst. Äh kinafiber får det bli!

Som homer skulle sagt "Vad i hela helvete skulle kunna gå fel med en gaffel som bara kostar en femtedel?" :)

/Fredde
Satsa på kinagaffeln! Har också funderat på att skaffa en, blir ju perfekt om du testar först!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by K-dregg » 06 Feb 2010 15:58

Lack väger ju också.. typ 50g eller så.. :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 06 Feb 2010 16:08

K-dregg wrote:Lack väger ju också.. typ 50g eller så.. :)
Njae, skummar den med kolsyra så den kryper nog ner på 20g...

/Fredde

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 06 Feb 2010 16:44

johan e wrote:
fredde.se wrote: Några andra förslag på gaffel under 390gr??
Superlight-bikeparts har en del att välja på, till exempel den här http://superlight-bikeparts.de/start.ph ... _Gramm.php" onclick="window.open(this.href);return false; för 249 euro.

min sadel är från FRM. helt klart kvalité! jag skulle satsa på den. Billigt också
Schmolke är också ett märke att kolla upp för gafflar. Dyrare dock.

kinagaffel = :( :?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Ronny » 06 Feb 2010 16:54

Skulle inte tveka en sekund att köpa en Kina gaffel eller ram. Finns det någon statistisk som säger att deras produkter är dåliga när det gäller hög prestanda cyklar? Deras familjecyklar vet jag är problematiska många gånger.
Hur många bla. Italienska ramtillverkare är det inte som har tillverkning i Asien.
Мясо это убийство

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 06 Feb 2010 17:13

ja den frågan är också befogad. kinaprylar görs nästan alltid i samma fabriker som de stora tillverkarna. Ofta är det samma ramar/delar som inte klarar samtliga tester som 'riktiga cykelmärken' utför. Dvs andrasortering.
det kan röra sig om små saker som man inte lägger märke till. det kan också röra sig om större som nöts sönder efter några år. jag har själv en kinagaffel som funkar 100% bra på min fixed. den är dock ganska tung för att vara carbon. när det kommer till lätta prylar känns det skönare med prylar som är testade extremt hårt.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 06 Feb 2010 17:28

Image

Den enda lättviktskomponent jag äger, en klassisk flite-tt i nyproduktion. Höll två månader!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 06 Feb 2010 17:30

Ronny wrote:Skulle inte tveka en sekund att köpa en Kina gaffel eller ram. Finns det någon statistisk som säger att deras produkter är dåliga när det gäller hög prestanda cyklar? Deras familjecyklar vet jag är problematiska många gånger.
Hur många bla. Italienska ramtillverkare är det inte som har tillverkning i Asien.
Jag vill också tro något i den stilen.

2010 är sista året som Cannondale fortfarande gör kolfiberramar i US and A. 2011 är all kolfiber asien-tillverkat.

Min personliga upplevelse av asiater är att de fortfarande ser hantverk som ett sätt att tjäna pengar och att det därför är en fördel att vara bra på hantverk och ser på sina yrken med stolthet även om de kör taxi eller är skomakare.

Arbetstid brukar vara löjligt billigt i många asiatiska länder* så klart blir produktpriset därefter. Det är nog inte helt ovanligt att man låter kända märken stå för produkt-utveckling och testning och sen gör man en kopia och kränger.

Nog snackat, jag beställer i veckan så blir det hårdtestning sen!

/Fredde

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 21 Feb 2010 14:42

fredde.se wrote:
Några andra förslag på gaffel under 390gr??
/Fredde
100 gram under!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPII.dll?V ... 0524761378" onclick="window.open(this.href);return false;

Tokstollen ville dock ha dryga 50 pund för frakten till sverige!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 21 Feb 2010 16:44

'290g enl tillverkaren' då betyder det nog snarare 330g tyvärr.....
men bra pris!!!!
ska bli intressant att se ditt bygge fredde!

kolla även in tyska STORCK. jävligt bra kvalitétsmärke rakt igenom. tyskar kan carbon. :P
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 44148.html" onclick="window.open(this.href);return false;

styvaste carbonet enl TOURreviews. alla deras grejer får sjukt bra betyg.
------
Efter veckans ändringar (compressor, hjul) ligger min hoj på 5.7kg TOTALT. jag nöjd.

5.4 kg är målet, lättare än så blir kalaset alldelels för dyrt samt farlig att cykla på om man väger över 70kg och och vill kunna spurta.

skulle man göra en conversion av den, bort med bromsar, växlar ,flaskställ, och enbart ha 1 drev fram/bak så hade den blivit riktigt intressant....

Image
Image
Image

User avatar
Peter S
Posts: 208
Joined: 29 Jan 2009 22:26
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Peter S » 25 Feb 2010 16:11

fredde.se wrote:
Några andra förslag på gaffel under 390gr??

/Fredde
Du har kanske redan beställt. Annars finns denna till hyfsat pris: http://www.visomcyklar.se/pc-260-44-loo ... -1-18.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 25 Feb 2010 17:17

Peter S wrote:
fredde.se wrote:
Några andra förslag på gaffel under 390gr??

/Fredde
Du har kanske redan beställt. Annars finns denna till hyfsat pris: http://www.visomcyklar.se/pc-260-44-loo ... -1-18.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohh den där var riktigt fin...

En 375 grammare lämnar Kina om två veckor. Ska bli kul att testa. Tar nog ändå med en extragaffel till girot - man vet ju inte :D

/Fredde

Post Reply