olebole wrote:Vad är meningen med en lätt cykel om man inte ämnar att åka fort på den?
japp det kan man fråga sig. detta ämne har kommit upp en del i denna tråd. (tror faktiskt att jag har skrivit syftet med lätt hoj ca 3-4ggr redan, orkar du att kolla så står det lite varstans i tråden men det kan vara svårt att hitta kanske). Vi tar det igen!
-lätt hoj på en trackbana är inte viktigt. Aerofunktion spelar större roll. Vindmotstånd är alltså en större faktor.
- lätt hoj är viktigt i uppförsbackar. (och nej, det finns inte speciellt många uppförsbackar i sverige som är tillräckligt hårda för att vikten ska spela nån större roll. Möjligtvis om man kör i trakterna runt Åre. Än en gång är vindmotståndet en större faktor på svenska vägar, och det blir viktigare att ha bra aeropfunktion även där. Detta har att göra med att större delen av cykelturen ofta inte sker i hårda backar, utan på vanliga vägar. så den tiden man tappar i backen med en tung hoj, kör man ändå in.
-alltså.... Lätt vikt på svenska vägar eller på velodrom är inte det självklara valet då man vill spara sekunder... det görs inga lätta trackprylar av den anledningen.
- lätt hoj i sverige är mer en kul grej att ha. precis som att man vill matcha färger på fälgar och styre etc etc. Det handlar inte om att spara sekunder. jag talar av egen erfarenhet då jag själv är inne på detta med att bygga lätta cyklar.